mijn radiator zweet (ie heeft warm zekers ?)

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Plaats reactie
Nickel

mijn radiator zweet (ie heeft warm zekers ?)

Bericht door Nickel » 18 okt 2011 15:34

Alle gekheid op een stokje maar sedert vorige week zweet mijn radiator een beetje in de rechterbovenhoek (als je er voor staat met je gezicht naar de motor). Het is niet zo dat het water er uit loopt maar toch.....
Blijkbaar moet daar een miniscuul lekje zitten wat je ziet dat er een beetje vocht zitten tussen de koelribbetjes. Kan je daar iets aan doen ?

Nickel

Redpoint

Re: mijn radiator zweet (ie heeft warm zekers ?)

Bericht door Redpoint » 20 okt 2011 03:30

Ik weet dat er producten bestaan om kleine lekken in de radiator van een wagen te dichten. De resultaten zijn meestal goed en is het lek voor lange tijd dicht. Het kan echter gebeuren dat het lek niet wil dichten of na een tijdje terugkomt, (afhankelijk van het product of de grootte van het lek). In de radiator van een motorfiets heb ik het nog nooit gebruikt. Of het product echt “gezond” is voor het inwendige van de motor, weet ik niet.

Grtz
Yvan

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 20 okt 2011 05:35

In mijn grootvaders tijd gooiden ze er een ei in, het eiwit stolde en het lek was dicht :lol:
Maar of het een goede oplossing is ? Ik heb wel op een forum het volgende kunnen vinden:
:arrow: http://w123club.nl/viewtopic.php?f=12&t=9749

(gepost om 5u35 ? eh neen, ik kon idd niet slapen, ja mijn been heeft me weer eens wakker gehouden) :evil:
Afbeelding

Dookie

Bericht door Dookie » 21 okt 2011 09:40

Niks van productekes gebruiken , volledig uit den boze :!: Kan uw koelsysteem volledig verstoppen en dan zijt ge helemaal de sigaar :( . Doe het zelver : radiator demonteren en laten herstellen , dikwijls goedkoper dan een nieuwe . Een nieuwe : http://www.davidsilverspares.co.uk/NT65 ... art_91441/
Persoonlijk zou ik gewoon het vloeistofniveau in de gaten houden , het lek lijkt minuscuul ( geen druppels op de garagevloer :?: ) . Anders in geval van twijfel den dealer raadplegen en het koelsysteem onder druk laten testen .
Say no to drugs,tobacco and alcohol . Say YES to sex , Rock'n Roll and motorcycling !
www.deauviller.stonerocket.co.uk

Nickel

Bericht door Nickel » 27 okt 2011 09:49

[quote="Dookie"] Een nieuwe : http://www.davidsilverspares.co.uk/NT65 ... art_91441/
Persoonlijk zou ik gewoon het vloeistofniveau in de gaten houden , het lek lijkt minuscuul ( geen druppels op de garagevloer :?: ) quote]

Inderdaad voorlopig geen druppels op de (carport) vloer. Wel éénmaal gebeurt waardoor ik het eigenlijk gezien heb. Niveau heel klein beetje bijgevuld en sedertdien niks meer gezien op de vloer, radiator staat wel nog altijd nat bovenaan in de hoek. Op de link die je doorgeeft vind ik enkel de deau 650 terug, de mijne is een 700 van 2008.
Grtz Nickel

FERNAND

Bericht door FERNAND » 04 nov 2011 23:53

Denk dat u ook een vloeibare metaalpasta met een bijgeleverde verharder kan gebruiken om een gat in uwe radiator te dichten. Deze is s'anderdaags zeer hard en ge kunt hem bijvijlen.
Als hij water lekt kan er ook lucht in het systeem komen.

Bat21

Bericht door Bat21 » 30 nov 2011 08:06

Nickel schreef:
Dookie schreef: Een nieuwe : http://www.davidsilverspares.co.uk/NT65 ... art_91441/
Persoonlijk zou ik gewoon het vloeistofniveau in de gaten houden , het lek lijkt minuscuul ( geen druppels op de garagevloer :?: )

Inderdaad voorlopig geen druppels op de (carport) vloer. Wel éénmaal gebeurt waardoor ik het eigenlijk gezien heb. Niveau heel klein beetje bijgevuld en sedertdien niks meer gezien op de vloer, radiator staat wel nog altijd nat bovenaan in de hoek. Op de link die je doorgeeft vind ik enkel de deau 650 terug, de mijne is een 700 van 2008.
Grtz Nickel
Ingeval je een nieuwe moest aanschaffen, dan ben je nog beter deze te bestellen in de states......
http://www.mrcycles.com/fiche_section_d ... fveh=37360

$$139.54...da's omgerekend in €uro's juist geteld 105€.......moet je natuurlijk wel de verzendingskosten bijrekenen......
Maar 't zal in alle geval een heel pak minder zijn dan de +/- 350€ dat ze er hier bij een dealer voor vragen.

Den NT700 mag dan wel pas sedert 2010 ingevoerd zijn en lichtjes verschillen, maar de stukken komen toch voor 98% overeen met het europese model.
De verschillen zitten hem hoofdzakelijk in het injectiesysteem, waarschijnlijk omdat er daar andere normen gangbaar zijn.

Nickel

Bericht door Nickel » 03 mei 2012 09:33

440 schreef:Ingeval je een nieuwe moest aanschaffen, dan ben je nog beter deze te bestellen in de states......
http://www.mrcycles.com/fiche_section_d ... fveh=37360

$$139.54...da's omgerekend in €uro's juist geteld 105€.......moet je natuurlijk wel de verzendingskosten bijrekenen......
Maar 't zal in alle geval een heel pak minder zijn dan de +/- 350€ dat ze er hier bij een dealer voor vragen.
Op hun website staat wel het volgende qua betaalwijzen : Also, the only forms of payment we can accept for international orders right now are Western Union Wire Transfers and Paypal.

Die Western Union doet bij mij een alarmbelletje rinkelen of is dit wel te vertrouwen ?

Nickel

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 03 mei 2012 10:43

Western Union inderdaad nooit of te nimmer vertrouwen tenzij je de persoon waar je naar overschrijft écht PERSOONLIJK kent !!! Maar Paypal is normaal volstrekt veilig, heb ik ook al vaak gebruikt en je bent daar beschermd als je bestelling niet bij je aankomt betaalt Paypal je terug.

Wel opletten met bestellingen van buiten de EU, vooral van VS durft de douane nog een duit in het zakje doen. Ik kocht ooit in de VS een software DVD voor mijn Magellan GPS, kostte daar 90 euro ipv 130 in België. Bij aankomst in Zaventem vond de Douane het nodig om me 30 euro invoerrechten te laten betalen... weg winst :roll: Sindsdien bestel ik enkel en alleen nog binnen de EU. Nooit geen problemen meer gehad.
Afbeelding

Nickel

Bericht door Nickel » 09 mei 2012 11:43

Verdict na uittesten bij firma die o.a. radiators herstelt :

één van de buisje gesprongen en dit kan niet gelast worden, zal opnieuw verder barsten eens dat begonnen is.

2 mogelijkheden: buisje verwijderen en afsluiten. Kostprijs ongeveer 40€.

Dit betekent natuurlijk wel verminderde koelcapaciteit (één dwarsbuisje minder) en persoonlijk vind ik dat onze deauville 700 nu al vlug de ventilator laat aanslaan.
Wat denken jullie, is deze verminderde koelcapaciteit te riskeren of onnodig risico op koelproblemen bij warm weer en file rijden?? En dit laatste heb ik dagelijks bij woon-werk verkeer.

2de mogelijkheid is binnenwerk vernieuwen = praktisch compleet nieuwe radiator uitgezonderd zijkanten en iets zwaarder uitgevoerd. Kostprijs ongeveer 275€ (Een volledig nieuwe radiator is minstens rond de 400€ via de UK en dan mag je nog niet via een honda dealer gaan want dan is het zeker 450€ :roll: )

Mijne Deau moet zeker nog minstens een jaar dienst doen, dwz nog meer dan 20.000 km.

Welke optie zouden jullie kiezen.

Nickel

ALBERT

Bericht door ALBERT » 09 mei 2012 13:42

Je kan natuurlijk aan de zijkanten van de radiator kleppen plaatsen die meer lucht naar de radiator voeren. Hierdoor krijgt deze meer rijwind binnen waardoor er iets meer koeling is.

Ik zou het erop wagen om 1 buisje te sluiten, en afwachten wat de zomer brengt. Dan kan je nog steeds beslissen wat je gaat doen zou de temperatuur teveel in het rode gaan.
Groetjes Albert
Hou steeds rekening met andere weggebruikers hun stommiteiten.
Deauville cho bao giờ hết

Bat21

Bericht door Bat21 » 09 mei 2012 19:01

Nickel schreef:Verdict na uittesten bij firma die o.a. radiators herstelt :

één van de buisje gesprongen en dit kan niet gelast worden, zal opnieuw verder barsten eens dat begonnen is.

2 mogelijkheden: buisje verwijderen en afsluiten. Kostprijs ongeveer 40€.

Dit betekent natuurlijk wel verminderde koelcapaciteit (één dwarsbuisje minder) en persoonlijk vind ik dat onze deauville 700 nu al vlug de ventilator laat aanslaan.
Wat denken jullie, is deze verminderde koelcapaciteit te riskeren of onnodig risico op koelproblemen bij warm weer en file rijden?? En dit laatste heb ik dagelijks bij woon-werk verkeer.

2de mogelijkheid is binnenwerk vernieuwen = praktisch compleet nieuwe radiator uitgezonderd zijkanten en iets zwaarder uitgevoerd. Kostprijs ongeveer 275€ (Een volledig nieuwe radiator is minstens rond de 400€ via de UK en dan mag je nog niet via een honda dealer gaan want dan is het zeker 450€ :roll: )

Mijne Deau moet zeker nog minstens een jaar dienst doen, dwz nog meer dan 20.000 km.

Welke optie zouden jullie kiezen.

Nickel
Is ook een onderwerp waar je een heel boek zou kunnen over schrijven natuurlijk........

Koop je een nieuwe, ook al is die kans klein, heb je ook nog altijd de kans dat er na enige tijd een scheurtje ontstaat en dan ben je terug van weggeweest. Dat is met alles zo, 100% ben je nooit zeker, zelfs iets nieuw kan even snel kapot gaan.

Buisje afsluiten......heb eens gekeken, er zitten 20 koelingskanalen in, dat betekent dus 5% verminderde koelcapaciteit.(op de 650 steken er 17 in)

Welke optie ik zou kiezen....? voor 40€ heb je niet veel te verliezen en ik zou dan ook die weg uitgaan.
Waarom ? Wij zitten hier in een streek waar de temperaturen niet zo hoog liggen en niet extreem worden als in sommige andere landen waar de 700 eveneens rijdt. En daar hebben ze er toch ook geen koelingsproblemen mee.

Zolang de ventilator niet bijspringt wordt de radiator nooit voor 100% gebruikt en gaat er een deel van de koelvloeistof in recirculatie, de koelefficientie hangt hoofzakelijk af van je rijsnelheid en de buitenlucht temperatuur alsook van het debiet van de pomp.
Thermostaat begint te openen bij 80-84°C en is vol open bij 95°C.
De ventilator wordt gecontroleerd door het ECU en bijgevolg weet ik ook niet bij welke Temperatuur hij aan en afslaat, maar het zal wel ergens in de range van 95-100°C liggen.

Om een lang verhaal korter te maken zou je kunnen zeggen dat zolang de ventilator niet aanslaat, je thermostaat niet volledig openstaat en bijgevolg je radiator nooit voor 100% benut wordt.
Hij wordt voor 100% benut wanneer er geen luchtstroming meer is en de thermostaat voor 100% openstaat.
Nu, met 5% afgesloten, om het gemakkelijk verstaanbaar te maken zou je kunnen stellen dat de ventilator 5% langer in tijd gaat draaien voordat hij terug stopt. Hoe warmer de buitenlucht temperatuur hoe langer hij zal draaien natuurlijk.
Voor zover ik al ondervonden heb bij warm weer en stilstaand draait en stop de ventilator voor zo'n 50/50% in tijd. Moest hij niet meer stoppen, dan heb je pas een probleem en kan de radiator het niet bijhouden. Dat de ventilator maar 50/50 draait bewijst dat er nog redelijk koelcapaciteit over is.
Die 5% minder koelcapaciteit zal er tijdens het rijden wel een ietsje aan veranderen, maar dat zal dan ook niet enorm zijn, er zal iets minder koelvloeistof in recirculatie gestuurd worden en iets méér door de radiator vloeien.
En zolang de temperatuurmeter zijn zelfde posities blijft behouden ( dus tussen 1/4 en 1/2) is er eigenlijk niets om je zorgen te maken.

Moesten er nu 4-5 buisjes lek zijn, dan zou ik wel degelijk een nieuwe plaatsen oftewel volledig laten hermaken. Maar dan verkeer je natuurlijk ook in een hele andere situatie.

In alle geval, moest de radiator voor den helft vol modder steken, dan heb je evengoed een koelcapaciteit van 50% minder en kom je in een veel slechtere situatie terecht dan een met 5% afgesloten.

Nickel

Bericht door Nickel » 09 mei 2012 20:10

Bedankt, we gaan dus voor de goedkopere oplossing met één buisje minder.

Loopt de temperatuur te hoog op kunnen we nog de voor andere oplossingen gaan. Geeft ons ondertussen ook tijd om eens uit te kijken naar een goeie 2dehandse (moest het nodig zijn) want die zijn blijkbaar moeilijk te vinden.

Nickel

Nickel

Bericht door Nickel » 22 mei 2012 12:35

Dit weekend alles terug gemonteerd (ben je wel even zoet mee met al die tupperware) en tot nu toe alles naar behoren.
Dit weekend de echte test met de zomerse temperaturen want de lente begint in West Vlaanderen pas donderdag :roll:
Nickel

Deauref

Bericht door Deauref » 23 feb 2014 09:31

Hoy iedereen,ik heb namelijk het zelfste probleem of Nickel.Mijn radiator zweet ook op de zelfste plaats namelijk rechts boven als je voor de deau staat.Deze week heb ik er mee gereden en pas smorgens lagen er enkele kleine druppeltjes koelvloeistof op de grond.Gisteren een 20 tal km gereden en deze morgen gaan kijken en er lag niks .Vandaag eens een serieus ritje rijden en dan zien we wel wat het geeft.Gelukkig kunnen we veel info opdoen met dit prachtig forum en heb ik de rubriek volledig gelezen en hoef ik mij voorlopig nog geen zorgen te maken.
Deau for life !

werner

Bericht door werner » 13 apr 2017 08:08

Vandaag gezien dat er op mijn motor en onderkuip groen en witte dopgedroogde druppels waren, volgens mij van de radiator.
Aan de radiator is zelf niets te zien en zelfs na een week stilstaan geen druppel op de vloer maar toch komt het van ergens.
Ik denk aansluiting van de darm aan de waterpomp, daarrond is groene smurrie (kalk???)te zien, misschien de darmklem eens aandraaien maar daar kan je dus wel juist moeilijk aan denk ik.
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

Divagent

Bericht door Divagent » 13 apr 2017 22:00

Werner,

Als de opgedroogde vlekken zich aan de rechterkant bevinden, dan zou het ook kunnen komen van een lekkende dichting van de thermostaat.

Ik heb het ook meegemaakt. Heb die dichting dan zelf vervangen.

Opgelet, is wel wat werk: koelvloeistof aftappen, rechterzijkuip eraf, thermostaat demonteren, daarna de hele boel weer in elkaar steken en dan zorgen bij terug opvullen dat alle luchtbellen uit het circuit verdwenen zijn, anders begint de boel te koken en gooit Deauke een hoop vloeistof in het expansievat en zo de straat op.

Ik kan er van mee praten. De tweede vulling heb ik dan wel correct uitgevoerd (leren met vallen en opstaan hé :lol: ).

Dirk.
Met de Zumo op het stuur, doorheen de wonderschone natuur.

werner

Bericht door werner » 15 apr 2017 07:35

Beetje lomp van mij maar het is inderdaad aan de rechtse kant aan de thermostaat en niet de waterpomp want die zit links.
Ik ga er nu niet zelf aan beginnen want ik zit nu op 46700 km en moet dus binnenkort toch binnen voor onderhoud 48000km of toch zeker voor dmd 2017 en dan moeten ze daar maar de tupperware verwijderen. :oops:
Ik vind de deauville een goede motor maar ik haat de manier waarop hij gebouwd is, voor het minste moet men heel de omkasting verwijderen en meestal niet 1 stuk maar verschillende want alles hangt aan elkaar en heel stevig zijn die bevestigingen ook niet. :evil:
Als er ooit een volgende motor komt ga ik toch kijken naar de bereikbaarheid van alle onderdelen, waarschiinlijk zal het dan wel een naked of semi naked bike worden :lol:
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 15 apr 2017 09:27

werner schreef:Ik vind de deauville een goede motor maar ik haat de manier waarop hij gebouwd is, voor het minste moet men heel de omkasting verwijderen en meestal niet 1 stuk maar verschillende want alles hangt aan elkaar en heel stevig zijn die bevestigingen ook niet. :evil:
Als er ooit een volgende motor komt ga ik toch kijken naar de bereikbaarheid van alle onderdelen, waarschiinlijk zal het dan wel een naked of semi naked bike worden :lol:
:D leve mijn CBF600NA :D
Afbeelding

Redpoint

Bericht door Redpoint » 08 mei 2017 04:42

werner schreef: Ik vind de deauville een goede motor maar ik haat de manier waarop hij gebouwd is, voor het minste moet men heel de omkasting verwijderen en meestal niet 1 stuk maar verschillende want alles hangt aan elkaar en heel stevig zijn die bevestigingen ook niet. :evil:

Je hebt nog geluk, bij mijne scooter mag je al tupperware beginnen demonteren om gewoon olie te verversen. ;) . Hopelijk geraakt je euvel snel opgelost.

Plaats reactie