Vorkoliepeil aangepast...

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Desander

Vorkoliepeil aangepast...

Bericht door Desander » 26 apr 2018 17:13

Voorgeschreven hoeveelheid vorkolie, opgegeven door de fabrikant = 480cc per vorkpoot.
Dit resulteert in een voor mij te stugge vering/demping.
Middels een grote injectiespuit en een slangetje, 15% (70cc) uit elke vorkpoot verwijderd. Testritje zal uitwijzen of dit voldoende is of niet...

Een testritje later....

Waarom heb ik dit niet eerder gedaan...!
Wat een verschil in veercomfort.
Naar mijn gevoel mag er nog 30cc extra olie verwijderd worden. Dat is dus ongeveer 20% minder dan wat de fabrikant voorschrijft.

TIP

Je kan eenvoudigweg de vorkpoten in de beugels van de kroonplaat laten zitten en de doppen van de vorkpoten er uitdraaien terwijl ze in de motor blijven.
Wel opletten dat je op het laatst van de schroefdraad, de dop tegenhoud zodat deze er niet "uitvliegt".
Gebruik liefst een dopsleutel 17mm en één tot twee verlengingen en je ratelsleutel.
Wees zeer correct in het verwijderen van gelijkmatige hoeveelheden olie per vorkpoot.
Neem een maatbekertje met grote gradaties.
Verwijder eerst uit één poot de hoeveelheid olie en laat dit rustig in het maatbekertje lopen tot je 70cc afleest.
Wat er nog in het slangetje en eventueel in de injectiespuit overblijft, dient zonder fout opnieuw in de vorkpoot overgebracht te worden.
Plaats dan de dop opnieuw en giet de afgetapte olie in het maatbekertje eerst weg en reinig het maatbekertje grondig.
Pas dan zuig je eenzelfde hoeveelheid uit de andere poot en werk je ook deze volledig af.
vorkolie.jpg

Plaats reactie