De overwintering van uw motor goed voorbereiden

Tips, vragen of informatie die je met andere forumgebruikers wil delen.
Geen ritvoorstellen of technische zaken, daarvoor zijn er specifieke rubrieken.
Plaats reactie
Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 25 okt 2013 11:11

Afbeelding

Alle kenners zullen u vertellen dat de stalling van uw motor in de garage tijdens de winter een van de zwaarste beproevingen is voor uw machine.

Een motor tijdens de winter 'op stal zetten' lijkt onschadelijk. U schakelt de motor uit, stalt hem in een hoek, binnen of buiten, en in de lente bent u zo weer vertrokken voor een ritje nadat u de accu eventjes hebt opgeladen.

Jammer genoeg is het niet zo eenvoudig. Uw motor lijdt tijdens deze niet-actieve winterperiode: de banden, accu, remmen, externe onderdelen, carrosserie en bekleding.

Lees het volledige artikel op :arrow: http://www.motoraddict.be/nl/mijn-motor ... 4-79811197

Hier ook nog de link voor reinigen en onderhoud van de motorfiets :arrow: http://www.motoraddict.be/nl/mijn-motor ... rdient-het
Afbeelding

ALBERT

Re: De overwintering van uw motor goed voorbereiden

Bericht door ALBERT » 25 okt 2013 14:28

:up: Zeer goed artikel, heb het in alle rust eens doorgelezen
Groetjes Albert
Hou steeds rekening met andere weggebruikers hun stommiteiten.
Deauville cho bao giờ hết

jozef

Bericht door jozef » 26 okt 2013 11:51

En zeer goed artikel er staan goede tips in :up:

Grtz

jozef

Redpoint

Bericht door Redpoint » 26 okt 2013 13:43

Vanaf vandaag staat de "F" ook onder zeil en is de Deau dagelijks van dienst. Bij de benzine van de "F" ging ook een dosis benzinestabilisator omdat de kwaliteit van benzine al na een aantal dagen achteruit gaat, na een aantal maanden is er dus zeker het beste af. Als je stabilisator toevoegt, altijd eerst de tank leeg rijden, aan het tankstation de stabilisator eerst toevoegen en daarna de tank vullen. De reis naar huis zorgt ervoor dat de stabilisator ook in de carburator of injectiesysteem zit.

Grtz
Yvan

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 26 okt 2013 19:15

Ik probeer ook in de winter toch iedere week minstens 1 ritje met beide te doen, een volledige winterstop is er dus niet.
Maar als er eens 2-3 weken aan een stuk sneeuw ligt en gestrooid wordt, zonder een droge propere dag lukt dat niet.
In dat geval zou zo'n benzinestabilisator me ook we interesseren, zeker nu ik geen woon/werk meer moet doen.
Vindt je dat in alle autoshops? en heb je soms bepaalde merken of productnamen in gedachten Yvan ?
Afbeelding

Redpoint

Bericht door Redpoint » 27 okt 2013 04:02

Het product heet Liqui Moly en ik haal het in de Euro Shop te Kortrijk. http://www.liqui-moly.be/liquimoly/prod ... nt&land=DE

Grtz
Yvan

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 27 okt 2013 08:54

Thanks Yvan :up:
Afbeelding

koen

Bericht door koen » 27 okt 2013 18:12

jep
Dezen hier probeert ook wekelijks de moto wat te laten rijden,zo laten we mens en machiene niet van elkaar vervreemden.
Al ist maar 20km,tis altijd voor iets goed

doei Koen

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 27 dec 2013 19:37

Met het huidige weer hebben we de winterstop nog kunnen uitstellen maar wie binnenkort de bike toch op stal zet,
lees dan eerst het artikel nog eens goed door om ergernis te voorkomen ;)
Het is al een aantal winters geleden dat we de jaarwisseling vorstvrij kunnen doorrijden :up:
Afbeelding

andré

Bericht door andré » 28 dec 2013 15:51

ik gebruikte de liqui moly al in de motoren van mijn zeilboot...
de site is voor mij nieuw, maar lijkt me een erg goeie
merci alweer
MAD staat voor prettig gestoord Deau'ke

koen

Bericht door koen » 28 dec 2013 23:24

jep
Vandaag weer boodschap gedaan met moto.Het is zeker geen weer om hem in de garage te laten staan.
Vannamiddag de deau getrakteerd op een zeepsopje,was weer eens nodig!
Voor mij mag het zo blijven winteren.
gegroet vanuit Rumbeke,Koen

koen

Bericht door koen » 29 dec 2013 19:50

Had vandaag ook graag de winterstop doorbroken met een toerke,maar moeder de vrouw besliste er anders over,dus werd het een koopzondag in het veel te drukke Roeselare.Maar die pannenkoek was wel lekker!

doei Koen

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 01 aug 2014 22:23

Heb niet het ganse topic doorlezen, maar ook nog een goede tip als de motor de wintermaanden gestald blijft is het volgende:
Links en rechts onder de voorvork een houten blok plaatsen zodat ook het voorwiel van de grond komt, dit zonder evenwel het achterwiel tegen de grond te duwen (voorkomen van vervorming van de band).
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 26 aug 2014 15:44

De nieuwste wintermode 2014 - 2015 voor motorfiets
Bijlagen
winterstalling motorfiets.jpg
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Vacaro
Contacteer:

Bericht door Vacaro » 26 aug 2014 22:05

Winterstop?? Heb mijn Van Daele doorbladerd en Wikipedia maar vind niks daarvan terug, nu staat mijn Deauke stil omdat ik in centerparcs zit. Maandag tot vrijdag, maandag nog gereden, om bij mijn ouders in garage te zetten.
Vrijdag na aankomst ga ik die terug halen.

Enkel als effectief sneeuw of ijzel ligt laat ik de motor staan, ander blijft woon/werk verkeer doorlopen!

Al begrijp ik wel het belang van winterstalling voor degene die niet doorrijden!
Ride BMW, hug a Briard!
Op mijn RT'ke verdwaal ik niet, ik verken enkel nieuwe wegen!
Ex-Deauviller, 650 en 700!

Redpoint

Bericht door Redpoint » 29 aug 2014 17:04

Vacaro schreef:Winterstop?? Heb mijn Van Daele doorbladerd en Wikipedia maar vind niks daarvan terug, nu staat mijn Deauke stil omdat ik in centerparcs zit. Maandag tot vrijdag, maandag nog gereden, om bij mijn ouders in garage te zetten.
Vrijdag na aankomst ga ik die terug halen.

Enkel als effectief sneeuw of ijzel ligt laat ik de motor staan, ander blijft woon/werk verkeer doorlopen!

Al begrijp ik wel het belang van winterstalling voor degene die niet doorrijden!
Ik blijf rijden tot ze de zoutschop boven halen, dan gaat Deau onder zijn deken en aan het infuus (onderhoudslader). Bovendien zijn autosnelwegritten van meer dan 20 km bij vorst niet aangenaam meer. Regen en wind kan me weinig schelen, maar als de temperatuur te ver zakt begint het gevaarlijk te worden, temeer omdat ik dagelijks naar het werk vertrek rond 03:30 uur.

Grtz
Yvan

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 29 aug 2014 19:06

Redpoint schreef:Ik blijf rijden tot ze de zoutschop boven halen, dan gaat Deau onder zijn deken en aan het infuus (onderhoudslader). Grtz, Yvan
Hier ook zo, zolang er geen zout ligt en de temperaturen rond en boven de 10° gaan worden ook in de winter kortere ritten gedaan. Kwestie van het motorblok en de berijder regelmatig hun smering te geven :)
Afdekken heb ik afgezworen, 1 winter heb ik mijn Marauder cruiser onder een laken geparkeerd maar de garage is een onverwarmde garagebox.
Resultaat: het laken had de hoge luchtvochtigheid geabsorbeerd en na 2 maanden was alle chroom lichtjes roest (zo'n peperachtige spikkeltjes)
Ik heb toen urenlang mogen poetsen met chroompoets en staalwol tot alles weer als nieuw was, gelukkig was het nog te verwijderen.
Sindsdien laat ik het stof maar vallen op de bikes, ik riskeer nooit meer van af te dekken, zelfs niet met een luchtig iets, het ventileert altijd te weinig.
Afbeelding

koen

Bericht door koen » 29 aug 2014 21:42

jep
Al heb ik de motor niet nodig voor woon werk verkeer,als het een beetje te doen is doe ik toch weekelijks een toerke.
Zo een echt winterritje kan me echt deugddoen.Dat de motor tekenen van veroudering toont door winterse invloeden neem ik erbij.
groeten Koen

Plaats reactie