trillingen stuur

Technische vragen, opmerkingen, zelf sleutelen, ervaringen bij onderhoud, plaatsen van toebehoren, tips,...
Plaats reactie
ludodg

trillingen stuur

Bericht door ludodg » 30 apr 2010 01:58

Ik heb de laatste dagen flink wat km's afgelegd op mijn Deauke. (2000km op 2,5 week) waarvan toch wel flink wat km's op autosnelwegen (jammer genoeg meestal op Waalse snelwegen .. en die zijn er nog slechter aan toe dan onze Vlaamse!).

Als ik dan 120 rij op de snelweg, valt het me toch op dat de motor vibraties flink in het stuur te voelen zijn.
Na een uurke rijden had ik een heel tijdje "slapende handen" ... nét of je de trillingen blijft voelen.

Wellicht is dat gewoon iets waar ik metdertijd wel aan zal wennen ... of bestaan hier truukjes tegen?

Vandaag zelfs een rit van 3 uur. Da's ewa teveel om goed te zijn maar 'k had niet veel keus, moest een beetje doormaken ... en ik had een houten kont achteraf. Nog iets dat zal moeten wennen als ik deze zomer naar het zuiden wil trekken met m'n Wolleke (ben van plan om misschien naar de Provence te rijden begin augustus).

Bat21

Re: trillingen stuur

Bericht door Bat21 » 30 apr 2010 09:21

ludodg schreef: Als ik dan 120 rij op de snelweg, valt het me toch op dat de motor vibraties flink in het stuur te voelen zijn.
Na een uurke rijden had ik een heel tijdje "slapende handen" ... nét of je de trillingen blijft voelen.

Wellicht is dat gewoon iets waar ik metdertijd wel aan zal wennen ... of bestaan hier truukjes tegen?
Had ik ook in het begin wanneer ik herbegon te rijden. Je zegt het er niet bij, maar waarschijnlijk is dat hoofdzakelijk de rechterhand.
Een hand die wat streng/straf de gashendel in zijn greep heeft.......zoals je zegt, metdertijd zal dat verminderen en/of verdwijnen naarmate je één wordt met de motor en een stuk "relaxer" je stuur zult vasthebben. Is een typisch verschijnsel bij veel beginners en heropstappers......

labke

Bericht door labke » 30 apr 2010 23:10

ludodg schreef: Als ik dan 120 rij op de snelweg, valt het me toch op dat de motor vibraties flink in het stuur te voelen zijn.
.

Die trillingen op de motor aan 120km/h kunnen komen van de luchtturbulentie op de topkoffer of eventueel van een slecht gebalanceerd voorwiel.
Slapende handen heb ik ook last van :( dus hopen dat "440 " gelijk heeft en dat dit na een tijdje gaat beteren ;)

Kris

Dookie

Bericht door Dookie » 01 mei 2010 14:11

Slapende handen , ken dat gevoel :lol: . Voor lange afstanden : de throttle rocker : http://www.throttlerocker.com/ oa te koop bij Hein Gericke .
' t is toch meestal de rechterhand die het meeste " slaapt " , en de linker kan je af en toe eens lossen ( wel oppassen natuurlijk ) .
Say no to drugs,tobacco and alcohol . Say YES to sex , Rock'n Roll and motorcycling !
www.deauviller.stonerocket.co.uk

marc t

Bericht door marc t » 03 mei 2010 22:25

Hello, ik had daar ook last van, maar dit is grotendeels opgelost door rond mijn gashendel een "zacht lint" te doen.

( Die throttle heb ik aan de koppeling kant, maar vond dit niet veilig voor de gashendel)

Dit zijn 2 voorbeelden van zelfklevende en watervaste linten

1° lint voor het omwikkelen van een tennisrakket ( heb ik gedaan ) te verkrijgen in iedere
goede sportzaak ( prijs +/- €4 )

2° lint voor het omwikkelen van een koersstuur voor wielrenners

suc6 groetjes marc t

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 04 mei 2010 21:36

marc t schreef:(Die throttle heb ik aan de koppeling kant, maar vond dit niet veilig voor de gashendel)
De throttle rocker gebruik ik nu al op de 5de motorfiets en wil em voor geen goud missen. Nooit problemen ondervonden met de gashendel, daar is ie trouwens voor gemaakt, niet voor de koppelingskant want dan staat ie onbdersteboven
Afbeelding

labke

Bericht door labke » 04 mei 2010 23:23

Bestaat inderdaad voor beide kanten Rik :D
zie http://www.throttlerocker.com/

Kris

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 05 mei 2010 12:22

labke schreef:Bestaat inderdaad voor beide kanten Rik :D zie http://www.throttlerocker.com/ Kris
Blijkbaar nu wel want toen ik dat kocht bestond het nog niet voor links.
De naamgeving ontgaat me dan wel even want:
- het zit niet op de throttle
- het rockt niet want de linkerkant van het stuur is een vast item.
Je kan het dan ook geen "throttle rocker" meer noemen :lol: meer een "left hand support" of zo iets ;)
Afbeelding

Gert Arijs
Contacteer:

Bericht door Gert Arijs » 21 mar 2016 17:27

Ik heb er ook last van... Vooral de rechterhand. Bij de vorige motor was dat ook, en toen heb ik mousse gekocht om rond de handvatten te doen ("Grip puppies" bij RAD). Hielp perfect en niks last meer gehad.
Ik heb ze van de vorige motor verwijderd en op de Deauville gezet, maar het daarbij helpt eigenlijk niet echt... Rustig het stuur vasthouden helpt een klein beetje, maar ik zat nu te denken in de richting van stuurgewichten. Zouden andere (zwaardere denk ik?) stuurgewichten een verschil kunnen maken?
Groetjes,
Gert
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...), Varadero 125 (12/2018-...), Kawasaki Versys-X 300 (09/2019-...)
Afbeelding

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 21 mar 2016 18:46

Gert, andere stuurgewichten zullen nauwelijks verschil maken hoor.
Maar heb je last van slapende handen als je een tijd gereden hebt ?

Trillingen in het stuur zijn er immers op verschillende manieren:

- lichte trillingen die optreden aan bepaalde toerentallen, meestal samen gaand met een welbepaalde stand van je pols
(daarvoor helpt een trottle rocker of je stuur nog lichter vasthouden, niet klemmen)

- grotere trillingen die kunnen wijzen op versleten olie in de voorvork of een onregelmatig versleten voorband.
(daar zal de trottle rocker niets uithalen, verse olie in de voorvork en/of nieuwe voorband wel)

Probeer aan zo'n 40-50km/u de deau te laten uitbollen met de handen net boven stuur
Als het stuur dan over een weer begint te schudden dan is het tijd voor nieuwe olie in de vork of een nieuwe voorband

Motortrillingen kan je heel weinig tegen beginnen, zijn ook een beetje eigen aan een V-twin vrees ik
Een 4-in lijn zoals mijn CBF600 loopt zo zoetjes dat je zo goed als geen motortrillingen hebt.
Afbeelding

Nic

Bericht door Nic » 22 mar 2016 15:56

Hi,

Als je een versnelling afkomt waardoor je hoger in toeren gaat, kan je misschien te weten komen of het aan de motor ligt of niet.
Dat denk ik tenminste, maar ik rij zelf nog niet lang genoeg omdat goed te kunnen inschatten.

Of verkeerde bandenspanning er iets mee te maken kan hebben kan je nagaan door deze eens na te meten (of het is een combinatie van deze en versleten banden).

En van het gewone fietsen weet ik dat als je achteraan teveel gewicht hebt of je hebt veel meer gewicht aan een zijde tov de andere dat het stuur dan ook niet echt normaal reageert (laatste dus als je bvb iets heel zwaar in een van je koffers hebt gestoken en de andere zijde bvb leeg is).

Voel je een verschil met en zonder topkoffer?

Het is luidop denken, zoals ik al zei. ik heb er ook niet veel verstand van. Maar ja dat is niet jammer, want we hebben dit forum ;-).
.

mathias

Bericht door mathias » 22 mar 2016 19:25

Ik heb het zelf ook als ik mijn stuur los begint het echt te slagen en bij gewoon rijden voel ik het ook een heel klein beetje, mij hebben ze wijs gemaakt dat het komt door het abs systeem dat de band minieme kleine vlakjes krijgt. De band is nu stilaan aan het einde van zijn leven aan het geraken dus als er binnenkort een andere opgaat zou het moeten opgelost zijn.

groetjes mathias

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 22 mar 2016 19:29

mathias schreef:Ik heb het zelf ook als ik mijn stuur los begint het echt te slagen en bij gewoon rijden voel ik het ook een heel klein beetje, mij hebben ze wijs gemaakt dat het komt door het abs systeem dat de band minieme kleine vlakjes krijgt. De band is nu stilaan aan het einde van zijn leven aan het geraken dus als er binnenkort een andere opgaat zou het moeten opgelost zijn.
groetjes mathias
Ik zie echt niet wat het ABS systeem daar mee te maken zou hebben, dat zit in een ring die aan de remschijf zit. Op je band kan dit geen effect hebben maar een band die op het einde van zijn leven zit heeft vaak last van onregelmatige vormen "caping" dacht ik noemen ze dat in het Engels. Had ik ook met mijn vorige voorband, sinds de nieuwe Pilot Road er op ligt was dat een heel stuk minder, sinds de verse olie op mijn voorvork is het trillen helemaal weg. Versleten olie in de voorvork zorgt trouwens ook voor abnormale slijtage van de voorband.
Afbeelding

pvl

Bericht door pvl » 23 mar 2016 19:17

Niet beter te weten dat het niet caping maar cupping is
en dat zou trillingen kunnen veroorzaken.

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 23 mar 2016 20:12

Cupping is het inderdaad, ik had ergens iets gelezen maar wist niet meer zeker (de klok en de klepel, weet je wel) :)
Hier een foto van cupping, je voelt dat als je je hand rond de band laat glijden :

Afbeelding
Afbeelding

Nickel

Bericht door Nickel » 24 mar 2016 10:09

Een nieuwe voorband doet soms wonderen....

Gert Arijs
Contacteer:

Bericht door Gert Arijs » 03 apr 2016 18:42

Hoi,
Merci voor alle input!
Ik was een weekje weg, en vandaag volgde ik de "Advanced" cursus motorrijden van de VSV in St-Niklaas. Dus vanmorgen mijn bandenspanning eens gecontroleerd en wat bleek: vooraan zat er ongeveer 2,1 bar in en achteraan 2,2. Véél te weinig dus. Ik had het nog nooit gecontroleerd... :oops:
De trillingen zijn met deze oplossing echt bijna verdwenen. En het zal ook een stuk veiliger zijn :geek: .
Dus bedankt, het heeft geholpen! Vanaf nu ga ik het echt geregeld nakijken, en bij onderhoud zal ik mijn vorkolie ook laten vervangen.
http://www.gertarijs.be
CBF125 (4/2015-2/2016), Deauville 700 (2/2016-...), Varadero 125 (12/2018-...), Kawasaki Versys-X 300 (09/2019-...)
Afbeelding

Nic

Bericht door Nic » 04 apr 2016 21:10

Super.

Maar dat van die vorkolie. Als dat niet echt nodig is dan zou ik daar nog mee wachten.
Heb je al de test gedaan die Rik voorgesteld heeft?

Een andere reden dat ik nog eens post is omdat je die cursus gevolgd hebt. Als het past, graag een klein verslagje in een nieuwe post, want dat interesseert velen onder ons hier. Wat houdt de cursus in, duur, prijs, verloop sessie, wat meen je echt bijgeleerd te hebben, grote groep/kleine groep, is de lesgever een motard van beroep, op de baan of op parkoers, etc... Merci alvast. Hopelijk heb je wat tijd ervoor en zie je het zitten.

groeten,

Nic

Rik
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Rik » 04 apr 2016 21:54

Normaal wordt de vorkolie vervangen van zodra er een lek aan de keerring is.
Ik had no nooit lekkage gehad vandaar dat ik tot 48.000 km gewacht heb om de olie te laten vervangen.
Volgens de dealer is dit eigenlijk te lang. Daardoor krijg je een te slappe voorvork en dat geeft ook cupping.
Afbeelding

Plaats reactie