Stroom voor GPS aftakken

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Plaats reactie
Rik
Beheerder
Contacteer:

Stroom voor GPS aftakken

Bericht door Rik » 08 jan 2019 23:14

Ik kreeg volgende vraag binnen van een niet-lid, kan iemand dit beantwoorden?
Staat in de rubriek techniek dus Thorsten kan wel meelezen

Beste,

Ik ben woonachtig in de gemeente Haaltert en ik rij al enkele jaren met een Deauville NT650V bouwjaar 2001.
Ik heb mij onlangs een GPS gekocht om te monteren op mijn Moto.
Heeft er iemand van jullie ervaring van waar ik de voeding kan nemen om de voet van de GPS op aan te sluiten?
Ik heb de voedingskabel al getrokken tot onder het zadel.

Met vriendelijke groeten,

Van Kerckhove Thorsten
Afbeelding

alex
Contacteer:

Re: Stroom voor GPS aftakken

Bericht door alex » 09 jan 2019 09:09

Hoi,
Voor zover ik me herinner, bevind er zich onder het linkervakje een 12 volt aansluiting ,heb die gebruikt om m'n gps aan te sluiten, deze krijgt wel geen stroom als het contact niet aanstaat.
Een andere mogelijkheid is rechtstreeks aan de batterij aan te sluiten natuurlijk .
grts,
Alex
think positive :) even when shit happens

brecht laebens

Bericht door brecht laebens » 10 jan 2019 16:26

ik ga da hier rap eens antwoorden
alle info over voeding kun je vinden bij zulma in onze straat
die heeft namelijk een voedingszaak :mrgreen:

Eik

Bericht door Eik » 14 jan 2019 16:10

Heb de mijne rechstreeks op de batterij aangesloten, zat wel een zekering tussen!
gr, Eik

mathias

Bericht door mathias » 14 jan 2019 21:37

ik dacht Alex dat onder bakje bundel is met kabels en geel zwart + is en blauw de min als ik uit men hoofd moet gokken ik heb boven nog wel boek liggen maar moet ik is onder stof halen als echt nodig is

mathias

Vacaro
Contacteer:

Bericht door Vacaro » 15 jan 2019 01:19

Jongens, we zijn hier over de 700 bezig, ga er niet zomaar vanuit dat bij de 650 zelfde is!
Ik heb bij mijn 650 indertijd bij een draad voorbij kontakt afgetakt, zodanig dat gps-steun geen stroom verbruikt als kontakt afstaat!
Maar ondertussen al even geleden, dus dont shoot me if wrong!!
Ride BMW, hug a Briard!
Op mijn RT'ke verdwaal ik niet, ik verken enkel nieuwe wegen!
Ex-Deauviller, 650 en 700!

Willy9090

Bericht door Willy9090 » 15 jan 2019 16:53

Gewoon stroom aftakken van het standlicht, simpele en veilige oplossing, om het even welk type, en kontakt af is geen stroom verbruik.
Honda Deauville NT700V, build for the rider who isn't interested in impressing anyone but himself.
Only een biker knows why a dog sticks his head out of the window...

mathias

Bericht door mathias » 15 jan 2019 18:46

zwart gele is accecoire kabel en gezekerd met zekering van 3 A (volgens mij maar ben geen elektrieker ;) ) staat blz 9.28 wiring diagrams in boek hayens service en repair manual honda NTV 600 revere, NTV650en NT650v deauville 88 to '05 deze mag trouwens weg tegen een mooi prijsje :D

mathias

dooke

Bericht door dooke » 15 jan 2019 20:39

Vacaro schreef:
15 jan 2019 01:19
Jongens, we zijn hier over de 700 bezig, ga er niet zomaar vanuit dat bij de 650 zelfde is!
Ik heb bij mijn 650 indertijd bij een draad voorbij kontakt afgetakt, zodanig dat gps-steun geen stroom verbruikt als kontakt afstaat!
Maar ondertussen al even geleden, dus dont shoot me if wrong!!
Bij de 650 zit er inderdaad ook onder het linkervak een bundeltje waar je contact geschakelde stroom kan aftakken. Dit circuit is inderdaad gezekerd met 3A. Bij de 700 is er ook linksachter een aftakpunt. Dat circuit is gezekerd met 10A.

Nic

Bericht door Nic » 17 jan 2019 00:23

Ik zou zo'n Bosch-stijl SPDT 12V auto relais gebruiken mocht ik geen schemas voorhanden hebben. En ook als ik merk dat ik word verondersteld om het op een gedeeld circuit aan te sluiten. Als er eens iets misloopt en de voorziene zekering springt dan werkt dat andere deel ook niet meer.

Gewoon pin 30 met een zekering (aangepast voor de GPS) aan de + van de batterij, de 86 aan de massa, de 87 naar de GPS om deze te voeden en de 85 aan een draad die 12V geeft na contact (bvb standlicht zoals Willy voorstelt of iets anders). Dan nog de massa van de GPS aan de massa batterij en klaar.
Er bestaan kabelsetjes voor deze types relais, sommige zelfs met een zekering en ditto houder in de leiding die naar pin 30 gaat.

Zie artikel 841315 op conrad.nl bvb. (
10720 Auto-relais 12 V/DC 40 A 1x NO) en onderaan zie je een assortie kabelsetje.

Sommige relais hebben een pin 87a maar deze wordt verbroken als je spanning aan pin 85 legt. Die dus niet gebruiken.

Er zijn veel manieren dus. Zorg dat het van een goede zekering is voorzien, dat je nieuwe belasting (de GPS dus) het bestaande circuit niet overbelast, alles goed gemonteerd inclusief geisoleerd is en dat je batterij niet leegloopt als het contact afstaat. Als men met een apart relais werkt dan kan het overbelastingsprobleeem zich in feite niet stellen. De hint van Alex is wellicht de meest logische oplossing, daar zal zo'n relais in verwerkt zijn. Je moet wel zeker zijn dat het de juiste draad is en dat het circuit bedoeld is om iets extra's als een GPS te voeden. De schema's en handleiding laten toe dit in te schatten.

dooke

Bericht door dooke » 17 jan 2019 20:26

Nic schreef:
17 jan 2019 00:23
Ik zou zo'n Bosch-stijl SPDT 12V auto relais gebruiken mocht ik geen schemas voorhanden hebben. En ook als ik merk dat ik word verondersteld om het op een gedeeld circuit aan te sluiten. Als er eens iets misloopt en de voorziene zekering springt dan werkt dat andere deel ook niet meer.
Het circuit ACC, gezekerd met 10A wordt alleen gebruikt voor accesoires. Dingen zoals handvatverwarming of mistlampen. Niets echt essentieel voor de werking van de motor. Uiteraard kan je altijd een nieuw circuit creëren, liefst met een relais en een zekering.

Plaats reactie