Stuurgewichten

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
dooke

Stuurgewichten

Berichtdoor dooke » 07 Aug 2017 20:34

Gisteren ergens in de provincie Luxemburg mijn linker stuurgewicht kwijtgespeeld. Ik heb iets gehoord - waarschijnlijk het gewicht dat viel - en bij een stop stelde ik vast dat het gewicht aan de linkerkant weg was. Daarna nog een 200 km zonder gereden. Eerlijk gezegd daar niets van gemerkt, niet meer trillingen dan anders, eerder minder. Ik stel mij dan ook vragen bij het nut van dit ding.

Rik
Beheerder

Re: Stuurgewichten

Berichtdoor Rik » 07 Aug 2017 21:24

Je bent niet de eerste die ze kwijtspeelt, ik heb er nog van gehoord.
Bij één van de voorbije ritten met mijn maat Alex stond er bij hem ook de schroef los van het rechter stuurgewicht.
Altijd veilig van nu en dan eens te controleren, eventueel uitdraaien en wat Loctite aan de schroef, dan weer monteren en vastzetten.

Waarvoor dienen stuurgewichten?
Vrijwel alle motoren hebben een kritisch toerental. Dat is een toerental waarbij de motor meer trilt. Bij viercilinder lijnmotoren situeren die trillingen zich vaak tussen 4.000 en 5.000 toeren. Fabrikanten berekenen de stuurgewichten zodanig dat de trillingen van de motor en het kritisch trillingsgetal van het stuur niet samenvallen. Het resultaat is minder trillingen in het stuur. De massa van de stuurgewichten hangt daarbij tevens af van de vorm van het stuur. Monteer je een ander stuur, dan horen eigenlijk ook de stuurgewichten aangepast te worden. Bij sommige motoren zitten de stuurgewichten verwerkt in het stuur. Dat stuurgewichten zouden dienen om tankslappers tegen te gaan is een fabel.

Er zijn er nog die twijfels hebben :)
http://motor-forum.mobi/forum/list_messages/322666

Meer info en eventueel bestellen: https://www.mpartz.nl/accessoires/sture ... 0028_10047
Afbeelding

Terug naar “Deauville techniek en accessoires (uitgezonderd GPS) - openbaar (ook voor gasten)”