Met de Ville door de File

Tips, vragen of informatie die je met andere forumgebruikers wil delen.
Geen ritvoorstellen of technische zaken, daarvoor zijn er specifieke rubrieken.
Plaats reactie
Rik
Beheerder
Contacteer:

Met de Ville door de File

Bericht door Rik » 21 nov 2016 19:45

deauville-in-de-file.jpg
:up: :lol: maar dan liefst zonder 4 pinkers :o
Afbeelding

Gert Arijs
Contacteer:

Re: Met de Ville door de File

Bericht door Gert Arijs » 21 nov 2016 23:42

Ik heb er een tijdje mee geworsteld, die vier pinkers...
Officieel dienen die voor "gevaar". Door de file rijden ermee mag volgens mij niet. Dus ik deed het niet. Deed, want ik zie dat andere motorrijders het bijna allemaal doen, én dat ze daardoor een stuk zichtbaarder zijn. En dus veiliger, en dus doe ik het nu ook.
Maar ik heb nog steeds twijfels maar geef op dit moment zichtbaarheid voorrang.
Ik rijd ook flink zoals het moet door de file, met een max van 50 km/u en max 20 km/u sneller dan het autoverkeer.
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...), Varadero 125 (12/2018-...), Kawasaki Versys-X 300 (09/2019-...)
Afbeelding

Vacaro
Contacteer:

Bericht door Vacaro » 21 nov 2016 23:56

Idd Gert, ik weet dat het eigenlijk ni mag met de 4pinkers, maar doe dit zelf ook steeds, is soort van vragen mag ik erdoor ipv gewoon tussenwringen.
Zal altijd beter zijn dan zonder pinkers tegen 60-70 er tussendoor te vlammen zoals sommige doen.
Is altij goed oppassen tussen de file, maar over algemeen laat men plaats genoeg.
Enkele gaan niet opzij((on)bewust laat ik in midden, maar gele nummerplaten met NL op hebben er wat meer moeite mee, omdat het in nederland niet wettelijk is toegelaten.
Ride BMW, hug a Briard!
Op mijn RT'ke verdwaal ik niet, ik verken enkel nieuwe wegen!
Ex-Deauviller, 650 en 700!

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 22 nov 2016 00:03

Gert Arijs schreef:Ik heb er een tijdje mee geworsteld, die vier pinkers...
Officieel dienen die voor "gevaar". Door de file rijden ermee mag volgens mij niet. Dus ik deed het niet.
Flink zo want er hangt een boete aan vast als je betrapt wordt !!!
Gert Arijs schreef: Deed, want ik zie dat andere motorrijders het bijna allemaal doen, én dat ze daardoor een stuk zichtbaarder zijn. En dus veiliger, en dus doe ik het nu ook.
Dus omdat al die anderen een overtreding begaan moet je dat dan ook maar doen ?
Met "loud pipes" of open uitlaten is de hoorbaarheid beter maar het mag ook niet !
Met een blauw zwaailicht rijden maakt de zichtbaarheid ook groter hoor maar het mag ook niet.
Het is dus niet "zomaar" op eender welke manier toegelaten zelf je zichtbaarheid te vergroten.
Als ik in mijn spiegels iets met 4 pinkers zie denk ik: die staat in panne of heeft een ongeval gehad. :roll:
............. of het is iemand die 55 euro aan de staat wil schenken :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Pitt

Bericht door Pitt » 22 nov 2016 07:42

Ik zet ze ook altijd aan als ik filefilter... het wordt gedoogd want ben al menig politievoertuig gepasseerd. En het is een feit dat je beter te zien bent. Rik, het feit dat je denkt "staat die nu in panne" wil zeggen dat je'm goed hebt gezien :mrgreen: :lol:

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 22 nov 2016 16:25

Pitt schreef:Ik zet ze ook altijd aan als ik filefilter... het wordt gedoogd want ben al menig politievoertuig gepasseerd.
Ze kunnen niet anders dan "dogen" want als je ze passeert staan ze op dat ogenblik ook in de file en kunnen je nooit meer inhalen :mrgreen:
Afbeelding

alex
Contacteer:

Bericht door alex » 22 nov 2016 16:54

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook heel m'n kerstboom vanvoor aanzet, zeker bij het begin van een file,de meeste autobestuurders hier rond het antwerpse zijn het alwel gewoon dat er gefilterd word,maar het zijn idd die enkele buitenlandse wagens waar het geen gewoonte is, waar je beter voor opvalt.
think positive :) even when shit happens

andré

Bericht door andré » 22 nov 2016 17:56

ik rijd ook steeds met 4 pinkers door de file en ik wil nog wel zien hoe dit eventueel voor een rechter wordt beslecht... wat mij betreft is het gevaar bij. het doorheen de file rijden verre van geweken!
MAD staat voor prettig gestoord Deau'ke

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 22 nov 2016 18:17

alex schreef:... het zijn idd die enkele buitenlandse wagens waar het geen gewoonte is, ...
Vooral opletten voor wagens met Duitse nummerplaat want in Duitsland is filefilteren voor motoren VERBODEN !
Die Duitsers zijn er dus helemaal niet op voorzien dat er ineens motorfietsen tussen de baanvakken opduiken.
Afbeelding

Pitt

Bericht door Pitt » 22 nov 2016 19:46

Rik schreef:
Pitt schreef:Ik zet ze ook altijd aan als ik filefilter... het wordt gedoogd want ben al menig politievoertuig gepasseerd.
Ze kunnen niet anders dan "dogen" want als je ze passeert staan ze op dat ogenblik ook in de file en kunnen je nooit meer inhalen :mrgreen:
:mrgreen:

Desalwelteplus kunnen ze nog steeds boete schrijven. Er staat dan zoiets in de genre " de verkeerssituatie liet niet toe de bestuurder te doen stoppen, maar er werd vastgesteld dat..." mijn madam heeft het voorgehad met hare gsm. ( shame on her)

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 22 nov 2016 19:50

Vier pinkers op, kan ook beschouwd worden als " IK ben hier maak maar snel plaats" en averechts werken. Bovendien staat het letterlijk in de wetgeving.
Bij constant drl aan.
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

TomDB

Bericht door TomDB » 23 nov 2016 09:51

Mijn honda heeft de functie nog niet om met 4 pinkers te rijden, dus is het altijd met een enkele richtingsaanwijzer en gezond verstand dat ik me verplaats. Er ligt al wel een relais en enkele dioden te wachten om ook die functie in te bouwen.
Ik rij nu toch ook al een 3 jaar dag dagelijks door de file (vanaf e34 tot voorbij craeybeeks tunnel en vanaf rumst tot voorbij mechelen opnieuw) en ik mis die vier pinkers die ik met men bmw heb toch.

Duitsers staan naar mijn bevindingen meestal goed aan de kant, let er maar eens op hoe een prioritair voertuig in duitsland een file kan passeren. Daar moet die niet stoppen achter elke wagen, maar staan de wagens al opvoorhand voldoende breed dat ze er tussen kunnen rijden.

de meeste problemen ondervind ik met nummerplaten (BG, PL, SL,...) voornamelijk truckers op het 3e vak.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 23 nov 2016 09:57

Ik had de foto eigenlijk enkel gepost omdat er "toevallig een Deauville op te zien is :lol:
Van alle foto's die ze hadden kunnen nemen hebben ze toch maar mooi onze Ville gekozen :)
Het stond bij een artikel over de snelwegversmalling in Brussel.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161121_0258 ... c8b2d7b371
Afbeelding

ALBERT

Bericht door ALBERT » 23 nov 2016 13:11

Artikel 16. Inhalen

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
Groetjes Albert
Hou steeds rekening met andere weggebruikers hun stommiteiten.
Deauville cho bao giờ hết

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 23 nov 2016 18:09

Staat niks in van 4 pinklichten maar de tekst lijk me nog uit vorige eeuw te stammen :) LOL

"2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm."

Volgens mij krijg je een motorfiets zonder richtingaanwijzers niet eens gehomologeerd en is die compleet in overtreding :roll:
Afbeelding

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 23 nov 2016 19:43

Gebruik van de 4 richtingsaanwijzers

Artikel 32bis. Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers

De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 en 51 of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.

Conclusie: wie met zijn 4 richtingsaanwijzers tussen de file rijdt, laat weten dat HIJ een DREIGEND GEVAAR voor ONGEVAL is. :mrgreen:
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 23 nov 2016 19:48

Willy9090 schreef:Conclusie: wie met zijn 4 richtingsaanwijzers tussen de file rijdt, laat weten dat HIJ een DREIGEND GEVAAR voor ONGEVAL is. :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

on6bvk
Contacteer:

Bericht door on6bvk » 23 nov 2016 20:37

Rik schreef: Vooral opletten voor wagens met Duitse nummerplaat want in Duitsland is filefilteren voor motoren VERBODEN !
Die Duitsers zijn er dus helemaal niet op voorzien dat er ineens motorfietsen tussen de baanvakken opduiken.
Inderdaad al voorgehad op de E40 tussen Brussel en Gent richting Kust.
Een Duitser met een dikke Audi A8 wou mij niet doorlaten tijdens een file waar iedereen stilstond. Nochthans was er plaats genoeg om efkens naar links uit te wijken.
De vrouw naast hem was zelfs van hare neus aan het maken tegen hem om mij door te laten, maar die wou niet.
De vrachtwagenchauffeur (Belg) naast me had dit in het snotje en bij een volgende 20 meter verplaatsing maakte die plaats zodat ik door kon, tot ergernis van de Duitser.

Toch heb ik in Duitsland al Duitse motorrijders zien filteren, maar heel zelden. De meesten schuiven mooi aan met de auto's, jammer.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 24 nov 2016 09:27

on6bvk schreef:Toch heb ik in Duitsland al Duitse motorrijders zien filteren, maar heel zelden. De meesten schuiven mooi aan met de auto's, jammer.
Denk dat ze daar in Duitsland hoognodig eens enkele ministers in volle zomer bij een temperatuur van 25°c en meer in volledig motorpak in de file moeten laten staan. Dan gaan ze vlug anders piepen. Soms is wachten aan een verkeerslicht 's zomers al een hele opgave.... pfffff......
Of de Duitse flikker er ook voor verbaliseren hangt ervan af of ze volgens het boekje werken of hun gezond verstand gebruiken.
Die 2 staan vaak in schril contrast: "boekje versus gezond verstand" en dan ligt het echt aan de menselijkheid van het ogenblik.
Afbeelding

Plaats reactie