Lekkende waterpomp ?

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Forumregels
Nickel

Lekkende waterpomp ?

Berichtdoor Nickel » 03 Jun 2011 17:19

De deauville 650 van mijn echtgenote verliest sedert een paar dagen nu en dan een druppel koelvloeistof. Als ik het goed bekijk komt het volgens mij uit het "tell hole" aan de achterkant van de waterpomp. Als ik mijn Haynes mag geloven betekent dit zonder pardon nieuwe waterpomp plaatsen omdat de mechanical sealing van de pomp zou gebroken zijn. Is er geen andere oplossing hier voor ? Want een waterpomp is een serieus prijzig beestje en dit om op een fiets te plaatsen van 1998 ?
Iemand die alternatieven weet om dit op te lossen zonder de pomp te vernieuwen (vroeg hij met weinig hoop in zijn stem) ?
Het bizarre is dat we met Pasen in de Eifel gezeten hebben met de deaus en bij thuiskomst was er niks te merken, ook na een week of drie stilstand niks (vrouwtje kon niet rijden door arbeidsongeval).
Anderhalve week terug poets ik de twee deaus en wordt die van mijn vrouw juist gestart om terug binnen te rijden in de carport en de dag nadien zien we de eerste druppel.

Nickel
Logica brengt je van a naar b, fantasie brengt je overal.
Afbeelding

johan s.

Re: Lekkende waterpomp ?

Berichtdoor johan s. » 03 Jun 2011 17:45

Er bestonden vroeger van die producten die je aan het koelwater toevoegde en die in staat waren om kleine lekkages te stoppen. Vermoedelijk gaat het hier ook om een minuscuul lekje. Ik weet niet of die producten nog bestaan (waarschijnlijk wel) en of die een betrouwbaar middel zijn op langere termijn. En ook of die voor de rest van het koelsysteem niet nadelig zijn.
Maar er zitten hier op het forum allicht grotere techneuten die daar meer duidelijkheid kunnen over brengen.

Bat21

Berichtdoor Bat21 » 06 Jun 2011 02:02

Nickel schreef:De deauville 650 van mijn echtgenote verliest sedert een paar dagen nu en dan een druppel koelvloeistof. Als ik het goed bekijk komt het volgens mij uit het "tell hole" aan de achterkant van de waterpomp. Als ik mijn Haynes mag geloven betekent dit zonder pardon nieuwe waterpomp plaatsen omdat de mechanical sealing van de pomp zou gebroken zijn. Is er geen andere oplossing hier voor ? Want een waterpomp is een serieus prijzig beestje en dit om op een fiets te plaatsen van 1998 ?
Iemand die alternatieven weet om dit op te lossen zonder de pomp te vernieuwen (vroeg hij met weinig hoop in zijn stem) ?
Het bizarre is dat we met Pasen in de Eifel gezeten hebben met de deaus en bij thuiskomst was er niks te merken, ook na een week of drie stilstand niks (vrouwtje kon niet rijden door arbeidsongeval).
Anderhalve week terug poets ik de twee deaus en wordt die van mijn vrouw juist gestart om terug binnen te rijden in de carport en de dag nadien zien we de eerste druppel.

Nickel

Tja....idd, als de mechanical seal defect is, dan wordt het normaal gezien de pomp.

Anderzijds is het ook niet gezegd dat de seal defect is. Het is niet abnormaal dat er een druppel kan uitkomen wanneer de motor lang stilstaat en niet regelmatig draait. Wordt meestal veroorzaakt door temperatuursveranderingen bij langere stilstand. In dit geval efkens draaien na langere stilstand kan het misschien ook wel veroorzaken.
Nekeer een toerke mee doen zodat de motor nekeer goed op bedrijfstemperatuur gekomen is en het circulatiesysteem eens goed gewerkt heeft. 's anderdaags dan nog eens kijken of er een druppel verlies geweest is. Is dit niet het geval, dan zou ik er mij in alle geval niet al teveel zorgen over maken.
Kan ook zijn dat na langere stilstand de seal opdroogt en bij het efkens terug starten die resultaten van dat opdroogsel nog wat tussen de seal zitten. Nekeer een toerke mee doen lost het probleem dan meestal op.

Ook op mijne 650 heb ik al verschillende keren een paar druppels op de grond gevonden tijdens de winterperiode en dit na een langere stilstand. Da's nu toch al een jaartje of 2 geleden. Terug beginnen mee rijden en alles was weer in orde.

Ik denk dat er na langere stilstand enkele onzuiverheden bezinken en deze tussen de seal geraken ofwel opdroogsel .....
Misschien nekeer eerst de koelvloeistof vervangen - best het systeem ook nekeer doorspoelen.
Koelvloeistof moet volgens de onderhoudslijst om de 36.000 km oftewel om de 36 maanden vervangen worden.
Om de 36 maanden vindt ik persoonlijk toch ook wat veel, maar als den deau van '98 is en het nog nooit gebeurd is, zou ik toch eerst eens beginnen met dat.

Nickel

Berichtdoor Nickel » 25 Jun 2011 11:49

440 schreef:Anderzijds is het ook niet gezegd dat de seal defect is. Het is niet abnormaal dat er een druppel kan uitkomen wanneer de motor lang stilstaat en niet regelmatig draait. Wordt meestal veroorzaakt door temperatuursveranderingen bij langere stilstand. In dit geval efkens draaien na langere stilstand kan het misschien ook wel veroorzaken.
Nekeer een toerke mee doen zodat de motor nekeer goed op bedrijfstemperatuur gekomen is en het circulatiesysteem eens goed gewerkt heeft. 's anderdaags dan nog eens kijken of er een druppel verlies geweest is. Is dit niet het geval, dan zou ik er mij in alle geval niet al teveel zorgen over maken.

Misschien nekeer eerst de koelvloeistof vervangen -Om de 36 maanden vindt ik persoonlijk toch ook wat veel, maar als den deau van '98 is en het nog nooit gebeurd is, zou ik toch eerst eens beginnen met dat.

Het lijkt er op dat het dit (gelukkig) wordt. Vorige week heb ik er eens een toerke mee gedaan zodat ie goed warm werd en nu toch al een week zonder druppels. Hopelijks blijft het zo.

PS de koelvloeistof heb ik zelf 3 jaar terug vervangen en mijn vrouwtje rijdt maar een 5 à 6000 km per jaar met haar deau dus dat zou normaal geen probleem mogen zijn.

Nickel
Afbeelding

Nickel

Berichtdoor Nickel » 30 Jun 2011 08:39

Blijkbaar te vroeg gejuicht.

Zondag (met tropische temperaturen) toerke gedaan van 160 km en nu weer druppels aan de waterpomp na een week zonder. Bizar.

Nickel
Afbeelding

Divagent

Berichtdoor Divagent » 10 Mar 2015 19:56

Hoi mannen,

Dit topic weer eens tot leven geroepen omdat ik blijkbaar met hetzelfde probleem zit. Wanneer den Deau langer dan 2 à 3 dagen stilstaat, vind ik een klein plasje koelvloeistof op de grond.

Na een ritje is dit inderdaad weer verdwenen maar het komt telkens terug.

Met een felle LED lamp op zoek gegaan naar de bron, wanneer ik aan de rechterzijde door de zwarte "koelribben" van het zijpaneel kijk, dan zie ik een mechanisch onderdeel zitten waar verschillende rubberen leidingen toekomen. Ik zie duidelijk dat de vloeistof van tussen het lichaam en het deksel komt.

Is dat de waterpomp ?

Is gewoon aanschroeven mogelijks een oplossing ? Kan die dichting vernieuwd worden ? Nieuwe waterpomp ?

Alvast bedankt voor wat info.

Dirk.
Met de Zumo op het stuur, doorheen de wonderschone natuur.

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 10 Mar 2015 20:26

Denk dat dit het thermostaathuis is en niet de waterpomp
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 10 Mar 2015 20:33

Divagent schreef:Is gewoon aanschroeven mogelijks een oplossing ? Kan die dichting vernieuwd worden ? Nieuwe waterpomp ?
Alvast bedankt voor wat info.
Dirk.
Als er metalen spanringen rond die rubberen leidingen zitten kan je ze misschien iets aandraaien? Anders is er misschien een barstje of scheurtje in 1 van die rubberen leidingen? Van zodra de motor warm staat zwelt alles een beetje en is het weer dicht, na afkoelen krimpt één en ander en lekt het weer. Zijn maar gissingen hé, ik ben ook geen technieker.
Afbeelding

Nickel

Berichtdoor Nickel » 10 Mar 2015 21:25

De waterpomp zit links onderaan op de Deauville.
Afbeelding

Divagent

Berichtdoor Divagent » 10 Mar 2015 21:34

Afgaande op de eerste reacties zal het dus waarschijnlijk het thermostaathuis zijn.

Rik, het lek komt zeker niet van de rubberen leidingen die op het thermostaathuis zitten, het komt van tussen het huis en het deksel dat erop zit.

Hopelijk kan daar een dichting vervangen worden, of moet ik misschien enkel de schroeven even aanhalen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Dirk.

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 10 Mar 2015 22:22

Kan zijn dat het gaat met de schroeven wat vaster te draaien, maar let op dat je ze niet over draait, moet met een bepaalde kracht vast gezet worden ( momentsleutel)
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 10 Mar 2015 23:04

Willy9090 schreef:Kan zijn dat het gaat met de schroeven wat vaster te draaien, maar let op dat je ze niet over draait, moet met een bepaalde kracht vast gezet worden ( momentsleutel)

In het werkplaatshandboek op bladzijde 7-9
Install the thermostat housing to the cover and
tighten the bolts to the specified torque.
TORQUE: 9.8 N-m (1.0 kgf-m, 7 Ibf-ft)
Bijlagen
thermo.jpg
Afbeelding

Divagent

Berichtdoor Divagent » 11 Mar 2015 08:58

Dank jullie wel mannen.

Deze week nog een momentsleutel halen en eens proberen of ik het lek op die manier dicht krijg.

In het andere geval hoop ik dat de dichting kan vernieuwd worden zonder een nieuwe thermostaat te moeten kopen.

Dirk.

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 11 Mar 2015 09:06

Divagent schreef:Dank jullie wel mannen.
Deze week nog een momentsleutel halen en eens proberen of ik het lek op die manier dicht krijg.
Dirk.

Dirk, als je die sleutel enkel voor die 2 bouten nodig hebt kan je die van mij wel eens lenen.
Tenzij je dat liever voor de toekomst koopt, ik heb mijn 2 sleutels bij Rad gekocht (en nog maar 1 keer gebruikt) :o
Afbeelding

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 11 Mar 2015 12:05

Divagent schreef:Dank jullie wel mannen.

In het andere geval hoop ik dat de dichting kan vernieuwd worden zonder een nieuwe thermostaat te moeten kopen.

Dirk.

Dichting kan normaal vervangen worden, zo niet bestaan er speciale pasta's voor dichtingen, kan natuurlijk ook zijn dat de dichting op de thermostaat zelf zit, dan is het normaal ook de thermostaat. Op zich niet kostelijk als je die zelf kunt vervangen.

Terug naar “Deauville techniek en accessoires (uitgezonderd GPS) - openbaar (ook voor gasten)”