Deauke valt uit elkaar

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Plaats reactie
werner

Deauke valt uit elkaar

Bericht door werner » 30 aug 2016 17:57

Vandaag tijdens het gaan tanken gezien dat de grote chrome moer van het balhoofd (midden onder stuur) verdwenen was, eventjes goed gekeken en deze moer lag nog tussen stuur en benzinetank ,oef :lol: :lol: .
Een tijdje geleden motor binnengedaan voor dichting voorvork en af en toe een knokgevoel in stuur als ik hevig remde.
Dat hebben ze nagezien en toen hebben ze me verteld dat er wat speling op de balhoofdlagers zat en dat deze kon aangedraaid worden.
Ondertussen inderdaad geen knokgevoel meer gehad maar de chrome moer was duidelijk niet goed vastgezet of is ze toevallig nu losgetrild.
Nu is mijn vraag,ik heb gebeld naar dealer en daar zeiden ze dat ik zonder die moer gerust kon rijden en dat ik maar eens moest binnenspringen als ik tijd had (ga ik morgenavond wel doen) is dit waar of zeggen ze zomaar wat, is deze moer alleen maar afwerking en show of heeft deze een echte werking :?:
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Re: Deauke valt uit elkaar

Bericht door Rik » 31 aug 2016 07:50

Ik heb net eens in het werkplaatshandboek gekeken en blijkbaar is die chrome moer meer een afdichtings/afwerkingsmoer.
Bij de wisselstukken wordt gesproken over een "stem nut CAP" een cap is een deksel, heb je die rondel ook nog teruggevonden?
http://www.ebay.com/itm/HONDA-STEERING- ... 1938035908

Voor zover ik het op de slechte foto's kan zien zit de echte borgmoer van de lager nog daaronder.
Kijk zelf ook een in het werkboek op blz 15-27 en 15-28 :http://www.deauvillevrienden.be/manuals ... 15-18).pdf

Maar hoe dan ook. Als er moeren loskomen NADAT je van de dealer komt stel ik me daar toch serieuze vragen bij.
Ik denk dan maar : als de mechanieker alles doet zoals verwacht wordt dan mag er gewoon niets loskomen.
Voor hetzelfde geld is de lager moer ook niet correct aangedraaid, of de bout van je voorwiel of de bouten van je remklauwen...
Die zijn immers allemaal gedemonteerd geweest toen je voorvorkdichtingen vervangen werden.
Tijd voor "een klapke" vrees ik ;) 't is niet omdat het maar een afdekmoer is dat er geen fout gemaakt werd hé ! :roll:

De dag voor ik trouwde had mijn vrouw haar auto op onderhoud gedaan bij VAG (Volkswagen),
onderweg terug naar huis verloor ze een achterwiel. :o alle bouten waren weg :o
Afbeelding

werner

Bericht door werner » 31 aug 2016 08:16

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (24.02 KiB) 7225 keer bekeken
Da "klapke" heb ik gisteren aan de telefoon al wel gedaan daarom dat ik vanavond direct mocht langskomen om alles eens na te zien.
Gisterenavond viel mijne frank (euro) dat ik die cd had met de werkplaatshandboek en ben ik daar ook eens gaan in zien.
Ik heb alleen de chrome moer gevonden, geen rondel maar die staat toch ook niet op de afbeelding :?: :?: volgens mij was er geen rondel :oops:
Ik ga in ieder geval achteraf zelf alles nog een nazien en vastzetten met de benodigde krachten (volgens boekje)

Wat de dealer betreft, ik heb nog geen problemen gehad met die gasten (alleen zijn ze wat duur) ze maken na de werken altijd een proefrit en alles wat los geweest is wordt nagekeken en gemarkeerd met een soort fluostiftje.
Je bent nooit te oud om motor te rijden. NIET motor rijden daar wordt je oud van.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 31 aug 2016 11:10

werner schreef:Gisterenavond viel mijne frank (euro) dat ik die cd had met de werkplaatshandboek en ben ik daar ook eens gaan in zien.
Voor de mensen die de CD niet hebben... of hem intussen kwijtgespeeld zijn :o
die documenten staan ook in de DVC corner helemaal bovenaan :arrow: viewtopic.php?f=16&t=1787
Staat verborgen voor niet geregistreerden, geef het dus ook niet door aan niet-leden ;)
Afbeelding

werner

Bericht door werner » 31 aug 2016 18:52

Vandaag naar de dealer geweest en die heeft zijn fout toegegeven en heeft alles nagezien dat het goed vast staat en als extra ( soort van zoenoffer) heeft hij mijn rechterkoffer gemaakt dat deze terug open kan (zie viewtopic.php?f=6&t=1650&start=30#p28627)
Missen is menselijk en iets vergeten kan iedereen overkomen maar het is een feit dat ik al +/- 2000km rondrij met een moer die niet vast stond en dat zou niet mogen gebeurd zijn en dat hebben ze daar ook toegegeven en zich ook daarvoor duizendmaal verontschuldigd.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 31 aug 2016 19:41

Alé, keurig opgelost :up:
Bij mijn CBF zit er dus wel een rondel onder die moer ;)
Afbeelding

Gert Arijs
Contacteer:

Bericht door Gert Arijs » 19 sep 2018 22:21

Bij mij is het ook miserie: tweetal weken geleden op het werk laten omvallen (niet recht achteruit gemanouvreerd op gras, kasseien en goot). Recht op een houten zitbank! Bank heel, maar kuipdeel kapot :(. Een scheur erin aan de rechterkant, en ook het aansluitpunt voor de vijs van het rechteropbergvak kapot. De garage heeft dat opgelost met twee gaatjes en een stukje spanband zodat mijn opbergvakje tenminste stabiel is. De scheur ga ik proberen te verstevigen met mijn buurman vanaf de binnenkant. STOM van mij om hem te laten vallen! :down: :evil: :evil: :evil:

Maar beter een scheur in mijn kuip dan zelf gewond geraken of erger. En na 95000 km valt het eigenlijk nog mee.
Honda
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...), Varadero 125 (12/2018-...), Kawasaki Versys-X 300 (09/2019-...)
Afbeelding

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 19 sep 2018 23:15

Gert Arijs schreef:STOM van mij om hem te laten vallen! :down: :evil: :evil: :evil:
Als het een troost mag zijn, ik heb de mijne twee keer laten vallen in twee weken tijd,
1 keer links en 1 keer rechts. Te traag en kort gedraaid, geen tractie gehouden en motor valt stil, die hou je niet meer :(
gelukkig geen zitbanken in de buurt maar 7 jaar geleden wel op een bloembak laten vallen, enkel een kras op de kuip.
Deauke is een topzware bike hé, iets te ver uit zijn centrale punt overhellen en je hebt prijs, geen houden aan.
Afbeelding

Gert Arijs
Contacteer:

Bericht door Gert Arijs » 21 sep 2018 20:58

Ja, da's een nadeel, dat hogere zwaartepunt... Zeker met koude motor is 't rap te ver! Ik heb het al eens voorgehad in het begin, en zal dat zeker nog voorhebben in de toekomst ook :( .
Zolang we zelf geen accidenten hebben, is het goed (genoeg). Daar wil ik voor tekenen. Als ik zie wat ik op mijn woon-werk verkeer tegenkom (34 km enkel)! Soms ben ik verbaasd dat ik nog niet aangereden ben...
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...), Varadero 125 (12/2018-...), Kawasaki Versys-X 300 (09/2019-...)
Afbeelding

Plaats reactie