Rijervaring

Tips, vragen of informatie die je met andere forumgebruikers wil delen.

Geen ritvoorstellen of technische zaken, daarvoor zijn er specifieke rubrieken.

Forumregels
Roadwarrior

Rijervaring

Berichtdoor Roadwarrior » 25 Okt 2018 16:41

Op dit ogenblik heb ik er 4 weken woon-werk verkeer op zitten met mijn Deauville.
Eerste dag dat ik door de file op de Antwerpse ring richting thuis reed vreesde ik even dat de motor me al in de steek zou laten, want net op het moment dat ik tussen 2 vrachtwagens wilde doorrijden, viel de motor stil :oops:
Nochtans had ik voor de eerste echte rit de motor al een groot onderhoud gegeven.
Met andere woorden, motorolie en oliefilter, luchtfilter ( K&N ), achterband, koelvloeistof, cardanolie vervangen, en cardan ook uit elkaar gehaald.
Ik had namelijk gemerkt dat bij het vervangen van de achterband, de cardan tandwielen, en het anker volledig droog stonden, dus een goede smeerbeurt was zeker meer dan nodig.
Wanneer ik de aller eerste keer de testrit deed met de motor had ik wel het gevoel dat deze niet zo vlot schakelde, vooral in eerste en naar tweede, ook vond ik dat het motorgeluid niet was, wat ik van deze motor zou verwachten.
Vandaar onmiddellijk de olie vervangen, wat uiteraard een gunstig effect had op de motor en het schakelen.
Maar waarom viel de motor tijdens het filerijden dan stil?
Bij het thuis komen van het werk even de kabel van de koppeling wat meer spanning gegeven en tevens nog nieuwe bougies gestoken, motor durfde af en toe wel eens te ploffen.
Nu dit alles is aangepast rijd hij bijna perfect, maar toch is er nog iets wat niet volledig naar mijn zin is, namelijk voeld soms onstabiel aan vooraan, eerst dacht ik dat het de voorband was, of de remblokken, of misschien het windscherm.
Maar nu vermoed ik dat het olieniveau in de voorvork niet meer oke is, als ik zie hoe de staat van de cardan was, heb ik het vermoeden dat er in geen jaren een oliewissel heeft geweest van de vorkolie!
Daarom ga ik binnen 2 weken ook dit vervangen, hopende dat hij dan ook vooraan stabieler gedrag gaat vertonen, voor de rest is het een super motor, en hoop er dan ook nog vele jaren en kilometers mee te kunnen doen.
Mochten er mensen onder jullie zijn die ook ervaring hebben gehad met onstabiel rijgedrag vooraan, en weten wat bij hen de juiste oorzaak was dan zou ik graag deze info van jullie ontvangen.
Alvast bedankt, en rij veilig.

Groetjes grote Honda fan,

Amadeeke

Re: Rijervaring

Berichtdoor Amadeeke » 26 Okt 2018 11:54

Ik rij met een 650, maar heb vorig jaar ook problemen gehad met stilvallen. Na een nat ritje is dit opgekomen. slecht contact in de onderbrekingsschakelaar van de motor op het stuur dacht ik. Ik heb die geopend en met contactpersonen spray /cleaner ingespoten. Geen problen meer gehad sindsdien.

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 26 Okt 2018 12:07

Voel je die onstabiliteit aan alle snelheden of enkel op de snelweg boven de 100 km/u?
Alle 700's hebben namelijk die instabiliteit boven die snelheid, dat is al uitvoering beschreven hier.
Veel heeft te maken met de turbulentie die achter je rug tegen de topkoffer wervelt.
Van zodra er een duo mee rijdt verdwijnt dat, ook als je solo zonder topkoffer gaat rijden.

Als je instabiel gedrag bij lagere snelheid voelt kan het aan de balhoofdlagers liggen.
Wat de olie van de voorvork betreft, die is bij mij op 48000 km vervangen.
Ook opletten als er een oliekeerring aan 1 kant vervangen wordt moet eigenlijk de olie aan beide vorkpoten vervangen worden.
Lees ook dit eens: viewtopic.php?f=6&t=3386&p=31184#p31184
Afbeelding

Roadwarrior

Berichtdoor Roadwarrior » 02 Nov 2018 14:03

Bedankt voor jullie reacties, heb deze onstabiliteit ook bij zeer lage snelheden, en wat de topkoffer betreft deze heb ik er al van bij het begin afgehaald.
Op de snelweg heb je vooral last wanneer er veel wind is of in de buurt van vrachtwagens rijd, dit heeft dus alles te maken met de hoogte van het windscherm.
Zal in de eerste plaats de oliekeerringen vervangen, en als het niet verbeterd is vervang ik de voorband.
Misschien komt het doordat voor en achterband een verschillend merk zijn en dus ook een ander profiel hebben.
Mogelijk hebben deze invloed op elkaar, en passen ze niet bij mekaar?

Terug naar “DVC Praatcafé - ons virtuele clublokaal - openbaar (ook voor gasten)”