Moeilijk sluitende zijkofferdeksels ? Nu niet meer !

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Rik
Beheerder
Contacteer:

Re: Moeilijk sluitende zijkofferdeksels ? Nu niet meer !

Bericht door Rik » 28 aug 2012 09:58

Bij mijn reis in het Zwarte Woud had ik ook prijs met de brede kofferdeksels :roll:
Beetje teveel willen laden in de linkerkoffer en dat gaf extra spanning naar buiten toe, resultaat: niet meer open te krijgen.
Gelukkig was er een stangetje in de buurt om met de bekende truuk (dank u Geert) langs het openingetje te duwen, hoera !
Nadien wel op gelet dat ik de inhoud van de zijkoffer zodanig schikte dat ie niet tegen het deksel duwt.
- Om te openen eerst wat druk op het deksel zetten door met je bovenbeen tegen het deksel te duwen.
Op die manier neem je de spanning van de sloten weg en kan je de hendel overhalen.
- Om te sluiten weer met beide bovenbenen druk zetten op het deksel tot je de sloten hoort inklikken.
ZEKER GENEN BOENK OP GEVEN ! maar met gevoel en veel liefde dichtduwen.
(met beide duimen zoals in het filmpje lukt enkel met smalle deksels, voor de brede zijn de duimen te kort :lol: )
Afbeelding

Mr Hulot

Bericht door Mr Hulot » 20 sep 2012 12:31

De laatste tijd ondervind ik ook last bij het openen van de linker kofferdeksel.
Ik heb de indruk dat dit vooral voorkomt wanneer ik met het kofferdeksel lang in de zon heb gestaan.
Als ik de motor even laat afkoelen in de schaduw, gaat het deksel terug open.
Alhoewel ik de hendel bijna moet overtrekken.
Hoe kan ik dit bijregelen?
Take the long way home. Or, don't go home at all!

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 20 sep 2012 16:09

Mr Hulot schreef:Ik heb de indruk dat dit vooral voorkomt wanneer ik met het kofferdeksel lang in de zon heb gestaan.
In het Zwarte Woud net hetzelfde gehad, warme koffer ging niet open, afgekoeld wel.
Het helpt als je heel dicht bij de motorfiets gaat staan en met knieën drug zet op het zijdeksel zodat de dichting ingedrukt wordt.
Waarschijnlijk zwelt de dichting van de warmte. Bijregelen kan niet echt, je kan wel de slotjes kant deksel demonteren, een stukje rubber er onder en weer monteren.
Op die manier steken de slotjes iets verder uit het deksel zodat het deksel iets meer speling (ademruimte) krijgt en minder spanning op de sluitingen.
Afbeelding

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 02 aug 2014 07:13

Rik schreef:
Mr Hulot schreef:Ik heb de indruk dat dit vooral voorkomt wanneer ik met het kofferdeksel lang in de zon heb gestaan.
In het Zwarte Woud net hetzelfde gehad, warme koffer ging niet open, afgekoeld wel.
Het helpt als je heel dicht bij de motorfiets gaat staan en met knieën druk zet op het zijdeksel zodat de dichting ingedrukt wordt.
Waarschijnlijk zwelt de dichting van de warmte. Bijregelen kan niet echt, je kan wel de slotjes kant deksel demonteren, een stukje rubber er onder en weer monteren.
Op die manier steken de slotjes iets verder uit het deksel zodat het deksel iets meer speling (ademruimte) krijgt en minder spanning op de sluitingen.
Maar heb je dan geen last van water, gezien de dichtingsring dan toch minder aansluit?
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 02 aug 2014 10:14

Willy9090 schreef:
Rik schreef:Bijregelen kan niet echt, je kan wel de slotjes kant deksel demonteren, een stukje rubber er onder en weer monteren.
Maar heb je dan geen last van water, gezien de dichtingsring dan toch minder aansluit?
Ik heb er zelf nog geen rubbertje onder gemonteerd maar ook geen probleem meer gehad met de koffer te openen.
Het was blijkbaar ook omdat de binnentas te dik gevuld was en druk zette aan de binnenkant, sindsdien beter opgelet ;)
Afbeelding

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 02 aug 2014 10:45

Steeds meer info, echt goed hier. ;)
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 02 aug 2014 13:12

Willy9090 schreef:Steeds meer info, echt goed hier. ;)
:up: :up: :up: :P 8-) ;)
Afbeelding

Vacaro
Contacteer:

Bericht door Vacaro » 02 aug 2014 23:26

Ik ook al paar keer gehad, dat ik iets na vertrek met een open deksel rij.
Als ik zijkoffers heb open gehad en terug dicht doe, moet ik nadat ik deze met sleutel op slot doen ook effe een tik opgeven, opdat ze gesloten blijven.
Doe ik da niet bij gevulde koffer, gegarandeerd dat ze bij eerst hobbel openvallen.
Reeds verwittigd geweest door medeweggebruikers, doordat ikzelf niet gemerkt had, heb ook geimproviseerde binnentassen, informatiemapje van bouwfirma, alle reclame eruit gedaan en nu mooi etui op maat van men koffers, die op hun plaats worden gehouden door de riempjes in de koffers. Dank u Ergon! :D
Ride BMW, hug a Briard!
Op mijn RT'ke verdwaal ik niet, ik verken enkel nieuwe wegen!
Ex-Deauviller, 650 en 700!

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 03 aug 2014 07:49

Vacaro schreef:Ik ook al paar keer gehad, dat ik iets na vertrek met een open deksel rij.
Als ik zijkoffers heb open gehad en terug dicht doe, moet ik nadat ik deze met sleutel op slot doen ook effe een tik opgeven, opdat ze gesloten blijven.
Doe ik da niet bij gevulde koffer, gegarandeerd dat ze bij eerst hobbel openvallen.
Reeds verwittigd geweest door medeweggebruikers, doordat ikzelf niet gemerkt had, heb ook geimproviseerde binnentassen, informatiemapje van bouwfirma, alle reclame eruit gedaan en nu mooi etui op maat van men koffers, die op hun plaats worden gehouden door de riempjes in de koffers. Dank u Ergon! :D
Is het niet zo dat de koffers goed vergrendeld zijn (dus eigenlijk niet kunnen open gaan) als men de sleutel kan omdraaien, allee ik kan mijn sleutel althans niet omdraaien als de deksels niet goed gesloten zijn. Indien dit al meermaals gebeurt is, is er dan nog niemand die alternatieve slotjes ( zoals op de koffers van de Kawa GTR 1000 of BMW koffers ) heeft geplaatst.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 03 aug 2014 11:02

Het sluitmechanisme van de koffers is bij een 650 helemaal anders dan bij een 700 hoor. Bij een 700 kan je de sleutel niet in de positie draaien dat je hem er uit kan trekken zolang de koffersloten niet goed ingeklikt zijn (toch niet zonder de zaak te forceren). In ieder geval: bij de 650 mag je er eens een serieuze mep op geven om zeker te zijn dat ze op slot zijn, bij de 700 mag je dat NOOIT doen en moet je met gevoel dichtDRUKKEN ( en niet meppen) anders krijg je gegarandeerd problemen met verboden mechanisme. Goed "luisteren" of BEIDE slotjes inklikken, dan pas de sleutel draaien !
Afbeelding

Vacaro
Contacteer:

Bericht door Vacaro » 03 aug 2014 20:36

Bij 650(althans de mijne toch) eerst op slot doen en dan zelfs pas de bak dichtdoen. Al is dat totaal zinloos, mss handig als je alles nog aant schikken bent en de topkoffer ook nog wil opendoen, sleutels hangen aan één sleutelhanger.
Ride BMW, hug a Briard!
Op mijn RT'ke verdwaal ik niet, ik verken enkel nieuwe wegen!
Ex-Deauviller, 650 en 700!

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 03 aug 2014 22:16

Vacaro schreef:Bij 650(althans de mijne toch) eerst op slot doen en dan zelfs pas de bak dichtdoen. Al is dat totaal zinloos, mss handig als je alles nog aant schikken bent en de topkoffer ook nog wil opendoen, sleutels hangen aan één sleutelhanger.
Leuk, dan doe je eerst op slot, je let even niet op, je sleutels belanden ongemerkt in de zijkoffer en je klapt em dicht.... eeuuuhhh :roll: :roll:
Ik heb zo'n V47 topkoffer van Givi, die kan je ook op slot draaien, je sleutels in gooien en dan dicht klikken.
Ik heb het zelf nog niet gehad maar iemand van de scooterclub wel. Hij heeft de scharnieren onderweg moeten uiteen halen.
Mijn vorige was een Maxia 56, die had ook dat euvel, die daarvoor was een Maxia 52 en die MOEST je eerst dichtklikken vooraleer je hem op slot kon doen, zo hoort het.
Afbeelding

Redpoint

Bericht door Redpoint » 06 aug 2014 17:17

Bij de 650 de koffers eerst op slot doen vooraleer je ze sluit is toch niet zo goed, je voelt bij het verdraaien van de sleutel een onnatuurlijke weerstand. Stevig dichtklappen en daarna sluiten met de sleutel is nog steeds het beste. Bij de 650 kan je, in het slechtste geval, de beugels van de deksels bijregelen. Ik heb de procedure hier in dit subforum ooit eens uitgelegd. Let wel: de schroeven van de beugels niet helemaal verwijderen anders kan je de hele binnenschaal losmaken om de moertjes te zoeken.

Grtz
Yvan

Michaël

Bericht door Michaël » 26 mei 2016 19:55

Vandaag sleutel moeilijk in slot te krijgen.....
Net nog een filmpje gezien op youtube : https://www.youtube.com/watch?v=-rRXF9o ... re=related
Net dezelfde tip gekregen van Rik.
Slot draait al vanaf vorig jaar niet soepel ondanks dat m'n moto van begin 2014 is. Al regelmatig gesmeerd met silicone olie en teflon olie.
Andere troep wil ik er niet inspuiten.

Heeft er al iemand zijn slot vervangen??

Groeten,

Michaël

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 26 mei 2016 20:56

Ik spuit daar WD40 in van zodra ik voel dat het wat stroever wordt.
Klepje openduwen met een kleine schroevendraaier, WD40 er in, sleutel er in en open/dicht draaien tot ie soepel wordt.
Dat blijft toch enkele maanden goed hoor na zo'n intensieve behandeling.
Wel eens kijken of je sleutel nog helemaal recht is !
Als je slot vervangt heb je nadien 2 sleutels nodig want die van het contact past dan niet meer.
Afbeelding

werner

Bericht door werner » 16 aug 2016 19:10

Moeilijk sluiten...... ik krijg de rechterkant niet meer open :shock: :evil:
Twee weken geleden mijn deauke helemaal gewassen en toen geen problemen maar vandaag geen beweging in de rechterkant (boven uitlaat)
Ik dus linkerkant open en zadel eraf en dan eens kijken, met de hand langs binnen geen probleem (eventjes duwen tegen de stang en direct open) dicht doen gaat ook vanzelf maar met het pvc klepje langs buiten geen beweging in te krijgen en heel hard aan trekken moet je daar ook niet aan doen :roll: :roll: .
Volgens mij is er dus niets kapot maar werkt het gewoon niet meer, ik heb dit nog eens gehad maar toen kreeg ik na veel moeite de koffer toch nog open, het was toen ook warm weer dus zou het daar iets mee te maken kunnen hebben :?:
Vandaag op het werk wel het laatste uurtje met die kant in de volle zon gestaan en dan naar huis gereden en dan heb je de hitte van de uitlaat nog, maar ondertussen heeft deauke toch 2 uur in garage gestaan maar het werkt nog niet, ik ga morgenvroeg nog eens proberen.
Is het nu van de warmte of niet, ik vind het geen systeem en ben die bakken moe,( en ik gebruik ze dan bijna nooit)
Ik ben al aan het denken om er een ander sluitmiddel op te zetten maar dan gaat er weer veel van de verkoopwaarde af vrees ik :oops:
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 16 aug 2016 19:35

Als de motorfiets lang in de zon staat dan zetten de rubberen dichtingen serieus uit.
Ik heb het ook al enkele keren voorgehad en dan ga ik dicht tegen de motorfiets staan en duw mijn beide benen tegen de zijkoffer.
Terwijl ik die druk zet gaat het klepje dan heel erg makkelijk open, bij mij toch.
In koude toestand moeten de deksel eigenlijk altijd wat speling hebben zodat ze in warme toestand toch nog open gaan.
Als ze in koude toestand al een beetje moeilijk gaan omdat ze geen speling hebben dan gaat het fout bij warm weer.
De slotjes op de deksels kan je eigenlijk maar 1-2mm regelen in de breedte. Niet in de dikte :cry:
tenzij je een afstandsrubbertje tussen de slotjes en de deksels zou steken.

We weten allemaal intussen dat Honda op enkele zaken bespaard heeft om beneden de 10.000 euro te kunnen blijven.
Die zijdeksels zijn daar helaas een voorbeeld van, half de kwaliteit van de 650 koffers. Je moet ze altijd met liefde en zachtheid behandelen...
We weten echter ook allemaal dat je voor die prijs "geen enkele andere" motorfiets zal vinden met dat comfort en kardan.
Maarrrrr. we weten allemaal dat Honda NIET bezuinigd heeft op betrouwbaarheid, rijden doet een Deauville ALTIJD :up:
Afbeelding

Felix

Bericht door Felix » 16 aug 2016 19:50

Ik had ook last met de rechter koffer die niet open ging toen ik nog met de Deau reed. Heb dit kunnen oplossen door een spie onder de stang te plaatsen die te bereiken is als je het zadel weg neemt. Het was een beetje zoeken in het begin hoe ver de spie mocht zitten maar verder nog weinig last van gehad. Als je de stang een beetje naar boven tilt en je trekt aan het klepje gaat de koffer open.
Met een lang voorwerp een beetje zoeken tussen de twee openingen aan de voorkant van de koffer lukt het ook om te ontgrendelen.
Gr, ;-)
D@niel.

Pensioen heeft vele voordelen maar je verliest het plezier om uit te kijken naar het weekend...

Afbeelding

werner

Bericht door werner » 16 aug 2016 20:11

Rik schreef:Als de motorfiets lang in de zon staat dan zetten de rubberen dichtingen serieus uit.
Het gaat zelfs niet met het kofferdeksel open en de slotjes handmatig dichtgeduwd, langs binnen vanzelf maar met het pvc klepje niks, ik kan er precies niet genoeg kracht opzetten.
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 16 aug 2016 20:22

Die klepjes worden volgens mij geblokkeerd als je de sleutel draait. Kan je de sleutel vlot in de juiste stand zetten.
Denk eigenlijk van wel, anders had je de linkse ook niet open gekregen.
Afbeelding

werner

Bericht door werner » 16 aug 2016 20:36

Geen probleem met de sleutel :oops:

Gert Arijs
Contacteer:

Bericht door Gert Arijs » 02 aug 2017 09:07

Ik ben op reis, zit nu in NO-Duitsland. Gisteren ging mijn linkerdeksel niet open! Daarin: regenpak, propere kleren, sandalen.
Vandaag is het dan toch gelukt, hoe weet ik niet.
Ik ga proberen een koordje aan mijn zadelafneemklepje te maken, zodat ik dat tenminste nog kan. En dan ga ik sebiet ook proberen om het zonder zadek open te maken. Dat zou moeten lukken dan...
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...)
Afbeelding

Gert Arijs
Contacteer:

Bericht door Gert Arijs » 02 aug 2017 09:45

Oef!
Intussen heb ik een touwtje aan het zadelafneemklepje gemaakt. Zo kan ik dat altijd openen. En bovendien snap ik nu de mechaniek om met een staafje de koffer open te maken. Dat kan ik iedereen aanbevelen met een 700: ZORG DAT JE DIE MECHANIEK SNAPT VOOR HET PROBLEEM ZICH STELT!
8-) 8-) 8-) 8-)
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...)
Afbeelding

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 02 aug 2017 10:28

Dat probleem heb ik ook gehad, nu zo opgelost en geen moeilijk of opengaande deksel meer
10.jpg

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 06 aug 2017 09:11

Rik,
Zoals gevraagd hier een link voor de slotjes,

http://www.benl.ebay.be/itm/Black-Cabin ... 25dafdd684

http://www.benl.ebay.be/sch/sis.html?_n ... wo+Keys+SG

onderste link zijn meerdere verkopers.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 06 aug 2017 19:17

Willy9090 schreef:Rik,
Zoals gevraagd hier een link voor de slotjes,

http://www.benl.ebay.be/itm/Black-Cabin ... 25dafdd684

http://www.benl.ebay.be/sch/sis.html?_n ... wo+Keys+SG

onderste link zijn meerdere verkopers.
Bedankt Willy, hieronder de link voor de zwarte 3M Scotchlite folie
http://www.benl.ebay.be/itm/3M-Hi-Viz-S ... uJI0WMIH3A
Kies daar voor "size of sheet" ... en neen... dat is niet het lawaai dat je scheet maakt :lol:
Afbeelding

Plaats reactie