Glabbeek schaft voorrang van rechts af

Tips, vragen of informatie die je met andere forumgebruikers wil delen.

Geen ritvoorstellen of technische zaken, daarvoor zijn er specifieke rubrieken.

Forumregels
Redpoint

Glabbeek schaft voorrang van rechts af

Berichtdoor Redpoint » 23 Jul 2015 11:34

Zijn ze helemaal op hun hoofd gevallen? Sinds wanneer beslist 10% van de lokale bevolking over die regel? Als je een simpele regel als "voorrang van rechts" niet kent, hoor je achter geen enkel stuur thuis, zelfs niet achter een kinderkoets.

En omdat de bevolking, 10% toch, van Glabbeek de voorrangsregel niet snapt, schaf je hem gewoon af. :roll: Zo zullen die snuggere gasten een potentieel gevaar gaan vormen buiten hun gehucht waar "voorrang van rechts" nog wel telt. De regels aanpassen omdat enkelen de regel niet snappen is verkeerd. Haal die uitzonderingen uit het verkeer, zij horen er niet thuis en vormen een gevaar voor een ander. Auto- of motorrijden is een kunst, als je het niet kan, geen probleem, maar dan hoor je niet op de openbare weg thuis. Iedereen verwacht te mogen rijden, ongeacht hun (on)bekwaamheid. Vergelijk het met een job, een werkgever gaat u ook niet aannemen als je de job niet aankan.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2401617/2015/07/23/Ook-Glabbeek-schaft-voorrang-van-rechts-af.dhtml

Rik
Beheerder

Re: Glabbeek schaft voorrang van rechts af

Berichtdoor Rik » 23 Jul 2015 12:18

Nu nog in enkele andere gemeenten de voorrang van links invoeren, de rotondes hun voorrang afnemen, misschien allemaal links gaan rijden op onpare dagen of enkel de vrachtwagens ??? Zal allemaal helpen om het aantal voertuigen op de wegen te beperken want die zullen allemaal total loss zijn.
Afbeelding

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 23 Jul 2015 12:59

Verkeersregels zijn toch een federale aangelegenheid? Denk niet dat je daar ver gaat mee komen als je een ongeval hebt waar je voorrang moest geven, hoe kan iemand van buiten het gehucht dit weten?
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Divagent

Berichtdoor Divagent » 23 Jul 2015 15:34

Om eerlijk te zijn zouden voor mijn part de voorrang van rechts helemaal mogen afschaffen. Geen enkele bestuurder (op een enkeling na) die je nog voorrang verleend. Wanneer ik de woonwijk uitkom om de hoofdweg op te rijden zou ik in principe voorrang hebben, maar beter is een aantal minuten te wachten want wanneer je je voorrang "pakt" dan heb je gegarandeerd een licht en toeter concert en mogelijks een lelijke bluts in je linkerflank.

Resultaat: ik geef eerlijk toe dat ik ook niet meer stop aan elke hoek van de straat, en als ik het dan toch eens doe dan is de kans groot dat je nog eens toeter concert krijgt van die achter jou.

Dus: gewoon doorrijden. Sorry.
Met de Zumo op het stuur, doorheen de wonderschone natuur.

dooke

Berichtdoor dooke » 23 Jul 2015 21:11

Als je het artikel leest gaat het volgens mij om het veranderen van één bepaalde straat in een voorrangsweg. Dit is iets anders dan het volledig afschaffen van de voorrang van rechts. Bovendien dient dit aangegeven door de nodige borden zodat iedereen het hoort te weten.
Hier in de buurt is een soortelijke aanpassing een paar jaar geleden ook gebeurd met een drukke doorgangsweg die in één gemeente een voorrangsweg was en op de gemeentegrens plots niet meer.
De verkeersregels zijn volgens mij een regionale materie, zie de 70 km/h maatregel van Ben Weyts

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 24 Jul 2015 07:56

Heb dat artikel eens gelezen, hetgeen gebeurt is eigenlijk een wijziging van een onlogische verkeerssituatie, naar een logische verkeerssituatie.
Maar ja de kranten he.
@ dooke, dat is enkel op de gewestwegen toch? snelheid verlagen is nog geen wijziging van het reglement toch?
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Terug naar “DVC Praatcafé - ons virtuele clublokaal - openbaar (ook voor gasten)”