Stugge vorkvering

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Plaats reactie
Desander

Stugge vorkvering

Bericht door Desander » 10 mar 2018 18:14

Vandaag voor het eerst een behoorlijke rit gemaakt met de recent overgenomen Deauville 650. (32500 km)

De vorkpoten zijn voorzien van nieuwe dichtingen en nieuwe vorkolie (113mm olieniveau)

Toch vind ik de vering behoorlijk stug aanvoelen.

Iemand ervaring met een ander olieniveau, andere verenset (progressieve veren) of een combinatie...?

Rik
Beheerder
Contacteer:

Re: Stugge vorkvering

Bericht door Rik » 10 mar 2018 18:59

Als er de originele veren inzitten en de voorgeschreven hoeveelheid en soort olie moet het goed zijn.
Vanaf fabriek is de voorvering van de Deauville eerder aan de zachte kant, helemaal niet hard dus.
1 keer had ik een Honda Silverwing waarvan 1 of andere prutser de veren er omgekeerd ingezet had.
De korte wikkelingen zaten bovenaan in plaats van onderaan en dat gaf een heel slecht gevoel :o

Hou er wel rekening mee dat de Deauville een 70 kg minder weegt dan je ST1100, dus minder gewicht op de veren zet.
Daardoor heb je allicht ook de indruk dat ie vrij hard is, je zegt zelf dat het je eerste behoorlijke rit is... wennen dus.
Je hebt nog Deauville rijders bij de Easy Liners, je kan vergelijken als je eens met een andere Deauville een rit doet.
Afbeelding

Edouard

Bericht door Edouard » 17 okt 2018 21:03

Heb nu ook twee ritten gedaan en heb hetzelfde gevoel met de vering, krijg vooraan kloppen wat heel vervelend is, iemand raad?

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 17 okt 2018 22:30

Edouard schreef:Heb nu ook twee ritten gedaan en heb hetzelfde gevoel met de vering, krijg vooraan kloppen wat heel vervelend is, iemand raad?
Ik vrees een beetje dat het eigen is aan alle Deauville's, eigenlijk is de vering vooraan niet stug genoeg waardoor de klappen harder aan komen. Als je een verkeersplateau op tijd ziet kan je vertragen maar soms zie je zo'n zaken net te laat.
Mijn CBF600 is veel harder en sportiever afgeveerd vooraan en raar maar waar... hij gaat zachter met de putten om ;)
Wel belangrijk om op tijd de vorkolie te vervangen en heel precies te zijn met de voorgeschreven hoeveelheden.
Afbeelding

Plaats reactie