toch de Deau vervangen...

Tips, vragen of informatie die je met andere forumgebruikers wil delen.
Geen ritvoorstellen of technische zaken, daarvoor zijn er specifieke rubrieken.
Plaats reactie
andré

toch de Deau vervangen...

Bericht door andré » 25 feb 2019 15:11

Met spijt in het hart, toch... na 9 jaar meer dan trouwe dienst en 153.000 kilometer op de teller, heb ik afscheid genomen van mijn zilvergrijze Deauville. Was ie op? Nee, waarschijnlijk niet. Maar ik begon wel uit te kijken naar een vervanger. De spoeling is dun maar ik kon proefrijden met een Yahama FJR en ik had nooit kunnen denken dat het verschil zo groot zou zijn. Het is een andere dimensie van motorrijden, vind ik. De Deau is daardoor allerminst een minder goede motor, laat dat duidelijk zijn. Ik wil ook graag dit forum bedanken. Ik postte zelf niet zo veel, maar had heel veel aan de informatie die er te vinden was. Ik blijf het wel volgen, als ik mag. Het gaat jullie allen goed, rijd veilig en wie weet tot ergens onderweg.
WP_20190225_002.jpg
MAD staat voor prettig gestoord Deau'ke

alex
Contacteer:

Re: toch de Deau vervangen...

Bericht door alex » 25 feb 2019 20:42

Proficiat met je aankoop , geniet er van, is een prachtige motor :up:
think positive :) even when shit happens

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 25 feb 2019 21:10

andré schreef:
25 feb 2019 15:11
Ik blijf het wel volgen, als ik mag. Het gaat jullie allen goed, rijd veilig en wie weet tot ergens onderweg.WP_20190225_002.jpg
Natuurlijk mag je blijven volgen, zelfs eigenaars van Beemers mogen blijven volgen hahaha :lol:
Succes met je aankoop, vree wijs machien, altijd mijn droombike geweest en droom gebleven omdat hij me te veel weegt.
Stuur je ook eens een foto naar de info@deauvillevrienden voor de nieuwe avatar ;)
Afbeelding

andré

Bericht door andré » 26 feb 2019 12:00

ok, doe ik, bedankt alvast

koen

Bericht door koen » 03 mar 2019 10:42

Jep,je kan er weer tegen voor vele km.kan aannemen dat er een verschil is tussen beide motoren.
Veel plezier ermee,gr koen

Nic

Bericht door Nic » 03 mar 2019 22:56

Succes ermee !!
Nic

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 04 mar 2019 10:12

Enne... ga je het onderschrift nu ook vervangen?
"MAD staat voor prettig gestoorde FJR" :lol:
Afbeelding

andré

Bericht door andré » 03 apr 2019 10:45

Helaas, ik moest mijn plaat inleveren... dus ja: MAD is verleden tijd.
De nieuwe afbeelding komt er nog aan, beloofd!
Na de eerste 1500 km wil ik graag mijn eerste ervaringen met de FJR delen.
De motor heeft ontegensprekelijk een aantal voordelen: ondanks zijn zwaarder gewicht (en dat is meteen zijn grootste nadeel als je hem achteruit de garage wil induwen ;) ) stuurt hij zeer licht; hij gaat soepel en graag de bocht in zonder dat je veel moet duwen (countersteer). Ik heb met beide al in behoorlijke stormwind gereden en de FJR is een heel stuk minder gevoelig voor wind en voor de verstoorde wind achter bestel- en andere vrachtwagens. De zithouding is voor mij comfortabeler en de motor is zachter afgeveerd. Het is duidelijk een lange-afstandsbeest. De spiegelbreedte is smaller dan die van de Deau zodat je even makkelijk doorheen de files kan. Dat levert meteen ook het nadeel op dat het zicht achteruit in de spiegels minder goed is. De zijkoffers zijn minder groot maar dat wordt enigszins gecompenseerd door de grotere topkoffer. Die verstoort wel een beetje de esthetiek, vind ik. De motor is een ongelooflijk soepele 4-cylinder die heel vergevingsgezind is maar die in de lage toeren wel makkelijk een beetje gaat schokken. De electrisch verstelbare ruit is een groot pluspunt. In ons constant variabel weer kan je traploos de ruit naar keuze instellen. De instrumenten zijn bij deze nog analoog en het moge gezegd: die van de Deau zijn beter leesbaar. De cijfers op de toerentaller (tot 8000) en de snelheidsmeter (tot 280! op 3/4 van de cirkel) vallen klein uit. Aangezien ik een rustige chauffeur ben gebruik ik slechts het eerste kwartje van de klokken en dat geeft een minder goede leesbaarheid. Op de nieuwe versie is dat probleem opgelost met een digitale weergave. 's Nachts daarentegen zijn de klokken mooi verlicht. Het digitale schempje geeft dan weer globaal dezelfde informatie als op de Deau maar ook met buitentemperatuur en versnellingsindicator.
Poetsen is wat lastiger want er zijn veel meer hoekjes en kantjes aan het (vele) plastiek van de motor. En tot slot: voor wie er gevoelig voor is: de FJR verbruikt een liter per 100 km meer dan de Deau waarmee ik een gemiddelde van 3.9 kon aanhouden.
Slotsom: don't give up too soon your Deau! maar de FJR is zeker een dijk van een machine!
Hou het veilig en tot een volgende.

Pitt

Bericht door Pitt » 06 apr 2019 06:55

Succes!
FJR is een topmachien.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 06 apr 2019 11:08

andré schreef:
03 apr 2019 10:45
1. De nieuwe afbeelding komt er nog aan, beloofd!

2. ondanks zijn zwaarder gewicht (en dat is meteen zijn grootste nadeel als je hem achteruit de garage wil induwen ;) ) stuurt hij zeer licht; hij gaat soepel en graag de bocht in zonder dat je veel moet duwen (countersteer).

3. Ik heb met beide al in behoorlijke stormwind gereden en de FJR is een heel stuk minder gevoelig voor wind en voor de verstoorde wind achter bestel- en andere vrachtwagens. De zithouding is voor mij comfortabeler en de motor is zachter afgeveerd. Het is duidelijk een lange-afstandsbeest.

4. De spiegelbreedte is smaller dan die van de Deau zodat je even makkelijk doorheen de files kan. Dat levert meteen ook het nadeel op dat het zicht achteruit in de spiegels minder goed is. De zijkoffers zijn minder groot maar dat wordt enigszins gecompenseerd door de grotere topkoffer. Die verstoort wel een beetje de esthetiek, vind ik.

5. De motor is een ongelooflijk soepele 4-cylinder die heel vergevingsgezind is maar die in de lage toeren wel makkelijk een beetje gaat schokken.

6. De instrumenten zijn bij deze nog analoog en het moge gezegd: die van de Deau zijn beter leesbaar. De cijfers op de toerentaller (tot 8000) en de snelheidsmeter (tot 280! op 3/4 van de cirkel) vallen klein uit. Aangezien ik een rustige chauffeur ben gebruik ik slechts het eerste kwartje van de klokken en dat geeft een minder goede leesbaarheid.

7. de FJR verbruikt een liter per 100 km meer dan de Deau waarmee ik een gemiddelde van 3.9 kon aanhouden.

8. Slotsom: don't give up too soon your Deau! maar de FJR is zeker een dijk van een machine!
Bedankt voor deze impressie waarop ik graag even reageer per item:
1. ik ben in blijde verwachting van je foto
2. dat zware gewicht (50kg meer dan de Deau) is ook de reden waarom ik geen FJR heb want het is mijn "alltime dreambike"
3. de windgevoeligheid van de Deauville is ons allen bekend, zonder topkoffer en scherm in lage stand valt dat echter mee.
4. op mijn CBF600 is de spiegelbreedte ook smaller dan de Deau, ik kijk op mijn armen, topkoffer ook niet mooi op mijn naked
5. CBF is ook een heel soepele 4-cylinder, vergevingsgezind maar bokt inderdaad in lage toeren, typîsch 4-in-lijn, 't is geen V-twin hé
6. ook ronde analoge klokken op de CBF maar zeer goed leesbaar, zelfs nog in het 3de kwartje van de klokken :o :roll:
7. 3,9 verbruik? das zuinig !!! mijn Deau zit gemiddeld op 5 liter hoor, de CBF op 5,5 liter (ook 20 pk meer dan Deau)
8. I'm not prepared to give up my Deau, als ie weg zou gaan ist omdat ie me te zwaar wordt (ben 66), maar de CBF blijft dan wel.
Afbeelding

Nic

Bericht door Nic » 06 apr 2019 18:41

De FJR is inderdaad een topmachine.
Het zou jammer zijn dat het niet zo was.
Een Deau kostte uiteindelijk rond de 10k, een FJR gaat voor 17, 18, 19 duizend over de toonbank. Dat verschil moet ergens zitten.
Mocht ik voor een andere moeten kiezen dan staat deze ook op mijn lijstje. Geen nieuwe wel te verstaan, en ik weet ook niet hoeveel een FJR aantikt op het gebied van rijtaks en verzekering. Daar zal ook wel een verschil zitten.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 06 apr 2019 18:50

Nic schreef:
06 apr 2019 18:41
ik weet ook niet hoeveel een FJR aantikt op het gebied van rijtaks en verzekering. Daar zal ook wel een verschil zitten.
Vanaf 250cc is de verkeersbelasting altijd 58,08 euro
Bij mijn verzekeraar is de verzekeringspremie vanaf 500cc ook altijd identiek.
Enkel voor de BIV zal je meer moeten ophoesten voor de FJR maar dat is éénmalig.
Afbeelding

Gert Arijs
Contacteer:

Bericht door Gert Arijs » 23 aug 2019 20:06

andré schreef:
03 apr 2019 10:45
En tot slot: voor wie er gevoelig voor is: de FJR verbruikt een liter per 100 km meer dan de Deau waarmee ik een gemiddelde van 3.9 kon aanhouden.
3,9!! Ik heb vorige week mijn laagste verbruik aller tijden gehad: 4,12 l/100 km over een 400-tal km gemeten. De computer in de Deauville schat het verbruik altijd enorm laag in.

Proficiat met je aankoop, zal wel véél plezier en comfort geven!
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...), Varadero 125 (12/2018-...), Kawasaki Versys-X 300 (09/2019-...)
Afbeelding

Plaats reactie