Verbruik

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
iveswesp

Verbruik

Berichtdoor iveswesp » 17 Apr 2016 22:06

Beste,

Ik heb namelijk een mooie rit gedaan in de kempen.
Met een volle tank heb ik 370 km kunnen doen, is dit goed of had ik nog meer km kunnen doen, met een gemiddelde van 4,4 zoals op de motor staat.
Nu met het tanken, kon er een klein 18 liter in.
Wat denken jullie,aangezien ik en de vrouw vertrekken op 4 mei naar duitsland met de motor.
Wat denken jullie

Rik
Beheerder

Re: Verbruik

Berichtdoor Rik » 17 Apr 2016 22:25

Ives, je hebt je eigenlijk te ver geriskeerd om veilig te reizen. Als je 18 liter kon tanken had je slechts 1,5 liter meer over :o
Ikzelf tank in ons contreien (Benelux) rond de 300 km (na 150 km een plaspauze of koffiepauze)
In Benelux staan er heel veel benzinestations maar dat is niet het geval in sommige streken in Duitsland (Zwarte Woud)
Vaak moet je daar plots 20-30 km omrijden om een station te vinden, in Frankrijk is dat nog veel erger !

Toen ik in 2013 een Frankrijkreis deed (3750 km in 20 dagen) tankte ik voor alle veiligheid zelfs om de 200-220 km.
Hou er rekening mee dat in Frankrijk veel stations in kleine dorpen op zondag en 's avonds dicht zijn en geen geldautomaat hebben.
Vertrouw ook niet op de stations in je GPS toestel want vaak zijn er intussen gesloten !
Ik heb het 1 keer voorgehad dat ik na 300 km wou tanken 1ste station was verdwenen, 2de was gesloten, 3de was pas na 45 km.
Kan je verzekeren dat je dan wel heel erg begint te zweten hoor :o :roll:

Sindsdien... om de 300 km in Benelux, om de 200-220 km in Duitsland en Frankrijk !
Als je op zaterdag na de rit weer naar je logement rijdt, tank dan zeker vol. Op zondag heb je vaak gesloten stations.
Zoals je nu gereden hebt is goed voor 1 keer, om te weten hoeveel er bij kan, maar zo rij je gegarandeerd wel eens droog :o

Nog iets, als je niet gewoon bent om met duo te reizen: voor de passagier is lang stilzitten veel lastiger dan voor de rijder !
Om de 150 km de benen strekken is misschien voor jezelf niet altijd nodig maar voor de duo zeker wel.
Bij ritten op binnenbanen rij je trager dan de snelweg en doe je minder km, neem dan om anderhalf uur een pauze.
Afbeelding

Nic

Berichtdoor Nic » 18 Apr 2016 12:14

Dit advies heb ik hier ook geleerd (leve dit forum).
Dus tripteller op nul telkens je tankt en je hebt een meer betrouwbare indicator.

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 18 Apr 2016 12:48

Je hebt trouwens 2 triptellers op je 700.
Op reis gebruik ik de eerste voor de tankbeurten : voltanken = op O zetten, na 150 km plaspauze, na 300 km tanken (behalve in Frankrijk dus)
De tweede tripteller zet ik voor de reis thuis op O en die houdt het totaal aantal km van de hele reis bij.
Afbeelding

brecht laebens

Berichtdoor brecht laebens » 19 Apr 2016 09:55

op de 700 zit er toch een benzine-meter ?

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 19 Apr 2016 14:17

brecht laebens schreef:op de 700 zit er toch een benzine-meter ?

Klopt maar je vertrouwt beter op je dagteller, zo heel precies zijn die meters niet, het is een indicatie ;)
Afbeelding

Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 19 Apr 2016 19:32

Begin deze maand zat ik met de schrik: 325 km op de teller en de naald van de benzinemeter stond ONDER het rode eindstreepje. Er kon toen 18 liter in dus eigenlijk 'viel het nog mee'...
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...)
Afbeelding

Vacaro

Berichtdoor Vacaro » 19 Apr 2016 23:27

Ik stel de brandstofmeter in op de zumo550, rond de 250km, krijg ik dan waarschuwing om te tanken, dan zit ik meestal nog ruim om uit te kijken naar pompstation!
Ride BMW, hug a Briard!
Op mijn RT'ke verdwaal ik niet, ik verken enkel nieuwe wegen!
Ex-Deauviller, 650 en 700!

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 20 Apr 2016 08:01

Vacaro schreef:Ik stel de brandstofmeter in op de zumo550, rond de 250km, krijg ik dan waarschuwing om te tanken

Op reis lukt dat wel omdat de Zumo dan ALTIJD op de Deau zitten hebt, maar bij dagdagelijks gebruik? Denk het niet :roll:
Bij mij zit de Zumo er enkel op bij een dagrit dus zouden de km van de boodschappen er allemaal niet bij komen.
Op reis heb ik het 1 keer gebruikt maar dan moet je er ook aan denken om bij een tankbeurt op nul te zetten. :roll:
Afbeelding

Pitt

Berichtdoor Pitt » 20 Apr 2016 19:18

18,8km/l komt er bij mij op =5,3l, maar heb het niet gereset bij mijn eerste tankbeurt... Heb ondertussen 250km gereden en meter staat op 1/4 tank, maar zoals hier al eerder gemeld, die verspringt nogal :)
Met de vorige (650) reed ik 5,5l doorsnee.

ALBERT

Berichtdoor ALBERT » 21 Apr 2016 18:04

Vandaag met Alex onze nieuwe banden gaan inrijden. Na de rit en bij thuiskomst dus 202km gereden en 11.90 lt getankt dus een gemiddeld verbruik van 5.86lt/ 100km. De aanduiding AV verbruik op het instrumentenbord gaf 5.2 lt aan dus toch wel een verschil met de werkelijkheid. Vroeger voor zijn groot onderhoud stond er zelfs 6.3 op de aanduiding.
Groetjes Albert
Hou steeds rekening met andere weggebruikers hun stommiteiten.
Deauville cho bao giờ hết

Pitt

Berichtdoor Pitt » 22 Apr 2016 08:41

Net getankt. 18,11l ging erin en 283km gereden :shock: :shock:
Enfin, het feit dat ik hem nog maar net heb, zal er wel voor iets tussen zitten. Heb nu ook alles gereset op m'n dashboard. Op naar de volgende tankbeurt :lol: :lol:

werner

Berichtdoor werner » 22 Apr 2016 10:10

Ik heb het nog nooit niet echt uitgerekend maar op mijn instrumentenbord staat een gemiddeld verbruik van 4.3l/km, dat zal wel niet 100% juist zijn maar ik ben dan toch een zuinige jongen zo te zien :D :D
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

ALBERT

Berichtdoor ALBERT » 22 Apr 2016 10:52

Als ik het zo bekijk heeft Pitt een verbruik van 6.39 L / 100 km waarbij ik op 5,86 zit. Dus ik denk dat de meeste deaukes wel met een algemeen verbruik van rond de 6L in werkelijkheid zitten. Natuurlijk zullen er steeds rijders zijn die dik onder de 6L gaan, hoe dat komt mij een groot ??

Heb nu een groot onderhoud laten doen waarbij de motorolie, oliefilter, cardanolie, ontstekingskaarsen, remolie, achterste remmen en achterband vervangen zijn dus we kunnen er weer eventjes tegen. Voor zijn groot onderhoud heb ik nog een rit van 240 km gedaan en mijn benzinetankje was leeg, meter stond op het begin van het rode gebied onderaan. Duidelijk een teken dat er niets niet juist was.

Tijdens het onderhoud is dan ook vastgesteld dat de motor te mager was afgesteld waardoor de ontstekingskaarsen waren aangeslagen en het risico bestond dat de motor zou beschadigd geraken. De achterste remmen bleven hangen waardoor er steeds wrijving was, dit is nu allemaal verholpen en ik moet zeggen dat de deau veel beter rijd dan voordien.
Groetjes Albert

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 22 Apr 2016 12:06

Toen ik in 2013 op reis was in Frankrijk (3700 km in 20 dagen) heb ik nooit naar de boordcomputer gekeken voor het verbruik, enkel iedere keer nokvol getankt en verbruik uitgerekend met het aantal km. Naargelang het een Alpencol was of vlakker terrein zat ik telkens tussen de 4,8 liter en de 5,7 liter waarbij dient gezegd dat het grootste deel van de tijd mijn complete kampeeruitrusting op de Deauville geladen was. Na die reis heb ik eigenlijk nooit meer precies mijn verbruik uitgerekend.
Afbeelding

Pitt

Berichtdoor Pitt » 22 Apr 2016 16:27

ALBERT schreef: Natuurlijk zullen er steeds rijders zijn die dik onder de 6L gaan, hoe dat komt mij een groot ??

Die kennen de 4000-toerengrom niet. Ik had hem niet op de 650, maar nu op de 700... ik hou ervan 8-) :D

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 22 Apr 2016 16:35

Pitt schreef:
ALBERT schreef: Natuurlijk zullen er steeds rijders zijn die dik onder de 6L gaan, hoe dat komt mij een groot ??

Die kennen de 4000-toerengrom niet. Ik had hem niet op de 650, maar nu op de 700... ik hou ervan 8-) :D

We hebben ooit een lid gehad die regelmatig beneden de 4 liter bleef. Telkens als ik naar 3de schakelde reed hij al in 5de :roll: :o
Ik denk dat zijn toerentellernaald nooit boven de 2500 toeren geweest is :lol:
Afbeelding

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 23 Apr 2016 07:15

Juiste verbruik hangt volgens mijn bescheiden menig toch veel af van verschillende factoren, weersomstandigheden, belasting ed.
Verbruik tijdens de wintermaanden ligt steeds op +- 6 liter, tijdens de zomermaanden zakt dit naar +-475 liter. Jaar gemiddeld 2014 is 4.95 l, voor 2015 is dat 4.94 l, en momenteel 5.94 l.

4000 toeren ?
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 23 Apr 2016 16:15

Ik heb in twee maanden tijd een verbruik gehad van 5.4 liter per 100 km.
Dat is voor mij een teleurstelling (ik kom van 2.1 l/100 km), ik zou graag onder de 5 liter geraken. Banden op juiste spanning, veel of weinig autostrade, rustiger rijden: tot nu toe geen verschil!
Ik houd mijn verbruik erg precies bij, maar op 1200 km is er natuurlijk weinig over te zeggen... Hier kan je mijn verbruik zien:
Afbeelding

Ik hoop echter dat het bij mij in de zomer ook beter zal zijn. Binnenkort ga ik eens proberen om met 98-benzine te rijden.
Afbeelding

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 23 Apr 2016 16:24

Naargelang de 1200 km samen gereden zijn een normaal verbruik zou ik durven zeggen.

En soms primeert de fun boven het verbruik, :)
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 23 Apr 2016 16:56

Gert Arijs schreef:Ik heb in twee maanden tijd een verbruik gehad van 5.4 liter per 100 km.
Dat is voor mij een teleurstelling (ik kom van 2.1 l/100 km), ik zou graag onder de 5 liter geraken. Banden op juiste spanning, veel of weinig autostrade, rustiger rijden: tot nu toe geen verschil!.

Dat vindt ik echt een opmerking die kant nog wal raakt hoor :evil:
Je komt van een 125cc en gaat naar een 700cc die 4 1/2 keer zo zwaar qua cc is en ook veel meer weegt
je bent teleurgesteld dat hij (slechts) 2 1/2 keer zoveel verbruikt ??? :roll:
Misschien ook eens realiseren dat je nu 4 1/2 keer meer plezier en mogelijkheden hebt dan voordien.
Voordien had je een stadsvervoermiddel, nu kan je er alle kanten mee uit, zelfs grote reizen maken !
Sorry maar dat moest er even uit.... :oops:

Ik heb al 14 motorfietsen gehad, nooit zwaarder dan 800cc, enkelen daarvan verbruikten 6,5 tot 7,5 liter/100 km
De Deauville is eigenlijk best zuinig te noemen :up:
Afbeelding

Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 23 Apr 2016 17:38

Hoi Rik,
Ik leg even beter uit hoe dat komt, dan begrijp je misschien mijn (ik geef het toe, niet uitgelegde) quote:
Met mijn 125 zat ik in het begin van de curve van gemiddeld verbruik tov anderen (Meestal 2,0 en soms 2,1 tegenover deze curve). Dus ik had verwacht om met een Deauville ook ongeveer in het begin van de curve te zitten (5,4 is aan het einde van deze curve).
Daar komt mijn teleurstelling vandaan: met mijn 125 reed ik blijkbaar zuinig, maar met mijn Deauville blijkbaar niet (telkens tegenover de rest). Ik had me verwacht aan een verbruik van 4,8 gemiddeld, maar dat haal ik niet.

Zoals ik echter al zei: 1200 km in de koudere maanden is wellicht niet relevant om een goed zicht te hebben. En in pakweg juni stap ik over op 98-benzine, misschien geeft dat ook een verschil.
Zoals ze zeggen: "we zullen mekaar eens klappen over een jaar", misschien is mijn verbruik dan minder.

Rik schreef:Misschien ook eens realiseren dat je nu 4 1/2 keer meer plezier en mogelijkheden hebt dan voordien.
Voordien had je een stadsvervoermiddel, nu kan je er alle kanten mee uit, zelfs grote reizen maken !

Dat zie ik persoonlijk dan wel een beetje anders, ik vond (en vind) een 125 écht eerlijk waar: geweldig. Dus nu met de Deauville pakweg 1,5 keer meer plezier. Ik heb er nooit mee in de stad gereden, en ben er wel mee op reis geweest. Niet vér misschien, maar ik voelde dat dat perfect mogelijk was, al had ik er geen tijd genoeg voor toen.
Dat gaat nu zéker veranderen met de Deauville :D
Afbeelding

ALBERT

Berichtdoor ALBERT » 23 Apr 2016 17:56

De meeste onder ons tanken al jaren 98, ik ook trouwens. Heb wel gemerkt dat wanneer ik de eerste rit van zijn onderhoud naar huis deed zat mijn AV op 5.5 ben dus dan al van 6.3 gekomen. Na de rit met Alex stond de AV op 5.2, aangezien de onstekingskaarsen goed aangeslagen waren veronderstel ik dat er ook wel een hoop aanslag in de uitlaat zal zitten, Er hing toch een hoop zwarte troep aan de achterzijde van de uitlaat, dus met de reis naar Rome zal de smurrie er zeker wel uit zijn.
Groetjes Albert

koen

Berichtdoor koen » 23 Apr 2016 19:09

Jep
Ik pieker niet over mijn verbruik.kweet dat het rond 5,5 liter ligt.het enige dat ik zeker weet is dat als hij bijna leeg is,ik hem moet vullen.
Dat beetje meer of minder verbruik zal de jaar balans van kosten niet erg veranderen,we doen toch geen 10000km per jaar.en ja fun gaat soms boven verbruik.
Doei koen

koen

Berichtdoor koen » 23 Apr 2016 19:10

Sorry,moet 100000km zijn

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 23 Apr 2016 19:52

Weet zo niet, rij al twee jaar op 95 octaan, met K&N luchtfilter en Irridium bougies, wintermaanden een hoger verbruik dan zomermaanden, een gemiddeld jaarlijks verbruik van zie vroegere post. En ikke gebruik mijne rechterpols zeker op de bochtige baantjes.

iveswesp

Berichtdoor iveswesp » 24 Apr 2016 09:29

Ik weet nog zo niet of het een verschil uitmaakt met 95 super of 98 super,ik vindt dat dit niet waar is dat je maar kan met 98 , alleen kost die meer die 98.

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 24 Apr 2016 10:07

iveswesp schreef:Ik weet nog zo niet of het een verschil uitmaakt met 95 super of 98 super,ik vindt dat dit niet waar is dat je maar kan met 98 , alleen kost die meer die 98.

Het zal een eeuwige discussie blijven vrees ik en iedereen zal wel zijn eigen waarheid hebben.
Wat ik met mijn 700 ondervonden heb zijn de volgende zaken:
- met 95 had ik bij hernemingen regelmatig ploffen in de luchtfilter, die heb ik met 98 niet meer
- met 95 verbruikte ik 0,2 tot 0,3 l/100km meer dan met 98 dus het prijsverschil wordt ongedaan gemaakt
Mijn conclusie "voor mijn deauke" dus: 95 komt er enkel nog in als er geen 98 beschikbaar is en het volgende station nog te ver.
Zoals gezegd, ieder zijn mening en zijn vrijheid maar mijn deauke voelt zich merkbaar beter met 98
Die paar eurocent dat het me eventueel meer zou kosten geeft me meer gemoedsrust en dat is onbetaalbaar ;)

"De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motormanagement bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement."
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Enkel de 700 heeft brandstofinjectie. De 650 heeft carburatoren. Beiden types zijn echter nog niet meteen "moderne" motoren
Het zijn aangepaste motoren van de NTV650 Revere en Hawk maar het blok zelf is vrijwel onveranderd gebleven. (oerdegelijk & betrouwbaar)
Bij oudere motoren en bij regelmatig kortere ritten bestaat met 95 een hogere kans op aanslag in de cilinders en op de ontstekingskaarsen.
Leegrijden, 98 tanken, motor langzaam op temperatuur laten komen en dan een stevige rit op wisselende snelheden reinigt de aanslag.

Als je vrijwel alle dagen rijdt en voldoende km doet kan je gerust 95 gebruiken bij een motor met laag toerental (Deauville)
Ikzelf rij echter niet meer dagelijks en enkel voldoende km als ik op reis ga dus is 98 voor mijn gebruik zeker aan te raden.
Met mijn CBF600 is het eigenlijk een must om 98 te tanken want dat is een hoogtoerige 4-in-lijn (pas echt wakker boven de 6000 toeren)

Ik verwijs ook graag naar deze topic viewtopic.php?f=6&t=1576&p=27844#p27844
Afbeelding

Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 05 Jun 2017 21:58

Ik heb vandaag even spannend op de motor gezeten.
Normaal gezien gebruik ik "Tripteller A " om mijn tankbeurten bij te houden. Maar een maand geleden deed ik een vierdaagse en werd A toevallig gebruikt als totaalteller en B als tankbeurtteller. Maar dat was ik vergeten... A gaf aan dat ik op 277 km zat en ik moest vandaag ongeveer 65 doen. Makkie dus.
Tot ik opeens naar mijn benzinemeter keek, en die bleek onder nul te staan! Shit! Ik wist dat er tankstations aankwamen, maar hoe lang stond hij al onder nul? 1 km? 20 km?
Ik kwam gelukkig net op tijd een tankstation tegen, waar ik 19,69 liter tankte... Capaciteit: 19,7 liter... Vermoedelijk was de tank leeg, en zat er enkel id benzinepomp en leiding nog genoeg om niet stil te vallen. Ik heb echt schrik gehad, maar niks gebeurd dus!

Mijn record (scroll naar logboek, nr 33) dus: 393 km met één tank! Hoe zit dat bij jullie?

Dit is de foto van de pomp:
AfbeeldingIMG_20170605_123702 by Gert Arijs, on Flickr
Afbeelding

koen

Berichtdoor koen » 06 Jun 2017 19:25

Jep,
Van leeg gesproken !!!!
Ik nog nooit meer dan 340 km gereden alvorens te tanken,maar nu ik dit weet......speel ik toch op save.
Doei koen

Terug naar “Deauville techniek en accessoires (uitgezonderd GPS) - openbaar (ook voor gasten)”