Starten, stilvallen en dan niets meer

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Nic

Starten, stilvallen en dan niets meer

Berichtdoor Nic » 12 Feb 2017 15:12

Deze morgen, na 2 maanden stilstaan, even de Deau buitengehaald om te rijden
Starten van de eerste keer, dan naar 1e en meteen stilgevallen. Daarna niks meer. Starter krijgt hem initieel nog rond maar hij slaat niet meer aan.

Tot de batterij het ook niet meer zag zitten...
Nu aan de Optimate. Is snel aan het laden gegaan na het testen (geen ontlading etc..) met licht nu op 0.2 A (Optimate 4)

Straks nog eens proberen.... :cry:
Hopelijk duurt het laden niet te lang..... (Iemand ervaring? 2h, 5h, 12h,....)

Nic

Re: Starten, stilvallen en dan niets meer

Berichtdoor Nic » 12 Feb 2017 15:48

2h later, Optimate indiceert opgeladen
Start meteen, valt weer stil. :cry:
Batterij direct minder krachtig. Ik vrees aan vervanging toe....
Weer aan de lader.

Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 12 Feb 2017 20:03

Voor de zekerheid: je zijpoot staat niet uit en je dodemansknop is ook niet opgezet per ongeluk?
De kans is klein natuurlijk dat het zoiets simpel is...
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...)
Afbeelding

Vacaro

Berichtdoor Vacaro » 12 Feb 2017 22:21

Denk dat motor dan ook niet rond draait als dodemansknop of zijpikkel uit staan.
Toch geen vuile naft van lang stil te staan?
Ride Deauville, hug a Briard!
Op mijn BorDeauke verdwaal ik niet, ik verken enkel nieuwe wegen!

Nic

Berichtdoor Nic » 13 Feb 2017 00:39

Wellicht is hij de eerste keer daardoor stilgevallen. Want ik had gestart in neutraal en had hem dan in 1e gezet waarop hij stilgevallen is. Daarna is hij niet meer gestart ook niet in neutraal. Ik zet hem morgen eens binnen in de toch wat warmere garage. Na opladen met de Optimate staat er 12,7v op de accu.
Hij staat wel te overwinteren met een quasi volle bak. Wel ergens binnen, maar zonder enige vorm van verwarming. Het heeft er al een paar keer onder nul geweest volgens m'n min/max thermometer.
Morgen meer nieuws.

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 13 Feb 2017 09:54

Gert Arijs schreef:Voor de zekerheid: je zijpoot staat niet uit en je dodemansknop is ook niet opgezet per ongeluk?
De kans is klein natuurlijk dat het zoiets simpel is...

Zowel het contact van de zijpikkel als de dodemansknop hebben wel eens last van oxidatie op de contacten.
Bij de dodemansknop is dat vaak het geval als die zelden of nooit gebruikt wordt.
Ikzelf gebruik die knop continu, de Deau wordt altijd daarmee stilgelegd en de knop wordt telkens aan gezet voor het starten.
Op die manier wordt die dus vaak gebruikt wat minder kans geeft op oxidatie.
Afbeelding

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 13 Feb 2017 10:05

Nic schreef:Wellicht is hij de eerste keer daardoor stilgevallen. Want ik had gestart in neutraal en had hem dan in 1e gezet waarop hij stilgevallen is. Daarna is hij niet meer gestart ook niet in neutraal. Ik zet hem morgen eens binnen in de toch wat warmere garage. Na opladen met de Optimate staat er 12,7v op de accu.

Ik heb eens 1 keer voorgehad dat ik de koude Deau gestart had en bij het in eerste schakelen de motor stil viel. Omdat hij koud stond was de automatische choke in werking. Bijna direct was de motor verzopen en kreeg ik hem niet meer gestart. Gelukkig had ik op dat moment veel stroom op de batterij en kon hem na een tijd met veel moeite en volgas gestart krijgen. Maar als je batterij geen overschot heeft lukt dat niet.
De batterij van de Deau heb ik na 8 jaar uit veiligheid vervangen. (Ik heb de oude wel bijgehouden en laad die ook regelmatig)

Nic schreef:Hij staat wel te overwinteren met een quasi volle bak. Wel ergens binnen, maar zonder enige vorm van verwarming. Het heeft er al een paar keer onder nul geweest volgens m'n min/max thermometer.

Zowel de Deau als de CBF staan bij mij onverwarmd en starten van de eerste tik. In de winter staat er 1 van de 2 in het tuinhuis aan de Optimate, de andere in een garagebox waar geen stroom is. Normaal probeer ik ze om de 2 weken te wisselen en rij ze dan elk op toer goed warm tijdens enkele boodschappen. Door de vorige lange winterprik was dat niet gelukt en is de CBF 2 maanden in de garagebox (zonder optimate) blijven staan. Hij startte van de eerste tik :) Nochtans is die batterij ook al 7 jaar oud en toen ik de CBF 4 jaar geleden kocht was die batterij op sterven na dood (CBF had te dikwijls stil gestaan bij die jongedame). Dank zij de Optimate heb ik ze kunnen redden en heb er nu geen problemen meer mee.
Afbeelding

Nic

Berichtdoor Nic » 15 Feb 2017 01:00

Geen avance. Ondertussen vandaag online nieuwe batterij besteld (Yuasa YTZ14S), wordt donderdag klaar en opgeladen geleverd.
Dat komt wel goed.

Wel gezien dat de Optimate maar 0.8 A laadstroom aankan en dat deze batterij nominaal aan 1.1 A kan worden opgeladen. Niet erg op zich, maar het duurt dan wat langer denk ik.

Spanning op oude batterij meteen na laden was ook maar 12,7V terwijl je eigenlijk rond de 13,4 a 13,6V verwacht.
En de HISS lamp bleef maar knipperen, ergens in een andere post gelezen dat het allemaal ok was na vervangen batterij.
(Ging wel uit na 2 seconden het contact op te zetten)

groeten,

Nic

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 15 Feb 2017 09:51

Nic schreef:Wel gezien dat de Optimate maar 0.8 A laadstroom aankan en dat deze batterij nominaal aan 1.1 A kan worden opgeladen. Niet erg op zich, maar het duurt dan wat langer denk ik.

Daarom noemt men de Optimate ook een "druppellader" hé Nic ;) Het is dus geen gewone lader en zeker geen snellader !
Ik baseer me op de tijd dat de Optimate nodig heeft om tot een groen lampje te komen.
Zolang het maar een 2-3 uren duurt vooraleer het groen is dan is de batterij nog OK
Maar als de Optimate na een hele dag laden pas een groen lichtje geeft dan is het echt tijd om een nieuwe batterij te steken.
Ik heb de originele batterij van mij Deau vervangen als ze 8 jaar oud was en het te lang duurde om ze vol te laden.
Als ik nu één van mijn motoren in de winter aan het "infuus" leg geeft de Optimate al na 1/2 uur een groen lampje :up:
En als het heel koud is en ik weet dat ik niet vaak zal rijden blijft de moto aan het infuus liggen voor lange termijn.
Op die manier heb ik destijds een op sterven na dode batterij van mijn CBF600 volledig weer springlevend gekregen :)
Afbeelding

Nic

Berichtdoor Nic » 16 Feb 2017 22:50

Accu is vandaag aangekomen. Zonet vervangen. Alles weer normaal. :up:
Was wel wat aan lage kant (12,4 V). Even aan Optimate gehangen en wat opvalt is dat de 'Hiss' dan weer begint te flikkeren (nu en dan)
Na opladen nog eens gestart, geen problemen. Merci voor de reactie aan allen.

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 17 Feb 2017 00:06

Nic schreef:Even aan Optimate gehangen en wat opvalt is dat de 'Hiss' dan weer begint te flikkeren (nu en dan)

Die knipperfunctie kan je zelfs manueel inschakelen of uitschakelen hoor ;)
Afbeelding

Nic

Berichtdoor Nic » 17 Feb 2017 18:36

Ah ok. Ik vind het wel in het boekje. Valt terug op factory default door de onderbreking wat hier wil zeggen knipperen de eerste 24h of zoiets.
De gearcindicator zal wellicht ook zijn instellingen kwijt zijn??

Bedankt nog eens
Nic

werner

Berichtdoor werner » 24 Mei 2017 19:23

Nic schreef:Geen avance. Ondertussen vandaag online nieuwe batterij besteld (Yuasa YTZ14S)

Mijn batterij laat het ook een beetje afweten, na 2 dagen stilstaan start deauke nog wel maar meters gaan tijdens starten weer allemaal naar beneden, na een tijdje rijden en dan terug starten blijven meters mooi boven dus beste is van batterij wel af (weet ik nog van 6 jaar geleden, toen deden meters dit ook en een beetje later was het gedaan met rijden)
Mijn batterij is een Yuasa YTZ10S en heeft iets minder startvermogen als de Yuasa YTZ14S maar is wel maar 9.3cm hoog, de ....14S is11 cm hoog.
Ik twijfel nu welke ik ga kopen omdat ik nu al vind dat er weinig plaats onder het zadel is (met extra aansluitingen en stekker optimate)
Een andere mogelijkheid is de JMT HJTZ14S-FP Lithium Ion accu maar dan moet ik weer een andere druppellader kopen
Morgen eens goed kijken en uitmeten.
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 24 Mei 2017 21:30

De YTZ14S is de standaard batterij voor de 700 Werner !
Ik heb die van mijn Deau vervangen op 8 jaar, wel de oude gehouden en nu en dan aan de optimate
is altijd handig als 12V bron om eens iets uit te testen of op camping waar geen stroom is :)
Afbeelding

werner

Berichtdoor werner » 25 Mei 2017 10:10

Rik schreef:De YTZ14S is de standaard batterij voor de 700 Werner !

Dan hebben ze zes jaar geleden de verkeerde batterij geinstalleerd :twisted: allee verkeerd is een groot woord, ze heeft het toch zes jaar volgehouden.
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

werner

Berichtdoor werner » 27 Mei 2017 17:34

Vandaag deake gaan halen na groot onderhoud van 48000km. Klein lekje van koelingwater was afkomstig van darmspanner die niet volledig vast was.
Ik heb wel iets raar meegemaakt vrijdagavond bij het thuiskomen van het werk. Onze vierwieler stond op de oprit dus vrouwke moest deze even opzij zetten voor ik binnenkon, ik sta dus even te wachten (stationeer draaien) tot de auto weg was en dan naar eerste en vertrekken maar motor viel stil, ik wou terug starten maar er gebeurde niets meer zelfs het groene lampje van neutraal en klokje vielen volledig uit. Dan heb ik gekeken of ik iets verkeerd gedaan had (zijpoot, dodemansknop,....)maar alles was normaal, dan terug proberen te starten en nu ging dit probleemloos maar mijn klokje stond wel fout dus er was een volledige spanningsval geweest.
Ik heb dit verteld aan de garagist en mekanieker en ze hebben alles nagezien en ze vinden niets zelfs mijn batterij is nog goed na uitmeting omdat ik dacht dat die de schuldige was.
Is er iemand hier die ook zoiets heeft meegemaakt en wat was daar dan de oorzaak van ?
Het is maar, deauke is nu wel volledig nagekeken maar ik vertrek toch niet met een gerust hart naar dmd 2017 :oops:

dooke

Berichtdoor dooke » 27 Mei 2017 21:56

Een 3-tal jaar geleden heb ik net hetzelfde twee maal op enkele weken tijd voor gehad. Bij mij was het toen wel de batterij die naar de Filistijnen was.

koen

Berichtdoor koen » 22 Dec 2017 23:24

Jep
Vandaag mijn toer op in panne te vallen.
Vanmiddag start ik de moto en hij sputtert dat nie normaal is.Net alsof onder de 3000 toeren hij maar op 1cilinder draaid.Al sputterend naar garage gereden en hoj vermoed de bougiekoppen.dus 2nieuwe koppen en eveneens de bougie want die zaten er ook al dikke 25000 km in.De deau is herboren en we tuffen dat het een plezier is.uurtje later stop ik om te tanken,start weer opnieuw en 3seconden later valt hij stil en tis gedaan,niets meer.Heb hem dan nog eens in gang kunnen lopen maar hij blijft niet draaien.de garagist gaat hem oppikken en dan zien we wel.hopelijk batterij.Het is nog altijd de eerste van 2009 dus zou wel kunnen.Met 103500km en doorrijden swinters kan er iets stukgaan he.
Hopelijk moet ik niet te lang zonder motor zitten weje want krijg nu al ontwenningsverschijnselen!!!!!
Word vervolgd,doei koen

Vacaro

Berichtdoor Vacaro » 27 Dec 2017 01:22

Oei Koen, niet leuk, hopelijk ondertussen al meer weten?

Ik heb BorDeauke na een week stilstand vandaag ook eens buiten gehaald, om naar werk te rijden.
Effe startknop indrukken en bromde vrolijk, wachtend tot ik haar de sporen gaf! 8-) 8-)
Ik ondertussen 45800km, dus komt pas los! :lol:
Ride Deauville, hug a Briard!
Op mijn BorDeauke verdwaal ik niet, ik verken enkel nieuwe wegen!

koen

Berichtdoor koen » 28 Dec 2017 19:29

Jep,
Den deau leeft weer.twas dus de batterij die de geest had gegeven.
Als denieuwe weer 9 jaar meegaat zal er al wat anders gebroken zijn vrees ik.
Heeft me met depannage 200 euro gekost,wat volgens mij aanvaardbaar is
Nu weer de baan op,doei koen

pvl

Berichtdoor pvl » 29 Dec 2017 16:04

Inclusief depannage is dat zeer aanvaardbaar

Terug naar “Deauville techniek en accessoires (uitgezonderd GPS) - openbaar (ook voor gasten)”