NC 750 X DCT

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Plaats reactie
brecht laebens

NC 750 X DCT

Bericht door brecht laebens » 09 jul 2020 16:37

net reclame gekregen van de opendeur dag bij casset in lichtervelde
daar kan je onder andere een testrit maken met een honda NC 750 X DCT
als ik de folder en fotos goed bekijk , denk ik dat het dichte familie is van de deauville
das mijn persoonlijke mening ; mag je deze zien als de opvolger van de deauville ?
het ziet er toch een touringmotor uit , niet te zware motor en rechte houding , ook veel opbergplaats

Nic

Re: NC 750 X DCT

Bericht door Nic » 09 jul 2020 18:53

Persoonlijk vind ik van niet.

Toch iets minder vermogen, 54 ipv 65 pk
Kleinere tank, 14 l ipv 20 liter
Ketting en dus geen cardan (wel ideaal voor wie per jaar minder dan 1000 km doet :P )
De kuip/ het koetswerk niet zo compleet
Ziet er ook niet zo ideaal uit om met z'n tweeën mee te toeren.
Geen standaard koffers opzij

Maar dan wellicht: zuiniger, goedkoper in aanschaf, 26kg lichter, ergens een opbergvak in het midden waar helm in kan.

Maakt dat het betere toermotor?

Mijn opvolger mag gerust gelijkaardig zijn aan de NT700 maar dan liefst ietsje meer vermogen zonder dat daar veel kilo's bijkomen.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 09 jul 2020 21:58

Nic heeft daar al de voornaamste verschillen opgesomd.
De NC750X is een kruising van een naked en een offroad bike.
Honda heeft daar enkele plastiekdeeltjes en een minuscuul schermpje opgezet om er wat "touring"? allures aan te geven.
Hij kan qua comfort in de verste verte nog niet tippen aan de Deauville, voor de passagier een ramp qua comfort.
In de scooterclub waar ik lid van ben rijden er enkele DCT's en bijna allemaal hebben ze een ander zadel moeten kopen.
Als je er extra zijkoffers aan hangt scheelt het gewicht al minder met de Deauville.
Wind en regenbescherming is er nauwelijks. Middenbok is een optie (en dat voor een kettingmotor) :o
Om te tanken moet het achterste deel van het zadel open, leuk als je op reis een roltas op de buddyseat hebt liggen.
Die ketting overbrenger is ook een dooddoener voor een touring.

Het enige waar hij in uitblinkt is het zeer zuinige verbruik, komt door de beperkte aantal PK natuurlijk.
Het is geen lelijke motor hoor, slank en elegant, maar als "touring"???? Neeeeeeeeeeeeee :(
Afbeelding

brecht laebens

Bericht door brecht laebens » 10 jul 2020 10:26

conclusie : tis geen rechtstreekse familie van de deauville , hooguit aangetrouwd ! :lol:

Nic

Bericht door Nic » 10 jul 2020 13:59

Jammer dat Honda niet langer investeert in toermoto's voor Europa
Als je kijkt onder modellen zie je nog 1 model en die is dan nog zeer prijzig en zwaar enz....
Ik denk meer bedoeld voor de USA waar alles zwaar en overgedimensioneerd dient te zijn.

https://www.fl.honda.be/motorcycles.html

Onder de GL1800 zie je onderaan wat links zoals "Vind een verdeler", ...
Ik denk dat ze voor deze ook een knopje mogen bijzetten met name "Vind een klant".

De GL1800 is wellicht een supermotor maar is toch niet geschikt voor de grootste groep aan geïnteresseerden.
BMW biedt er nog 5 aan maar die prijs is ook niet voor iedereen weggelegd.
Kawasaki heeft ze gecombineerd a la Sport en Adventure. Daar lig ik ook niet op te wachten
Yamaha met zijn FJR is ook zeer prijzig en de recentste modellen beginnen ook goed door te wegen op het gebied van inverkeersstelling
Zij hebben wel de Tracer 900 GT maar die heeft dan ook wat van de gebreken van de NC 750.
En bij Suzuki lijkt niks nog in de buurt van een toerer te' komen.

Misschien moeten we allen een brochure van de Honda GL1800 aanvragen :o :o
Als ze dan later mailen gewoon vragen: hebben jullie niks meer in de stijl van een Deauville, met zo'n GL1800 kan ik echt niks aanvangen :up:

brecht laebens

Bericht door brecht laebens » 10 jul 2020 20:47

kunnen we zelf geen nieuw model ontwerpen ?
we nemen alle goede elementen en behoeften , smelten ze samen tot 1 prachtig geheel
we maken een proto-type en nemen er een pattent op
dan massaal verkopen en .......... kassa , kassa !
en aangezien ik de bedenker ben van dit grandioos idee , vloeit het grootste deel van de winst naar mij !
allen die eraan meewerken zullen bedacht worden , aja ,
ziezo , dat was dan eigenlijk wat wereldnieuws
bedankt voor alle complimenten op voorhand !! :geek: :lol:

Marcel5050

Bericht door Marcel5050 » 10 jul 2020 21:09

Toen ik enkele maanden geleden mijn Pan aan de kant zette wegens onhandelbaar voor mijn leeftijd gecombineerd met absurde prijs voor een herstelling was ik ook lang op zoek.Heb voor tweedehands Deauville gekozen omdat er echt niets nieuw op de markt is waar ik me in kan vinden.Geef de NT700 een opfrisbeurt,enkele pk's meer,een elektrische ruit,12v.aansluiting en er is zeker een markt voor.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 10 jul 2020 22:10

Marcel5050 schreef:
10 jul 2020 21:09
Geef de NT700 een opfrisbeurt,enkele pk's meer,een elektrische ruit,12v.aansluiting en er is zeker een markt voor.
Probleem is dat je tegenwoordig bijna geen enkele kardanfiets nog door de nieuwste EUROnorm krijgt
Kawa is met zijn GTR1400 ook om die reden gestopt hoorde ik onlangs.
Afbeelding

Nic

Bericht door Nic » 11 jul 2020 11:57

Zullen we die ketting er dan maar bij voor lief nemen?

Een beetje jammer, zal dan wat meer aan onderhoud kosten. En ook noodzaak om zelf dat meer in de gaten te houden.

Ik kan dat wel begrijpen van Kawasaki. Onlangs nog opgezocht.

https://www.tvsmotor.com/blog/chain-vs- ... teristics/

Ketting betekent een zeer klein verlies (wat ook deels het meer zuinig zijn van de NV 750 verklaart), slechts enkele procenten !!
Cardan betekent daarentegen 20 a 25 percent vermogensverlies.

Misschien kunnen ze overschakelen op een riem, is goedkoper om te fabriceren (de moto in zijn geheel), gaat lang mee
En valt daarom wellicht mee op gebied onderhoud. Zou 100.000 km meegaan en verlies is kleiner (rond de 10%)
.

werner

Bericht door werner » 11 jul 2020 13:06

Nic schreef:
11 jul 2020 11:57
Zullen we die ketting er dan maar bij voor lief nemen
.
Heb ik ook gedaan maar inderdaad vraagt een beetje meer tijd en onderhoud, ieder 500 a 600 km beetje kuisen en smeren maar na een paar keer doen en de juiste producten valt dat wel mee en is dat snel gebeurt, maar je moet het wel doen he :lol:
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 11 jul 2020 18:14

werner schreef:
11 jul 2020 13:06
Nic schreef:
.
Heb ik ook gedaan maar inderdaad vraagt een beetje meer tijd en onderhoud, ieder 500 a 600 km beetje kuisen en smeren maar na een paar keer doen en de juiste producten valt dat wel mee en is dat snel gebeurt, maar je moet het wel doen he :lol:
Ik denk niet dat je bij een reis van 4000 km door Frankrijk (zoals ik in 2013 gedaan heb) al je spullen mee hebt om 6-7 keer je ketting te poetsen en smeren :o :(
Afbeelding

Nic

Bericht door Nic » 11 jul 2020 19:58

Dat denk ik ook niet. Maar nu en dan eens een periode anders te werk gaan zal ook niet zoveel verschil maken zeker?

Mijn dealer van mijn grasmaaier belde mij ook jaarlijks voor het winteronderhoud. Maar dat machien legt in die 6 bepaalde maanden zo’n 6 km afstand af. Moet die dan serieus jaarlijks verse olie? Ik heb telkens bedankt voor zijn bezorgdheid en het navragen. Olie iedere 5 jaar en dan ook bougie en mes slijpen of vervangen.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 11 jul 2020 22:32

Nic, het probleem met olie is dat die altijd een beetje hydroscopisch is en dus met de tijd meer water bevat (condens) wat roestvorming in de motor kan geven bij stilstand. Mijn auto doet maar 2500 km per jaar, zal dit jaar minder zijn door de lockdown maar ieder jaar krijgt ie verse olie.
Afbeelding

Marcel5050

Bericht door Marcel5050 » 12 jul 2020 21:24

Rik schreef:
11 jul 2020 22:32
Nic, het probleem met olie is dat die altijd een beetje hydroscopisch is en dus met de tijd meer water bevat (condens) wat roestvorming in de motor kan geven bij stilstand. Mijn auto doet maar 2500 km per jaar, zal dit jaar minder zijn door de lockdown maar ieder jaar krijgt ie verse olie.
Bij mijn personenwagen worden de onderhoudsbeurten gevolgd,heb ook al 25 jaar 2 bestelwagens in gebruik welke ik steeds tweedehands koop en heb daar nog nooit olie in ververst,soms iets bij vullen maar is miniem,en toch hebben ze 250.000 km op de teller zonder ooit motorproblemen te hebben gehad.Olie gaat veel langer mee dan men ons wijs maakt.

Nic

Bericht door Nic » 12 jul 2020 22:50

Dat olie onderhevig is aan condensatie geloof ik zeker. Ik meen dat dit van toepassing is bij korte trips waarbij de motor nooit echt warm wordt.
Wie iedere morgen naar zijn werk rijdt net achter de kerk van zijn eigen gemeente doet er best aan iets frequenter zijn olie te laten verversen.

Wie de meeste van zijn trips van die aard zijn, dat de motor echt goed warm draait, kan gewoon de richtlijnen van de fabrikant volgen.
Maar ook hier kan je zaken opnieuw met een korreltje zout nemen. Wie continu lange ritten doet op de autosnelweg, mag - meen ik - er gerust heel wat extra kilometers mee doen.

En dan heb je nog de keuze tussen die verschillende oliën. Synthetische olie gaat echt heel wat langer mee, waardoor je nog heel veel meer kilometers kan doen vooraleer vervanging noodzakelijk is.

Tot slot is er ook de oliefilter, die verzadigt ook en dan dient die eigenlijk ook vervangen te worden. Het probleem met laatste is dat je nooit echt weet of deze nog in goede toestand is of niet. Alles hangt af van de slijtage van de motor en hoe zaken zoals metaaldeeltjes en residu van de verbranding in de cilinder zich mengen met de olie. Je kan een quasi perfecte motor hebben, maar het kan evenzeer een maandagmorgen versie zijn.
Je zou in de regel je olie kunnen aflaten om na te gaan of er veel bezinksel is. Indien niet, dan de olie terug in motor gieten en er desnoods wat verse bijdoen.

Geregeld de peilstok eens inspecteren zegt al heel veel. Voor mij telt dat het meest. Je merkt goed hoe de olie van bruin overgaat naar quasi zwart.
Als je daar nog eens kilometers tegenover bekijkt, dan leer je eigenlijk hoe de olie slijt tegenover je gebruik. Je kan dan opteren om frequenter te verversen of juist het omgekeerde te doen.

Wie dat allemaal wat teveel is of te complex, volgt dan best gewoon wat in het boekje staat. Maar zoals Marcel zegt, dan kan het zijn dat je eigenlijk al ververst terwijl het eigenlijk nog niet nodig was.

werner

Bericht door werner » 13 jul 2020 09:43

Rik schreef:
11 jul 2020 18:14
werner schreef:
11 jul 2020 13:06
Nic schreef:
.
Ik denk niet dat je bij een reis van 4000 km door Frankrijk (zoals ik in 2013 gedaan heb) al je spullen mee hebt om 6-7 keer je ketting te poetsen en smeren :o :(
En toch.....er zijn er al zoveel voorgegaan die langere reizen doen op een motor met ketting, die zullen nu wel niet alle 600 km smeren :oops: en waarschijnlijk een automatisch smeersysteem geinstalleerd hebben
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

Gert Arijs
Contacteer:

Bericht door Gert Arijs » 15 jul 2020 21:12

Een automatisch smeersysteem zorgt voor een heel kleverige ketting, wat voor veel vuil zorgt. Zelf onlangs gezien op een basiscursus onderhoud. Enorm veel troep! Ook op de wielen enzo! Dat kan je oplossen met dikkere olie. Alleen kunnen die darmpjes geen dikkere olie aan :mrgreen:
Ik smeer gewoon een beetje na een langere rit. Spul dat niet kleeft, goed smeert en makkelijk werkt: ‘’S100 kettingspray II’’ Poetsen doe ik slechts zelden. Op reis gewoon na aankomst smeren, iedere dag. Paar min werk, ik vind het geen probleem eigenlijk :). Bandenspanning checken en bijblazen vind ik veel meer moeite, maar dat doe ik ook.
Let wel: ik rijd nog maar 6000 km met deze motor dus of het perfect werkt weet ik ook niet :lol:
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-9/2020), Varadero 125 (12/2018-9/2020), Kawasaki Versys-X 300 (09/2019-...)
Afbeelding

Amadeeke

Bericht door Amadeeke » 17 jul 2020 06:53

Hij heeft zijn prijs wel mee en zeker zijn verbruik. En met de DCT automaat is het zalig rijden 't schijnt ( vernomen van een iemand op werk die er zo één heeft gekocht als vervanger van een Deauville )
maar ja die ketting ....

Marcel5050

Bericht door Marcel5050 » 21 jul 2020 21:50

Mijn laatste motoren,BMW RT,Yamaha Royal Star,Honda Pan European en nu Deauville waren allen met cardan en zou echt niet anders meer willen tenzij misschien riemaandrijving.Ik hou nu eenmaal niet van poetsen.Moet wel zeggen dat ik mijn hoed af doe voor sommige motorrijders wanneer ik hun machine zie staan blinken tot in het kleinste hoekje.

Amadeeke

Bericht door Amadeeke » 26 jul 2020 09:18

triumph tiger 1200 is met cardan. Een adventure model. 115 pk (of 140 ) zithoogte wel enkele cm hoger dan de deauville, en duozitje is zo te zien gene vette. maar vanaf 16k€.
En de goedkoopste motor met cardan momenteel ?
https://motorrai.nl/hoeveel-motorfietse ... jn-er-nog/

Nic

Bericht door Nic » 26 jul 2020 16:18

Zoals Rik aanhaalde, het tijdperk van de cardan is over. Sinds dit jaar is Euro 5 de norm en alles wat voor 2020 gehomologeerd was (en nog in het gamma zit) dient voor 2021 aangepast te zijn. Resultaat veel modellen gaan er eind dit jaar gewoon uit. We gaan naar een tijdperk met modellen gebaseerd op slechts enkele motoren. Het is gewoon niet haalbaar alles wat nog in de catalogus staat aan te passen.
Om aan de nieuwe normen te voldoen zal heel wat meer nodig zijn dan het verbruik naar beneden halen. Maar het is wel een zeer belangrijk onderdeel van de gevraagde aanpassingen. Een cardan past niet langer in dat plaatje.
.
Hopelijk komt er dan ook nog 1 groot voordeel voor allen,
wat door die nieuwe normen dit jaar eindereeks wordt en niet meer verkocht geraakt kan wel eens aan voordelige prijzen te koop worden gesteld. Ik kijk alvast uit naar de laatste 2 maanden van dit jaar. Wie weet?
Laatst gewijzigd door Nic op 21 sep 2020 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel5050

Bericht door Marcel5050 » 27 jul 2020 09:16

Wel opletten met de keuring die er aan komt,zou best kunnen dat je met een motor die niet aan de normen voldoet ook geen LEZ zone meer binnen mag.

Nic

Bericht door Nic » 27 jul 2020 16:19

Voor zover ik weet is er geen enkele LEZ die momenteel motorfietsen verbiedt.
Met onze Euro 3 zouden we (in geval LEZ ook voor ons van toepassing zou zijn) nog in iedere stad mogen rijden tot 1/1/2028.
En wie een nieuwe moto koopt vandaag - die minstens een Euro 4 is als ik mij niet vergis - heeft tot op heden geen enkele toekomstige beperking volgens de LEZ regels. Het probleem stelt zich niet voor motorrijders, en als het zover komt wie weet wie zijn haar dan zeer doet?

Gert Arijs
Contacteer:

Bericht door Gert Arijs » 19 sep 2020 23:31

Marcel5050 schreef:
27 jul 2020 09:16
Wel opletten met de keuring die er aan komt,zou best kunnen dat je met een motor die niet aan de normen voldoet ook geen LEZ zone meer binnen mag.
Heel Wallonie wordt LEZ vanaf ‘23 geloof ik. Voorlopig nog niets gelezen dat dat ook voor motoren geldt, maar dat komt er vroeg of laat zeker aan denk ik.
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-9/2020), Varadero 125 (12/2018-9/2020), Kawasaki Versys-X 300 (09/2019-...)
Afbeelding

Plaats reactie