Boosterplug, iemand?

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Gert Arijs

Boosterplug, iemand?

Berichtdoor Gert Arijs » 24 Nov 2016 22:34

Beste allen,

Ik volg ook het Nederlandse forum van de Deauville: de "H onda Deauville Club". Daar zijn veel onderwerpen over de "boosterplug". Dat is een soort sensor: hij zorgt ervoor dat de motor meer benzine krijgt, en dus ook met lagere toeren goed rijdt. De meningen over het verbruik zijn wat verdeeld, maar iedereen is het er over eens: je merkt duidelijk meer power bij het rijden. Rotondes in 3e versnelling enzo.
Omdat je bij lagere toeren al meer kracht hebt, rijd je een beetje anders.
Het komt er ongeveer op neer dat de injectie om de tuin wordt geleid en er iets meer benzine wordt ingespoten.
http://www.boosterplug.com/shop/booster ... -322p.html

Er zijn in Nederland blijkbaar redelijk wat mensen die dit hebben ingebouwd, ook al jaren geleden, en ze zijn er eigenlijk allemaal tevreden van. Op hun "techniekdagen" kan je hulp krijgen bij het inbouwen. Maar hier op het forum is er niets over te vinden.
(Ik verwacht nu reacties als "niet mee foefelen, de Deauville is goed zoals hij is en zoals H onda het bedoeld heeft", maar ben meer benieuwd naar eventuele ervaringen hier van Belgen.
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...)
Afbeelding

Rik
Beheerder

Re: Boosterplug, iemand?

Berichtdoor Rik » 25 Nov 2016 00:02

OK, dan ga ik mijn reactie als "niet mee foefelen, de Deauville is goed zoals hij is en zoals H onda het bedoeld heeft" maar zo laten dan :roll:
Nooit gesnapt dat mensen altijd maar op zoek zijn naar power nu we straks overal maar 70 meer mogen :roll:
Mijne Deau mogen ze voor mijn part afstellen op 40 pK, ik ga er nog even graag mee rijden. Met een 250cc heb je even veel plezier.

The BoosterPlug is accepted worldwide, as a brilliant and affordable way to transform your Honda from ”OK” to ”Absolutely Marvelous”.

Voor mij is ie al 9 jaar "Absolutely Marvelous" :up: :lol:
Afbeelding

TomDB

Berichtdoor TomDB » 25 Nov 2016 12:58

Als ik het principe goet begrijp gaat die boosterplug de ECU (Engine Control Unit) bypassen en de injectie voor zich nemen? Er zijn een aantal gelijkaardige toestellen op de markt waaronder de powercommander. De 'booster' wordt rechtstreeks op de injectie aangesloten en heeft nog een aansluiting voor de injectie sturing van de ECU, op deze wijze kan de boosterplug de ECU fictieve waarden toesturen over het toerental en het nodige vermogen. Wat maakt dat (afhankelijk de karakteristiek van de booster) een hoger koppel in lage toeren kan bereikt worden.

Ik heb naar een powercomander gezocht voor mijn BMW GS. Volgens verschillende ervaringen van gebruikers en printouts van dyno-runs was dit een grote meerwaarde aan de rijervaring. het koppel onderin ging drastisch omhoog en het vermogen kreeg ook een boost, alsook, rond de 6000rpm een 'turbo' gevoel waarneembaar zijn.
Bij deze powercomander was er oon de mogelijkheid om een set nieuwe lamda-sondes te kopen. Dit geeft de mogelijkheid om naast pre geconfigureerde mappings en custom mappings, ook een auto tune uit te voeren. Tijdens de auto tune gaat de powercomander opzoek naar de meest zuinige brandstof in combinatie met het gewenste vermogen op dat moment. Wat maakt dat je heel zuinig kan rijden op autostraden, maar ook het onderste uit de kan kan halen (meer verbruik) wanneer men dat wenst.

Long story short, voor een ruwe 600€ rij je zuiniger, heb je meer koppel en vermogen.
of je dat nodig hebt...

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 25 Nov 2016 14:27

TomDB schreef:Long story short, voor een ruwe 600€ rij je zuiniger, heb je meer koppel en vermogen.
of je dat nodig hebt...

En hoe lang en hoeveel km's moet je rijden vooraleer je, je 600 € terug hebt, dan pas rij je zuiniger, Slijtage motorblok, ed?
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

TomDB

Berichtdoor TomDB » 25 Nov 2016 15:13

Klopt volledig Willy,
financieel haal je het er niet uit
Ik denk dat voor de meeste het gedacht dat ze zuiniger zijn voldoende is.
Als je ziet wat greenmilers allemaal niet installeren en aanpassen om goedkoper met de wagen/motor te rijden...
Display met bandenspanning, vacuum meters, windweerstand, andere motormapping,...
Ik kan bijna niet geloven dat iemand van die mensen bespaart

Willy9090

Berichtdoor Willy9090 » 25 Nov 2016 16:05

Het is een lichte toermotor (kan het weten want heb met GTR 1000, BMW R1100RT, Pan 1100 en 1300 ) gereden maar met de pk en het koppel dat hij heeft, is dit nog ruim voldoende, in de bergen zullen zwaardere motoren hem moeilijk of niet los rijden. Natuurlijk op autostrade is het een ander verhaal. Men heeft niet altijd zware motoren nodig, die brengen ook een zwaarder gewicht met zich mee waardoor ze minder handelbaar (zeker in de bergen en stad) zijn en de Deau dan weer daar meer voordeel heeft. Het enige dat ik regelmatig controleer is de bandenspanning, olie geen probleem want die verbruikt een honda niet en al die mappings voor meer pk en koppel is in feite niet nodig.
Het is tenslotte die EZEL die erop zit en niet de paarden die onder hangen.

Anekdote:
Dit jaar op terug weg van Frankrijk, pan 1300 en ik mee den Deau 700, ruim boven het toegstane, de pan moest afhaken omdat hij teveel last kreeg van wiebelen, dan staat ge daar maar met uwe 1300, niet mee kunnen met een 700. Was hilarisch dat ik moest vertragen om de 1300 mee te kunnen.
Dit was een punctueel onderhouden motor en is niet de enige.
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 27 Nov 2016 23:44

TomDB schreef:Als ik het principe goet begrijp gaat die boosterplug de ECU (Engine Control Unit) bypassen en de injectie voor zich nemen?

Hoi Tom,
Wat de boosterplug doet is veel eenvoudiger: hij bypasst de temperatuursensor van de luchtaanvoer. Die temperatuur geeft hij dan iets kouder door dan de standaardsensor zou doen, waardoor er iets meer (6% *) benzine wordt ingespoten.
Ik lees op verschillende fora dat "de Deauville standaard vrij arm is afgesteld", dus ik ga er van uit dat het dan hierdoor verbeterd wordt.

Wat jullie zeggen volg ik wel hoor: Mijn Deauville is krachtig genoeg. In die mate zelfs dat ik de nieuw aangekondigde Kawasaki Versys X300 (300cc! Heerlijk licht!) en de eveneens nieuwe Suzuki V-strom 250 (250cc dus) opeens super-interessant vind. Niet dat ik nu wil overstappen, maar het opent wel perspectieven op lange termijn, als deze modellen tweedehands te vinden zijn.

* = De grafiek is hier onderaan de pagina te zien en toont dat het enkel bij koude en warme temperaturen iets verschillend is van die 6%.
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...)
Afbeelding

Redpoint

Berichtdoor Redpoint » 05 Feb 2017 07:57

Dus een boosterplug is zo'n beetje "sjoemelsoftware". Als je gaat regelen aan lucht- en brandstoftoevoer, buiten de instellingen van de fabrikant, voldoet de motorfiets niet meer aan de euronorm en gelijkvormigheidsattest. Niet dat er iemand om maalt, maar bij schade aan motor- of brandstoftoevoer zou het kunnen zijn dat Honda geen verantwoordelijkheden neemt.

Grtz
Yvan

Terug naar “Deauville techniek en accessoires (uitgezonderd GPS) - openbaar (ook voor gasten)”