Dichting voorvork... (en gebruik / niet gebruik achterrem)

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Gert Arijs

Re: Dichting voorvork... (en gebruik / niet gebruik achterrem)

Berichtdoor Gert Arijs » 08 Sep 2017 23:17

Het einde van mijn lekke vorken?
In Polen kreeg ik opnieuw een lekke vork, rechts, na 3000 km ofzo. Het was een licht lek, maar dus de vierde keer in zowat anderhalf jaar. Mijn garage had gezegd dat er geen 'harmonicarubbers' bestonden voor de Deauville. Dat klopt.

Ik kwam puur toevallig voorbij een motorgarage die ik enkel kende van op het autosalon, ik had toen een kwartier met de eigenaar staan praten. Dus ik sprong eens binnen om hen naar mijn vork te laten zien. En ze boden meteen aan om harmonicarubbers op maat te maken en stelden vragen als 'jamaar zijn de geleidingsbussen ook vervangen toen de vorkpoten vervangen werden?'.
Klein onderhoud moest toch ook gebeuren en ik maakte een afspraak.
Vandaag de leenmotor binnengedaan en de mijne opgehaald.
Wat bleek???
Vorkpoten gloednieuw, origineel honda. Ook geleidingsbussen enzo vervangen. Dus, ze vonden niks!
Daarom maakten ze een testrit en toen was het meteen duidelijk: ik heb een kromme remschijf.
Waarschijnlijk dus al van in het begin toen ik hem kocht, en dat zal dan ook de reden zijn dat mijn rubbers altijd gingen lekken. De extra trillingen versnellen de slijtage.
De deauville moet dus dinsdag weer binnen en dan vervangen ze de remschijven. Ik had de keuze en ben voor niet-Hon da remschijven gegaan, 109€ per stuk, zonder werkuren.
In totaal hebben die lekke voorvorkrubbers me al veel geld gekost, maar ik heb goeie hoop dat ze binnenkort verleden tijd gaan zijn...
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...)
Afbeelding

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 09 Sep 2017 07:59

Kromme schijven en nooit zelf iets gewaar geworden?
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 09 Sep 2017 09:13

Willy9090 schreef:Kromme schijven en nooit zelf iets gewaar geworden?

Inderdaad, als je vorkdichtingen daar extra last van hebben hoe moet dat dan in je polsen zijn met de trillingen?
Afbeelding

Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 09 Sep 2017 09:29

Geen idee...
Ik heb het nooit gevoeld. Ook niet dat het 'er niet is' als ik met 'n andere motor rijdt. En ook anderen die met de mijne reden, merkten 't nt...
Afbeelding

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 09 Sep 2017 09:52

Kromme remschijven voel je vooral bij het remmen zelf, het stuur begint eigenlijk te slaan, remhendel die niet normaal aanvoelt, ondervonden bij de pan. Tenzij natuurlijk dat dit het begin is. Bij was het begonnen in de alpen en bergaf moet ge al eens doorremmen he.
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.

Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 13 Sep 2017 14:58

Ik heb, toen ik gisteren onderweg was naar de garage voor vervanging van de remschijven, een paar remtesten gedaan. Ik voelde niks van dat trillen, de remhendel, enz. De mechanieker in de garage was heel verbaasd, want het was heel duidelijk, zei hij.
Ik ben ongevoelig, zo blijkt. :shock:
Remschijven zijn dus nu vervangen, door niet-Honda schijven. 250 euro incl het werk. Dat vond ik een erg goeie prijs.

Maar ik had ook mijn vorkpoten laten bedekken door harmonicarubbers, daarvan wilde ik een fotootje laten zien:

AfbeeldingIMG_20170912_185013 by Gert Arijs, on Flickr
Afbeelding

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 13 Sep 2017 16:43

motowash nog niet gevonden, :)

Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 13 Sep 2017 18:13

Eéns per jaar de velgen en plastic ed poetsen vind ik meer dan genoeg 8-) . Ik ben niet zo'n poetser en het feit dat hij op 5 min stappen staat (geen water en geen elektriciteit daar) helpt ook niet. Het scherm poets ik dan weer wél vaak!
Veel motorrijders poetsen vaak alle spatjes weg en dat is hun goed recht. De mijne ziet er niet uit meestal, maar dat heeft ook zijn charme (OK OK ik ben lui!)
:lol: :lol:
Afbeelding

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 13 Sep 2017 21:34

Gert Arijs schreef:Eéns per jaar de velgen en plastic ed poetsen vind ik meer dan genoeg 8-) . Ik ben niet zo'n poetser en het feit dat hij op 5 min stappen staat (geen water en geen elektriciteit daar) helpt ook niet. Het scherm poets ik dan weer wél vaak!
Veel motorrijders poetsen vaak alle spatjes weg en dat is hun goed recht. De mijne ziet er niet uit meestal, maar dat heeft ook zijn charme (OK OK ik ben lui!)
:lol: :lol:

Ieder zijn ding en waar gij u goed bij voelt, is het enige dat telt. ;)

Terug naar “Deauville techniek en accessoires (uitgezonderd GPS) - openbaar (ook voor gasten)”