Op z'n middenbok en toch verplaatsbaar!

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Plaats reactie
Pitt

Op z'n middenbok en toch verplaatsbaar!

Bericht door Pitt » 04 sep 2016 17:16

Erg handig, moet ik zeggen.
WP_20160903_16_02_35_Pro.jpg

Luc Aalter

Re: Op z'n middenbok en toch verplaatsbaar!

Bericht door Luc Aalter » 04 sep 2016 17:30

inderdaad, ik krijg maar juist de auto en de moto te samen in mijn garage gestald,
is altijd een gepas en moet steeds oppassen dat ik niet met mijn spiegel of topkoffer de muren
raak wanneer ik hem op de middensteun zet, op deze manier ideaal.
Denk dat ik mij zo eentje in mekaar ga zetten.

Bedankt

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 04 sep 2016 17:32

Luc Aalter schreef:... moet steeds oppassen dat ik niet met mijn spiegel of topkoffer de muren raak wanneer ik hem op de middensteun zet.
Spiegel voor alle zekerheid gewoon inklappen met beugel en al. Op de muur een dikke mousse kleven ter hoogte van topkoffer en zijkoffer.
Afbeelding

Pitt

Bericht door Pitt » 04 sep 2016 17:40

In mijn geval is het vooral omdat die geregeld moet verzet worden. In onze "schuur" staat een beetje vanalles en dit vergemakkelijkt het verzetten van de motor. Wanneer bvb de fietsen buiten moeten.

Nic

Bericht door Nic » 04 sep 2016 21:12

Zelfde probleem hier. Daarom de comfort plus bij Rad aangeschaft vorig jaar. En meteen kan je ook de moto 180 graden draaien zodat je niet achterwaarts meer dient te manoeuvreren. Ik had gemerkt dat ieder model bij RAD wel eens gesoldeerd aangeboden wordt. Gewoon gewacht tot het zover was en dan aangeschaft. Wel oppassen met het tegen de wand plaatsen zijwaarts, het is wat oefenen. Helaas hierdoor in het begin wat krassen op mijn deksels nu :| .

Vacaro
Contacteer:

Bericht door Vacaro » 05 sep 2016 22:39

Lijkt me idd handig, maar die klein wieltjes op klinkers(15x15cm) onder de carport werkt niet goed denk ik!
Of uitkijken naar iets met grotere wieltjes!
Ik rij heel makkelijk onder de carport tussen muur en auto, maar om weg te gaan moet ik idd, achterwaarts manoevreren naast auto van zoon.
Als die hem goed opzij zet geen probleem, anders wel smallekes, derom handig om motor al te kunnen draaien voor ik de auto passeer.
Ik moet deze tool dan wel kunnen vergrendelen, vermits carport niet afgesloten is en uitkijkt op straat, dus iedereen heeft inkijk.
Ride BMW, hug a Briard!
Op mijn RT'ke verdwaal ik niet, ik verken enkel nieuwe wegen!
Ex-Deauviller, 650 en 700!

TomDB

Bericht door TomDB » 06 sep 2016 09:43

Hoe hoog komt die dan grond. ik heb al problemen om mijn Deau op zijn middenbok te krijgen zonder dat er iets onder staat, laat staan dat ik nog een cm hoger moet springen.
Ik zal ergens de techniek nog ontbreken (of het gewicht :) ) Bij men GS springt hij zonder handen te gebruiken op zijn middenbok, daar sta ik enkel met men gewicht op zijn poot, zonder te trekken. Bij een Deau werkt da precies niet, daar sleur ik me tepletter. Iemand die het geheim kan delen? ;)

Pitt

Bericht door Pitt » 06 sep 2016 20:58

TomDB schreef:Hoe hoog komt die dan grond. ik heb al problemen om mijn Deau op zijn middenbok te krijgen zonder dat er iets onder staat, laat staan dat ik nog een cm hoger moet springen.
Ik zal ergens de techniek nog ontbreken (of het gewicht :) ) Bij men GS springt hij zonder handen te gebruiken op zijn middenbok, daar sta ik enkel met men gewicht op zijn poot, zonder te trekken. Bij een Deau werkt da precies niet, daar sleur ik me tepletter. Iemand die het geheim kan delen? ;)
Ik had het onder de knie zonder de plaat eronder. Ook al is het maar x-aantal cm. Het is een ander gevoel om hem op zijn poot te trekken. (Lees: nu sleur ik me nog tepletter :lol: )

@Vacaro het is inderdaad voorzien voor een relatief vlakke ondergrond.

Redpoint

Bericht door Redpoint » 07 sep 2016 05:19

TomDB schreef:Ik zal ergens de techniek nog ontbreken (of het gewicht :) ) Bij men GS springt hij zonder handen te gebruiken op zijn middenbok, daar sta ik enkel met men gewicht op zijn poot, zonder te trekken. Bij een Deau werkt da precies niet, daar sleur ik me tepletter. Iemand die het geheim kan delen? ;)
Bij mij stond de 650 altijd op de bok (smalle garage). Met mijn 90 kg volledig op zijn poot, ging de Deau redelijk vlot op zijn middenbok. Eenmaal de beide poten van de middenbok de grond raken en je er druk op zet, mag je er uw volledig gewicht opzetten, (uw andere voet raakt dan de grond niet meer). Als je goed rechtop staat kan de motor niet kantelen zolang er voldoende druk op de middenbok gezet wordt. Een beetje aan het stuur trekken kan helpen, maar bij mij was het niet nodig. Het is een beetje oefenen om de motor in één vlotte beweging op te bokken.

Succes

TomDB

Bericht door TomDB » 07 sep 2016 07:45

Redpoint schreef:
TomDB schreef:Ik zal ergens de techniek nog ontbreken (of het gewicht :) ) Bij men GS springt hij zonder handen te gebruiken op zijn middenbok, daar sta ik enkel met men gewicht op zijn poot, zonder te trekken. Bij een Deau werkt da precies niet, daar sleur ik me tepletter. Iemand die het geheim kan delen? ;)
Bij mij stond de 650 altijd op de bok (smalle garage). Met mijn 90 kg volledig op zijn poot, ging de Deau redelijk vlot op zijn middenbok. Eenmaal de beide poten van de middenbok de grond raken en je er druk op zet, mag je er uw volledig gewicht opzetten, (uw andere voet raakt dan de grond niet meer). Als je goed rechtop staat kan de motor niet kantelen zolang er voldoende druk op de middenbok gezet wordt. Een beetje aan het stuur trekken kan helpen, maar bij mij was het niet nodig. Het is een beetje oefenen om de motor in één vlotte beweging op te bokken.

Succes
Dan ontbreek ik dus duidelijk nog ergens die vlotte 30kg :D

koen

Bericht door koen » 07 sep 2016 08:18

Jep
Ik ben ook maar smurf van 1,63m en 6kg en heb eigenlijk weinig probleem om mijn 700op de midden ok te krijgen.Gewoon de durf hebben om hem Ven je weg te drukken tot beide poten de grond raken en dan volluit rechtop op hendel gaan staan,linkervoet gaat daarbij los van de grond..Kwestie van truc te vinden he,doei koen

TomDB

Bericht door TomDB » 07 sep 2016 10:04

Het lossen heb ik geen probleem mee, eens die in balans is hou je die met 1 hand in balans. Zal gewoon die specifieke pak nog moeten zoeken denk ik. Met zwaardere motoren zoals mijn GS1200 of een FJR1300 lukt het mij vlot zonder enige kracht te zetten. Zal me er vanavond nog eens aanzetten als het niet te warm is om te oefenen.

Redpoint

Bericht door Redpoint » 07 sep 2016 17:18

Bij de 650 stond de middenbok niet echt ideaal, bij de 700 was dat al iets beter, dacht ik ergens gelezen te hebben.

Pitt

Bericht door Pitt » 07 sep 2016 19:41

Ik heb eigenlijk weinig verschil gevoeld ts de 650 en nu de 700 als het over de middenbok gaat. Eens ze "het punt" overzijn is het kinderspel. Om tot aan "het punt" te geraken,zijn er een aantal variabelen zoals je schoenen of hoeveel plaats je rond de motor hebt. Ik deed het net op mijn sloefen. Eens je de techniek te pakken hebt, lukthet vanzelf. Zelfs met die plaat eronder. Maar om het geschreven uit te leggen.... da's moeilijker.

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 07 sep 2016 20:38

Wat ook helpt is de motorfiets met het achterwiel op een plaatje zetten van 12 mm, mag zelfs iets meer zijn naargelang het achterwiel van de grond is als hij op de middenbok staat.
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Nic

Bericht door Nic » 07 sep 2016 21:57

Pitt schreef: Maar om het geschreven uit te leggen.... da's moeilijker.
Een filmpje kan ook helpen. https://youtu.be/TmESN19XlVs

Ik doe het ook zo ongeveer als met die rode. 3 bewegingen tegelijk. Begin met je voet gewicht op de bok te zetten, trek tegelijkertijd de moto omhoog via het handvat achteraan (rechterhand). En trek quasi meteen ook de Deau achterwaarts met je linkerhand met ingetroken ontkoppeling.

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 08 sep 2016 18:46

Nic schreef:
Pitt schreef: Maar om het geschreven uit te leggen.... da's moeilijker.
Een filmpje kan ook helpen. https://youtu.be/TmESN19XlVs

Ik doe het ook zo ongeveer als met die rode. 3 bewegingen tegelijk. Begin met je voet gewicht op de bok te zetten, trek tegelijkertijd de moto omhoog via het handvat achteraan (rechterhand). En trek quasi meteen ook de Deau achterwaarts met je linkerhand met ingetroken ontkoppeling.
Waarom ingetrokken koppeling?
Die rode "Kawasaki GTR 1000" is nu niet één van de gemakkelijkste om op z'n middenbok te plaatsen.

Het simpelste is het achterwiel op een plaatje te rijden van 1 à 1.5 cm.
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Pitt

Bericht door Pitt » 08 sep 2016 20:37

Willy9090 schreef: Waarom ingetrokken koppeling?
Vroeg ik me ook af. Ik hou wel het stuur vast maar zet bijna geen kracht op die arm.
Willy9090 schreef: Het simpelste is het achterwiel op een plaatje te rijden van 1 à 1.5 cm.
Klinkt logisch. Morgen eens testen.

Nic

Bericht door Nic » 09 sep 2016 21:42

Die ingetrokken koppeling, geen idee waarom. Het is gewoon een gewoonte het zo te doen.
Ik probeer gewoon de handeling te beschrijven.
Nic

Pitt

Bericht door Pitt » 10 sep 2016 08:30

Nic schreef:Die ingetrokken koppeling, geen idee waarom. Het is gewoon een gewoonte het zo te doen.
Ik probeer gewoon de handeling te beschrijven.
Nic
Ah, ik dacht dat het met rede was... :geek:

Sylvester

Bericht door Sylvester » 22 nov 2016 19:05

Ik heb "parkeerhulp standaard" van RAD vorig jaar gekocht. Het ding is robuust, doch het was even wennen om de Deaudeau 700 op zijn bok te krijgen en heb er mijn volle 90kg voor nodig. Ondertussen gaat dat vlotjes en de motor kan ik mits wat balanceren met het voorwiel uitstekend in de hoek van de garage maneuvreren.

Waar ik echter wel problemen mee heb is om hem van de bok/plaat af te krijgen. Mijn garagevloer is blijkbaar te glad.
Zittend op de motor, er naast staan, de remklemmetjes van de parkeerhulp opgezet, een anti-slipmat voor de parkeerulp... de plastiek wielen van dat ding blijven maar meeglijden en het kantelmoment wil niet komen. Soms ben ik al ettelijke meters verder of op mijn oprit geschoven vooraleer ik van de bok af ben...
Nog iemand ervaring of een welkome oplossing? :mrgreen:
Motorrijden begint als je de garage opent.

Pitt

Bericht door Pitt » 22 nov 2016 19:47

Spie'ke ?

Plaats reactie