Bijkomende schakelaar op het stuur

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Plaats reactie
Divagent

Bijkomende schakelaar op het stuur

Bericht door Divagent » 05 mar 2014 11:23

Hoi beste lieden,

Afgelopen weekend 2 LED spots gemonteerd links en rechts van het motorblok en rechtstreeks verbonden met het circuit van het standlicht. Elke spot is "slechts" 10W dus dat vormt geen probleem voor bedrading en zekering.

Nu blijkt in het donker de lichtopbrengst van de spots toch iets te veel van het goede te zijn, ik krijg regelmatig lichtsignalen van de tegenliggers (en ik geef ze nog gelijk ook). Ik kan uiteraard de spots wat naar de grond richten, maar dan staan ze zo schuin naar beneden gericht dat het op niks meer trekt.

Als knutselaar ben ik niet bang een LED dimmer te installeren, alleen wil ik de potentiometer (regelbare weerstand) op de printplaat vervangen door een vaste weerstand (waarde nog proefondervindelijk te bepalen) verbonden met een schakelaar op het stuur, zo heb ik met één druk op de knop een dagstand (volle 100%) en een nachtstand (verminderde lichtopbrengst).

Om de schakeling zo eenvoudig mogelijk te houden (dus geen bijkomend relais) kan dit gemakkelijk uitgevoerd worden met "omschakelaar", dit is een schakelaar waar de centrale aansluiting van de knop hetzij met de linkse, hetzij met de rechtse aansluiting doorverbonden wordt.

Dergelijke schakelaars zijn met hopen te vinden in de electronica zaak, alleen, dan moet je een gat boren ergens in de tupperware en dat vermijd ik liever.

Er zijn op het internet wel een aantal schakelaars te vinden om direct op de stuurstang te monteren, maar dat zijn allemaal eenvoudige aan-uit schakelaars.

Is er iemand die bestaan kent van een "omschakelaar" die direct op het stuur kan ?

Alvast bedankt,

Dirk.
Met de Zumo op het stuur, doorheen de wonderschone natuur.

Nickel

Re: Bijkomende schakelaar op het stuur

Bericht door Nickel » 05 mar 2014 13:10

Dus je zoekt eigenlijk een on-on schakelaar als ik het goed begrepen heb ?

Bij mijn Deau vroeger had ik 2 schakelaars bijgeplaatst op het dashbord. Is gemakkelijke aan te brengen in die zwarte plastiek maar dat is nu net hetgeen jij wil vermijden blijkbaar.

Eens zoeken op internet achter waterproof on-on switch misschien ?

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 05 mar 2014 16:39

Eigenlijk zoek je zoiets als de schakelaars van de handvatverwarming, die hebben een uit-stand en 3 vaste regelstanden.
Ik weet echter niet of dat ook met weerstanden werkt intern, van electronica heb ik geen kaas gegeten :(

Afbeelding

Misschien kan dit ook lichten schakelen in plaats van handgrepen ???
:arrow: http://www.ebay.co.uk/itm/New-V8-Oxford ... 1016047133

Afbeelding
Afbeelding

mathias

Bericht door mathias » 05 mar 2014 18:13

is het zoiets http://www.scooteronderdelenshop.com/st ... i%20chroom
heb gezocht onder stuurschakelaar 3 standen op internet.

en misschien is dit ook tof maar of dat werkt weet ik niet en moet wel beetje aangepast worden waterdicht wegwerken en connectie tril vast maken
http://www.verlichtingkopen.nl/led-dimm ... 12v-24v-8a

mathias

TomDB

Bericht door TomDB » 06 dec 2016 16:25

Divagent schreef: Als knutselaar ben ik niet bang een LED dimmer te installeren,...
hey Dirk,

Ik kwam deze wat oudere topic tegen en vroeg me af hoe je het juist hebt opgelost met die dimmer.

Op mijn 2 motoren heb ik ook ledverlichting staan. Stadaard zit er een led driver ingebouwd die werkt op een constante stroom naar de led chip.
Dus op spanning gaan spelen heeft wijnig zin, de led zal evenhard blijven branden.
het eenigste wat ik zo direct kon bedenken was het opzoeken dan de stroomoutput van de driver en parallel een 2e driver bijschakelen met een lagere stroom output. Om daarna met een schakelaar de keuze te maken tussen de 2 drivers

Divagent

Bericht door Divagent » 07 dec 2016 20:00

Hoi Tom,

Ik heb even een dimmer gemonteerd gehad (ergens op het internet gekocht), maar dat ding had na enkele weken al de geest gegeven (trillingen ? vochtigheid ?).

Uiteindelijk heb ik mijn LED spots dan toch een weinig naar de grond gericht zodat de lichtsterkte aanvaardbaar is voor overdag, maar van zodra de schemering intreedt zet ik ze uit (dus gewoon een aan-uit knopke op het stuur).

Sindsdien geen boze reacties meer overdag. Uiteindelijk heb ik deze spots gekocht om beter gezien te worden, s'avonds en s'nachts is mijn xenon licht (hopelijk) fel genoeg om ook gezien te worden.

Ondertussen heb ik ook een vrij fel rood LED licht achteraan gemonteerd, net onder het plateau van de topkoffer die ik een dubbele functie gegeven heb: een extra stoplicht + een tweede knopke op het stuur om er een mistlicht van te maken indien nodig.

Dirk.
Met de Zumo op het stuur, doorheen de wonderschone natuur.

pvl

Bericht door pvl » 08 dec 2016 09:16

Extra remlicht is een zeer groot veiligheidsitem. :up:

TomDB

Bericht door TomDB » 08 dec 2016 10:43

Als extra remlicht heb ik onlangs deze besteld.
Past net op de plaathouder onderaan op die cm ruimte gebruikt voor reclame.

https://www.aliexpress.com/item/48-Leds ... e8228f53e3

Amadeeke

Bericht door Amadeeke » 08 dec 2016 22:58

Motorrijders moeten overdag hun dimlicht vooraan en het rode licht achteraan aansteken (meestal is gebeurt dat automatisch bij het starten). De andere lichten mogen enkel ’s nachts of bij beperkte zichtbaarheid gebruikt worden. Bijkomende verlichting maakt de motor beter zichtbaar voor de andere weggebruikers, maar de plaatsing is niet altijd toegelaten als de motor hiervoor niet gehomologeerd is.
...eehh ... grijze zone...

Nickel

Bericht door Nickel » 09 dec 2016 11:13

Amadeeke schreef:
Motorrijders moeten overdag hun dimlicht vooraan en het rode licht achteraan aansteken (meestal is gebeurt dat automatisch bij het starten). De andere lichten mogen enkel ’s nachts of bij beperkte zichtbaarheid gebruikt worden. Bijkomende verlichting maakt de motor beter zichtbaar voor de andere weggebruikers, maar de plaatsing is niet altijd toegelaten als de motor hiervoor niet gehomologeerd is.
...eehh ... grijze zone...

Niks van aantrekken, beter gezien worden dan dood zijn met het excuus, sorry ik had u niet gezien....

Ik rij al 150 000 km rond met extra lichten op mijn motor, nog nooit geen problemen mee gehad

TomDB

Bericht door TomDB » 09 dec 2016 17:56

Onlangs volgende van mijn collega gehoord. Hij was tegengehouden voor zijn bijgeplaatste verlichting omdat ze te blauw waren. Eigen schuld, hij wist dat die dag zat aan te komen. Koste 150€.
Maar, hij stelde ook de vraag aan de agent of bijkomende verlichting wel mag. De agent zij antwoord was kort 'neen' maar het wordt wel gedoogd. Zolang de lampen geen andere bestuurders hinderen, kunnen uitgeschakeld worden en niet blauw of rood zijn, knijpen ze een oogje toe...

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 11 dec 2016 20:17

Ik heb DLR vooraan geplaatst in de houders van de originele mistlichten, reeds verschillende malen naast de "....." gstaan en nooit geen problemen, het zijn wel witte en geen ander kleur.
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Nickel

Bericht door Nickel » 12 dec 2016 10:18

TomDB schreef:.... Hij was tegengehouden voor zijn bijgeplaatste verlichting omdat ze te blauw waren. Eigen schuld, hij wist dat die dag zat aan te komen. Koste 150€.
...
Dan zoek je het een beetje zelf hé. Mijne zijn witte drl leds.

Redpoint

Bericht door Redpoint » 05 feb 2017 07:04

TomDB schreef:Onlangs volgende van mijn collega gehoord. Hij was tegengehouden voor zijn bijgeplaatste verlichting omdat ze te blauw waren. Eigen schuld, hij wist dat die dag zat aan te komen. Koste 150€.
Maar, hij stelde ook de vraag aan de agent of bijkomende verlichting wel mag. De agent zij antwoord was kort 'neen' maar het wordt wel gedoogd. Zolang de lampen geen andere bestuurders hinderen, kunnen uitgeschakeld worden en niet blauw of rood zijn, knijpen ze een oogje toe...
Voor de rest zijn de vrachtwagens die diepblauwe sierverlichting dragen niet te tellen. Door mijn werk ben ik altijd zeer vroeg op de baan en het valt echt op, er rijden bijna meer vrachtwagens rond met onreglementaire verlichting (blauw, rood vooraan en nog enkele kleuren van de regenboog) dan met reglementaire verlichting, maar een motorrijder van wie de lichten een beetje te blauw zijn gaan ze beboeten, triestig. :roll:

Plaats reactie