bots!

Tips, vragen of informatie die je met andere forumgebruikers wil delen.
Geen ritvoorstellen of technische zaken, daarvoor zijn er specifieke rubrieken.
Plaats reactie
andré

bots!

Bericht door andré » 05 jun 2015 22:25

Na zowat 80.000 km op mijn Deauke zonder noemenswaardige incidenten is het eerste echte "contact-"incident er zopas gekomen, gelukkig zonder veel erg.
Op de E314 richting Lummen ter hoogte van Wilsele staat steevast een file waar ik zoals het hoort doorheen rijdt: 4 richtingaanwijzers aan en met matige snelheid.
Een koekendoos op het linker rijvak ziet een gaatje op het rechter rijvak, maar ziet mij niet komen. Ik schuif tegen de auto aan en samen belanden we op het rechter rijvak en nadien ook op de pechstrook. Ik kom gelukkig niet ten val en behoudens een pijnlijke voet en wat schade aan het kuipwerk is er gelukkig niet veel aan de hand. Toch maar even naar de spoed gereden om de voet te laten nakijken en om een attest voor de verzekering te laten opstellen.

De solidariteit onder motards bestaat nog altijd. Ik zag heel wat motoren voorbijrijden maar eentje stopte en informeerde vriendelijke naar hebben en houden.

Na het invullen van de nodige paperassen gingen bestuurster en ik elk zijn/haar weegs. Ik wacht nu op een signaal van de verzekering om de cosmetica van de motor te laten herstellen want gelukkig rijdt ie nog normaal.

Wees waakzaam in de file, beste mensen, want het is snel gebeurd.
Hartelijke groet,
andré
MAD staat voor prettig gestoord Deau'ke

Rik
Beheerder
Contacteer:

Re: bots!

Bericht door Rik » 05 jun 2015 22:53

andré schreef:Op de E314 richting Lummen ter hoogte van Wilsele staat steevast een file waar ik zoals het hoort doorheen rijdt: 4 richtingaanwijzers aan en met matige snelheid.
Bij mijn weten is het NIET toegelaten om de alarmknipperlichten te gebruiken om door de file te rijden.
Ze mogen enkel gebruikt worden bij echte gevaarsituaties of bij panne ! De claxon ook enkel bij écht gevaar !
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/alarmkni ... -doen-niet
Afbeelding

pvl

Bericht door pvl » 06 jun 2015 07:28

Ja dat van de alarmlichten te gebruiken ook nog nooit van gehoord.
Weet wel dat het zeer oppassen is. En dat er koekblikkers zijn die het niet goed kunnen verteren dat jij wel door kunt.
Van de andere kant wordt er bij het minste geringste gebruik gemaakt om door de file te rijden, bijvoorbeeld bij stoplichten.
En dit vaak aan veel te hoge snelheden. :down:

Redpoint

Bericht door Redpoint » 06 jun 2015 09:29

Hopelijk blijft de lichamelijke schade binnen de perken. Spierpijnen en dergelijke komen meestal pas nadien opzetten.

Het is inderdaad de grootste vrees tijdens het file filteren. zeker als je de kop van de file nadert, koersen ze van het ene rijvak naar het andere. Ik heb me al dikwijls afgevraagd of het niet beter zou zijn om file filteren toe te staan op de redresseerstrook (uiterst links op de autosnelweg) in de plaats van tussen twee rijstroken. Het gevaar van wisselend verkeer zou zo vermeden kunnen worden.

GRtz
Yvan

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 06 jun 2015 10:03

Klopt wat Rik schrijft ivm gebruik van de vier knipperlichten, is VERBODEN

@ PVL

Een wachtende rij voertuigen aan verkeerslichten wordt niet beschouwd als een file. Trouwens over het algemeen zijn daar op het laatste stuk weg markeringen die men moet opvolgen.
Dus naar de letter van de wet is het daar verboden.

@ Redpoint

Die wetgeving bestaat , men mag slechts filteren tussen de twee uiterst linkse rijstroken.
Redresseerstrook? wil je even uitleggen wat dit is, nog nooit van gehoord.

hier een Belgische link
http://www.moto.be/www/upl_docs/pages/wetgeving.pdf
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 06 jun 2015 10:25

@ Willy, G is de redresseerstrook, de strook tussen het linkse vak en het gras.
de colledige uitleg kan je vinden op: http://www.wegenwiki.nl/Redresseerstrook

@ Ivan, probleem is dat daar een doorlopend lijn staat en je daar dus NIET over mag !
Het zou dus enkel kunnen als de automobilisten een goede meter zouden overlaten tussen hen en die doorlopende streep
Dat zou dan weer enkel kunnen als daar een Europese reglementering voor komt.

Afbeelding
Bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijstrook

Geen snelwegen nemen scheelt al een heel stuk, dat is wat ik doe, maar ja, ik moet nie gaan werken.
Dus al mijn ritten zijn plezierritten en daar neem ik liefst secundaire rustige wegen zonder files.
Afbeelding

andré

Bericht door andré » 06 jun 2015 11:48

ik val zowat van mijn stoel: ik dacht echt dat de 4 richtingaanwijzers in de file (in Belgie) verplicht waren. Rik, je verwijst naar een ANWB-artikel, maar is dat niet de Nederlandse wetgeving?
(overigens excuus voor de kanjer van een dt-fout in vorig bericht)

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 06 jun 2015 12:56

@ Andre,

Dit is evenzeer vermeld in de Belgische wetgeving.
Die dt fout, zolang je zo geen fouten maakt met de motor is het oke, ik doe ook hetzelfde als het op schrijffouten aankomt he.

Die redresseer strook zal dan toch breder moeten gemaakt worden. Dit zou kunnen indien men de rijstroken versmald en zo een motor rijstrook maakt.
Zie je het al gebeuren hier in Belgie? :mrgreen:

Heb dit gevonden, en weer wat wijzer geworden
http://wegenenverkeer.be/sites/awv/file ... _wegen.pdf
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 06 jun 2015 14:29

André, ik had het al ergens gelezen in de Belgische wetgeving maar kon het artikel niet vinden.
Maar de naam zegt eigenlijk alles: alarmknipperlichten ! Door de files rijden is geen alarmsituatie. ;)
Tenzij je de automobilisten (onnodig) wil alarmeren dat je er aan komt wat ook verkeerde reacties geeft. :roll:
Afbeelding

dooke

Bericht door dooke » 06 jun 2015 20:29

Je moet maar eens op een brug over de autoweg gaan staan en de motoren die door de file rijden ZONDER de 4 pinkers tellen. Je zal gauw gedaan hebben. Verboden of niet, de meeste doen het wel.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 06 jun 2015 20:35

dooke schreef:Je moet maar eens op een brug over de autoweg gaan staan en de motoren die door de file rijden ZONDER de 4 pinkers tellen. Je zal gauw gedaan hebben. Verboden of niet, de meeste doen het wel.
Tja, verboden of niet, de meeste weggebruikers rijden vaak te snel ook hé, en door oranje, en over een doorlopende lijn :(
Fout gedrag wordt makkelijker gekopieerd dan correct gedrag omdat er minder zijn die het goede voorbeeld geven :(
Afbeelding

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 06 jun 2015 21:20

Men springt toch niet de Schelde omdat een ander het doet?

Redpoint

Bericht door Redpoint » 07 jun 2015 04:13

De vier knipperlichten tijdens het file filteren is nochtans af te raden. Naar het schijnt zou het wrevel opwekken bij de automobilist die al, min of meer, opgefokt achter zijn stuur zit wegens de file. Het komt bij die automobilist zo een beetje over als "opzij, maak plaats, ik kom eraan" en zou aanzetten tot rare acties. Deze uitleg heb ik ooit gehoord in een reportage over file filteren en daar kan inderdaad wel waarheid in zitten.

Aan de andere kant is het begrijpelijk dat de motorrijder zich enkel maar zo opvallend mogelijk wil maken om ongevallen te vermijden.

Grtz
Yvan

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 07 jun 2015 08:55

Om beter op te vallen heb ik in de originele kapjes van de mistlichten DRL gestoken. Zelf zie je er niks meer mee, maar opvallen doen ze des te meer zowel tijdens de dag als nacht, zonder de tegenliggers te verblinden en het ziet er op de koop toe origineel uit.

Divagent

Bericht door Divagent » 07 jun 2015 13:25

Wanneer ik rustig door een file heen rijdt, ZONDER de knipperlichten, dan zal ik in de mate van het mogelijke mijn hand opsteken naar diegenen die met opzet opzij gaan om mij meer ruimte te geven.

Zo vinden de mensen hun gebaar gewaardeerd en voelen ze zich (hopelijk) iets positiever in de file t.o.v. van ons motorrijders.

Het volgende gezegde is meer dan waar: "Geef de mensen een pluim en ze krijgen vleugels"

Zo, en nu den Deau op en den zotten Albert achterna richting DMD Houffalize. Had nog een nachtelijk feest dus heb wat langer geslapen dan de anderen.

Dirk.
Met de Zumo op het stuur, doorheen de wonderschone natuur.

dooke

Bericht door dooke » 07 jun 2015 21:57

Mistlichten mogen alleen gebruikt worden bij mist en slechte zichtbaarheid. Bijkomende verlichting mag ook niet zomaar gemonteerd worden.

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 08 jun 2015 09:06

Voor bijkomende verlichting moet je eens kijken in de technische reglementering, moet ergens achter het licht komen te staan.
Vind het niet zo direct terug, maar motorfietsen en bromfietsen moeten sowieso met lichten rijden, dus die DRL?
In de mei maand Belgie, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk rond getoerd, veel flikken gezien en nooit een opmerking gehad.

Nickel

Bericht door Nickel » 08 jun 2015 10:19

Ik heb ook DRL leds staan op mijn Crosstourer (op mijn Deau stonden er ook, weliswaar andere) , daarnaast een ook nog een Xenon koplamp.
En een bijkomende rood licht langs achter en dat ook dient in tweede stand als achtermistlicht.

Waarom, om gezien te worden. Ik heb het hier ergens al eens gezegd dacht ik, tenzij het op een ander forum was :oops: .

Aan de eerste regelneef die me daarvoor een bekeuring geeft vraag ik zijn adres om mijn overlijdensbericht zeker te kunnen opsturen als er een weer ene zegt : Oeps ik had je niet gezien.......

Maar eigenlijk is het belangrijkste dan André het er gezond en wel van af gebracht heeft, misschien dat de bestuurster hem door de pinkende alarmlichten toch een beetje eerder (weliswaar toch te laat maar soit) heeft opgemerkt dan zonder.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 08 jun 2015 11:07

Nickel schreef:Maar eigenlijk is het belangrijkste dan André het er gezond en wel van af gebracht heeft, misschien dat de bestuurster hem door de pinkende alarmlichten toch een beetje eerder (weliswaar toch te laat maar soit) heeft opgemerkt dan zonder.
Volledig akkoord... @ André, heb je intussen geen pijnen ontdekt die je net na het ongeval nog niet had (door de adrenaline)?
Afbeelding

dooke

Bericht door dooke » 08 jun 2015 20:50

De technische eisen voor oa motoren staan in KB van 10/10/1974 verschenen in het SB van 15/11/1974.
Art 13 en 14 gaan over de verlichting met in Art 13.4 §2 tabel II en III welke verlichting moet en mag. Art 14.2 §9 gaat over de plaatsing.
Mistlichten voor en achter mag. Iets anders staan niet op de lijst.

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 08 jun 2015 21:13

Hier de link naar een Europese wetgeving,
FACULTATIEF op motorvoertuigen.

http://www.auto-tuning-guide.com/wetgev ... hting.html

dooke

Bericht door dooke » 08 jun 2015 21:34

Ik zie niets over motoren en dit gaat over LED en Xenon op een wagen.

Ik zeg ook niet dat je er opmerkingen over krijgt van de politie maar zomaar met mistlichten rijden mag gewoon niet net zomin als met de 4 pinkers op.

Nic

Bericht door Nic » 09 jun 2015 03:07

Over die redresseerstrok. Al eens gezien wat voor rommel daar op ligt? Je wilt je banden en de rest van je machine dat niet aandoen.
Bon, het probleem stelt zich niet want je mag deze niet gebruiken

mathias

Bericht door mathias » 09 jun 2015 19:24

vandaag in mijn mail box

Rik ik weet niet of link mag gekopieerd worden maar toch

http://www.anwbmotor.nl/nieuws/onderzoe ... ile-rijden

T'heeft wel niet veel met ons belgië land te maken

groetjes Mathias

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 09 jun 2015 19:55

Is eigenlijk een Amerikaans onderzoek. Discipline van een Belgische chauffeur kan niet aan die van Amerikaanse chauffeur rieken. Ken je het "vier wegs stop systeem", pas dat eens toe in hier.

Onderzoek zal wel kloppen maar hier in belgie?

Redpoint

Bericht door Redpoint » 10 jun 2015 04:50

Willy9090 schreef: Discipline van een Belgische chauffeur kan niet aan die van Amerikaanse chauffeur rieken. Ken je het "vier wegs stop systeem", pas dat eens toe in hier.

Onderzoek zal wel kloppen maar hier in belgie?
:lol: "All-way stop" zouden ze hier snel zien als "altijd voorrang". Ik heb regelmatig contact met mensen uit Canada en inderdaad, zij stoppen voor elk stopbord en houden zich beter aan de snelheidslimieten dan wij.

On topic:

File filteren tegen 80 km/u zou ik toch niet echt zien zitten. Als ik zie hoe sommige automobilisten soms met ware doodsverachting van rijvak wisselen... Tel daarbij dat op de meeste auto's geen richtingsaanwijzers meer staan, dan is het toch erg riskant.

Grtz
Yvan

andré

Bericht door andré » 10 jun 2015 20:33

bedankt voor de steunbetuigingen. Er is inderdaad nog wat pijn aan de linkervoet en been, maar het lost zich stilaan op.
Volgende week komt de expert langs om de schade aan de machine en de kleding te evalueren. Benieuwd hoe dat gaat aflopen...

Plaats reactie