Lichten?

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Plaats reactie
Nexans

Lichten?

Bericht door Nexans » 16 feb 2010 07:17

Zal zowiezo eens langs de garage moeten passeren maar kan er iemand mij mss zeggen wat het probleem kan zijn? Mijn lichten doen namelijk een beteke raar. Heb al enkele keren gemerkt dat mijn kruislichten soms uitvallen. Enkel het "standlicht" blijft branden. Kan ook niet meer overschakelen naar het grootlicht. Wat ik wel nog kan gebruiken is den "beamer"(da schakelaarke aan het linkerhandvat om gemakkelijker signalen te geven).
Heb dit al voorgehad tijdens het rijden en ook als hij net gestart is. Eerst gaan de kruislichten en na X aantal tijd gaan ze uit. Als ik nog niet vertrokken ben lukte het met de moto stil te leggen en opnieuw te starten en dan gaan de kruislichten terug. Maar deze morgend zijn ze uitgevallen tijdens het rijden en dit gedurende een 5-tal kilometer. Aangekomen op het werk tijdens het terugschakelen van 2 naar 1 ....werken mijn kruislichten terug! :shock: :? evenals mijn grootlichten.
Kan het liggen aan de schakelaar? of is het iets anders die de oorzaak kan zijn? één of ander slecht contact?
Ksnap er niks meer van :? :o ........ ik ben ni den echten techneut zenne :oops:

Bat21

Re: Lichten?

Bericht door Bat21 » 16 feb 2010 09:57

Nexans schreef: Kan het liggen aan de schakelaar? of is het iets anders die de oorzaak kan zijn? één of ander slecht contact?
Ksnap er niks meer van :? :o ........
Het ligt voor 99% inderdaad aan een slecht contact in een schakelaar.
Maar.....NIET de lichtschakelaar links op het stuur dat jij in gedachten hebt.

Het ligt aan een slecht contact in uwe START-schakelaar RECHTS op het stuur.

Het is zo dat uw lichten onderbroken worden tijdens het starten; en dit gebeurt door een normaal gesloten contact op de start-schakelaar dat gewoon opengaat tijdens het starten.
Uw grootlicht wordt gestuurd door een relais, maar de spanning om deze te sturen komt van uw gewoon licht en dus eveneens langs de startschakelaar.

Door de "passing-switch" te gebruiken ga je rechtstreeks het relais van het grootlicht gaan sturen en zodoende wordt het contact op de start-schakelaar overbrugd.
Het zit wat komiek in elkaar, maar het is zo.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er ergens een kabelbreuk is in de lijn van uwe startschakelaar, maar die kans acht ik maar op 1% gezien de geringe ouderdom......maar het kan.

Dat van uw schakelen zal eerder toeval zijn, heeft langs geen kanten iets te zien met uw lichten. Waarschijnlijk door de vibraties terug een ietsje beter contact in diene schakelaar zodat uw lichten weer werkten.

Nexans

Bericht door Nexans » 16 feb 2010 11:19

:up: :up: MERCI 440

Voila zi weer iets bijgeleerd.
kga nog slim worden wat techniek betreft é 8-) :D

on6bvk
Contacteer:

Bericht door on6bvk » 26 sep 2011 19:45

Gisteren is de kaap van 50000 km overschreden en vandaag heb ik het zitten :(
Vanmorgen hetzelfde fenomeen dat Nexans beschrijft.
Dan maar de moto van vrouwlief genomen om te gaan werken.

Thuisgekomen meteen even getest en nog geen dim- en grootlicht, maar met de schakelaar voor lichtsignalen
kon ik ook het dimlicht en het grootlicht laten branden.
Opeens had ik terug dim- en grootlicht en krijg ik het niet meer slecht.
Bedankt 440 voor je goeie uitleg en een blik op het elektrisch schema bevestigt dit.

Maar is er zelf iets aan te verhelpen aan de startschakelaar? Of moet er meteen een nieuwe op?

on6bvk

Bat21

Bericht door Bat21 » 26 sep 2011 20:05

on6bvk schreef: Maar is er zelf iets aan te verhelpen aan de startschakelaar? Of moet er meteen een nieuwe op?
Ietsje zien open te doen zodat ge daar nekeer kunt in/tussen spuiten met een electrische contact-cleaner oftewel WD-40 en je zou toch geen problemen meer mogen hebben.......

on6bvk
Contacteer:

Bericht door on6bvk » 27 sep 2011 19:24

Hoe krijg ik de schakelaar het beste open zonder iets fout te doen.
Onderaan zie ik 2 vijzen. Is dit om de volledige hendel van het stuur te nemen?
Ook bespeur ik een klein gaatje aan de onderkant.

on6bvk

Plaats reactie