setje voor muziek (FM-radio) en telefoneren

Tips, vragen of informatie die je met andere forumgebruikers wil delen.
Geen ritvoorstellen of technische zaken, daarvoor zijn er specifieke rubrieken.
Dommel

setje voor muziek (FM-radio) en telefoneren

Berichtdoor Dommel » 06 Apr 2014 09:05

Graag open ik even dit draadje om hopelijk jullie (positieve) ervaringen te kennen.

Ik heb momenteel de Scala G4 (ondertussen bijna 4 jaar oud). Behoorlijk tevreden van geweest, momenteel laat echter de microfoon te wensen over. Bij telefoneren hoort de gesprekspartner me dikwijls niet (meer). Dit was in 't begin niet zo, dus ik ga er van uit dat één en ander versleten is ...

Geluid is meer dan goed in m'n systeemhelm Scorpion exo 900. De speakers passen netjes in de daarvoor voorziene plaats (en die plaats zit bovendien perfect aan m'n oren, ik lees soms dat dit niet steeds 't geval is).

Wat echter van in 't begin NIET goed werkte was de FM-ontvangst. Veel ruis, RDS die niet werkt, ... frustratie alom.

Omdat ik me even op een nieuwe set aan 't oriënteren ben, viel m'n oog op de Sena SMH5-FM. Voor mij hoeft communicatie met duo of toermaten niet ... heb toch geen vrienden :lol: (ik doe quasi uitsluitend woon-werk verkeer en ontvang op de motor dikwijls oproepen). Tussenin wens ik echter een goede FM-ontvangst zonder frustratie en zonder gepruts aan het toestelletje op zoek naar een beter-ontvangst-radiostation ...

Iemand die meningen kan delen hierover ? Welk setje raden jullie aan of welk setje zou je nooit meer aanschaffen (ifv die fm-ontvangst)? Dankjewel hiervoor !
Deauville 2011

Rik
Beheerder

Re: setje voor muziek (FM-radio) en telefoneren

Berichtdoor Rik » 06 Apr 2014 09:15

Dommel schreef:Voor mij hoeft communicatie met duo of toermaten niet ... heb toch geen vrienden :lol:
:?: :?: :?: en de Deauville Vrienden dan ??? :roll:
Afbeelding

Dommel

Berichtdoor Dommel » 06 Apr 2014 09:19

Goh Rik , je weet best wat ik bedoel ;) ...

Het setje dat ik wens aan te schaffen moet niet de mogelijkheid hebben om te kunnen communiceren met 4 (of 8) anderen tijdens 't rijden, noch met een duo-zitter. Dikwijls is dat een struikelblok voor "toer-maten" en wordt daarover veel gezeverd ...

Ik bedoelde gewoon dat dit voor mij geen issue is ... en wilde het een beetje sappig verwoorden eh ;) ...
Deauville 2011

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 06 Apr 2014 09:23

Hahaha, ik had het sappig opgevangen hoor, wou even "ironisch verontwaardigd" doen ;)
Dat kunnen praten met mede-toerders schijnt idd een onderwerp op zich te worden. Zou het voor mij ook niet zijn.
Een intercom om met mijn vrouw te kunnen praten was wel handig maar de vrouw rijdt nu helaas niet meer mee :(
Er staat nog altijd een toeter op de bike om elkaar even te verwittigen. Om te praten zijn er terraskes ;)
Zelf geen ervaring met FM op de bike, ik lust geen muziek terwijl ik motor rijd, zelfs de MP3 van de zumo gebruik ik niet.
Afbeelding

filipvw

Berichtdoor filipvw » 06 Apr 2014 12:21

Dommel, ik kocht me net dezelfde set en ook zelfde helm had ik al...moet wel lukken.
Heb wel een beetje moeten aanpassen, speakers zijn iets groter dan de voorziene holtes.
Communicatie met partner heb ik enkel thuis al kunnen testen, op de motor nog niet (misschien straks als het droog blijft). Radio wel en viel goed mee, StuBru viel één keer weg op een ritje van zo'n 60km.
Allemaal nog heel recent dus, als ik meer ervaring heb lees je het hier wel!

filipvw

Berichtdoor filipvw » 06 Apr 2014 18:15

OK. Net terug. Deze keer kunnen testen: communicatie met bijrijder (zijnde vriendin) en bluetooth pairing met Zümo.
Ik kan natuurlijk niet vergelijken wegens nooit eerder gehad, maar we konden mekaar goed verstaan, ondanks dat er veel wind was vandaag en je dat wel wat hoorde. Microotje beetje hoger gepositioneerd en het was beter.
Beetje geluidsniveau verschil met GPS, deze was iets luider als het goed stond voor communicatie met elkaar maar ook dit gaf geen hinder. Dus wij zijn tevreden. Volgende keer test FM radio in combinatie met communicatie mode. En telefoon.
Maar Dommel, bestaat er echt niets anders voor jou als het enkel is om naar de radio te luisteren?? Beetje zottekes dan misschien een headset te kopen enkel voor dit. Heb daar nog niet naar gezocht dus het kan zijn, maar lijkt me beetje raar...

Frokko

Berichtdoor Frokko » 06 Apr 2014 22:03

Hallo Dommel,

Ook ik gebruik (al een jaar) dit setje en ben zeer tevreden. Ik gebruik hem als radio, Telefoon kit, en duo communicatie. Ik heb direct twee communicatiesetjes gekocht. Eén voor mijn duoke en één voor mij. Volgende ervaringen:

Installatie:
- Makkelijk en snel.
- Microfoontje goed vastmaken, wil wel een keer loskomen van de klittenband. Zeker niet irritant en meestal aan jezelf te wijten.

Duo:
- Helder, Makkelijk, Duidelijk.
- Afstand limiet nog niet op kunnen zoeken. (moet ik eens testen) Maar ja, de duo zit achterop hè. Ik zal ze d'r maar niet af gooien. We hebben speciaal deze gekocht omdat mijn vrouw misschien ook nog wil gaan rijden en dan kan het wel van pas komen.

Telefoon:
- Verstaanbaarheid prima voor jouzelf.
- Ik werd gebeld door mijn zwager en nam de telefoon op (doe je door te spreken, handjes aan het stuur). Hij vroeg me of hij me een paar vraagjes mocht stellen..."uiteraard, maar het kan een beetje onduidelijk zijn. Ik rij nu met 130 km/h op de snelweg." Was mijn antwoord. Hij kon het niet geloven want hij hoorde geen bijgeluiden. Meer hoef ik niet te zeggen, toch?

Radio:
- Helder, goeie ontvangst!
- Wel even pionieren. Standaard staat iets van RDS ingesteld en nog een andere future. Toen werkte het niet goed. Deze heb ik aangepast en nu prima. (als je hier meer over wil weten, en je hebt er een aangeschaft kan je persoonlijk wel contact met me opnemen)

Algemeen:
- Makkelijk gebruik
- Fijne bediening, Duidelijke knoppen.

Kortom ik ben zeer positief!!! :up:

Ik hoop je voldoende te hebben geinformeerd.....

Groeten

Frank
Het opstoken van benzine en diesel is niet belastend voor onze omgeving.....het zorgt enkel voor betere weersonstandigheden voor ons groente en fruit! Let's have a ride......

Frokko

Berichtdoor Frokko » 06 Apr 2014 22:05

Trouwens, Zoersel is dicht bij Arendonk, hè. En een leuk ritje. Als je eens wil komen kijken, mag dat best!
Het opstoken van benzine en diesel is niet belastend voor onze omgeving.....het zorgt enkel voor betere weersonstandigheden voor ons groente en fruit! Let's have a ride......

Dommel

Berichtdoor Dommel » 07 Apr 2014 17:48

Hey allemaal bedankt voor de info, MAAR ik heb al een Cardo Scala G4 eh ... al 4 jaar in gebruik ... ik ken het toestelletje dus ! .... Ik gebruik het dagelijks (en misschien is het daarom versleten en aan vervanging toe ...)

Ik was/ben er tevreden van BEHALVE de radio-ontvangst, die is pover (althans bij mijn toestelletje) ! 't Is vooral daarvoor dat 'k dus uitkijk naar iets anders. Ben dus op zoek naar FM-ervaringen van andere merken/modellen.

Of zou de FM-ontvangst van recentere toestellen alweer beter zijn dan die van 4 jaar geleden ? Zou er verschil zitten in FM-ontvangst tussen de verschillende typkes van de Scala ??
Deauville 2011

filipvw

Berichtdoor filipvw » 07 Apr 2014 20:36

Dommel schreef:Hey allemaal bedankt voor de info, MAAR ik heb al een Cardo Scala G4 eh ... al 4 jaar in gebruik ... ik ken het toestelletje dus ! .... Ik gebruik het dagelijks (en misschien is het daarom versleten en aan vervanging toe ...)

Ik was/ben er tevreden van BEHALVE de radio-ontvangst, die is pover (althans bij mijn toestelletje) ! 't Is vooral daarvoor dat 'k dus uitkijk naar iets anders. Ben dus op zoek naar FM-ervaringen van andere merken/modellen.

Of zou de FM-ontvangst van recentere toestellen alweer beter zijn dan die van 4 jaar geleden ? Zou er verschil zitten in FM-ontvangst tussen de verschillende typkes van de Scala ??

Euhm...ik had het wel degelijk over de Sena hoor ;-)

Dommel

Berichtdoor Dommel » 07 Apr 2014 22:29

ah ... nu valt mijne euro pas ... Frank (Froko) ook dan ? Sorry, 'k had 'em ni door ...
Deauville 2011

Frokko

Berichtdoor Frokko » 08 Apr 2014 20:43

Jep, Ik had het ook over de Sena...... :lol:

Dommel

Berichtdoor Dommel » 09 Apr 2014 22:09

Op een ander forum gelezen dat de antenne van de Scala in de kabel naar de rechter-luidspreker zit, het langste kabeltje dus. Vanavond eens dat kabeltje anders gelegd ... niet achterdoor de helm (in de bekleding achteraan), maar overheen (zodat dat kabeltje overheen m'n hoofd loopt). Eerste bevindingen zijn positief (tijdens een wandelingetje in de tuin .. gelukkig was 't al donker). Morgen verder testen op de motor.

Voor het microfoon-probleem, ben ik erachter gekomen, dat Scala ook Audio-kits heeft als accessoire. Dit is een kit die je eventueel op een tweede helm kan bevestigen en waarin je dan de "main-module" kan schuiven ... je moet dus enkel het "knoppen-gedeelte" verzetten in dat geval. Dadelijk besteld (de G9x-kit - die is trouwens beter in combinatie met een systeemhelm, beter dan de zwanehals-microfoon die in nu heb op de G4).

Levering afwachten en dadelijk uittesten ... wordt vervolgd. Merci aan allen voor de input, maar ik ga voorlopig voort met m'n huidige toestelletje (althans het duurste gedeelte ervan) !
Deauville 2011

Divagent

Berichtdoor Divagent » 29 Jul 2014 13:01

Vorige week de Zumo 390LM + de Cardo Scala Q1 teamset aangekocht en geinstalleerd op den Deau om meteen uitgebreid te testen tijdens een 3-daagse tocht naar Frankfurt en terug.
Ziehier mijn bevindingen wat betreft de Scala Q1:

1) Intercom ontvangst is meer dan behoorlijk, alleen jammer dat bij een oproep naar de partner (via stem of op de knop drukken) niet onmiddellijk de verbinding gemaakt wordt, het kan tot enkele seconden duren => wanneer je iets vlug wil zeggen (tonen) tijdens het voorbijrijden ben je hopeloos te laat.
Oplossing: wanneer je geen muziek wenst te luisteren binnen de 30sec telkens weer iets zeggen of even kuchen, dan blijft de verbinding actief (is wel niet handig).

2) De samenwerking met de Zumo en de smartphone werkt zeer goed.

3) De zwakte van de Scala Q1 is het radiogedeelte, ik heb thuis vóór het vertrek bij beide toestellen dezelfde 6 zenders voorgeprogrammeerd (via PC aansluiting) en de RDS op actief gezet. Dit werkte goed tot ongeveer ter hoogte van Aalst wanneer het al goed begon te ruisen. Eénmaal op de ring van Brussel was het al volledig afgelopen, alle zenders in beide toestellen compleet weg. Tot zover de RDS werking ? Ook in het buitenland hetzelfde verhaal, na een tijdje verdwijnen de gevonden zenders.

4) Zelfs bij goede radio ontvangst valt de klankkwaliteit wat tegen, vooral wanneer je gaat vergelijken met MP3 muziek komende van de smartphone. De setjes geven dan pas echt goede muziekkwaliteit af.

5) Een radiozender zoeken al rijdend gaat vlot, alleen weet je helemaal niet op welke zender je afgestemd staat. In Duitsland zat ik te luisteren naar het nieuws terwijl mijn vrouwke achterop nog hopeloos aan het zoeken was.

Besluit:

Het is leuk om met elkaar te kunnen praten en samen naar de MP3 speler te luisteren met een goede kwaliteit, maar mocht ik een headset aanschaffen om vooral naar de radio te kunnen luisteren, dan zou ik de Scala Q1 zeker niet aanraden.

Ik ga nu proberen om de radio van de smartphone via bluetooth naar de setjes door te sturen, maar dan moet ik eerst een kabel in de headphone uitgang van de smartphone pluggen anders werkt de radio niet. Of de phone dan ook radio via de bluetooth doorstuurt weet ik nog niet. Hoe goed zal de ontvangst zijn ? Ik houd jullie verder op de hoogte. Misschien bestaat er een radio voor de motorfiets (op het stuur) met bluetooth verbinding ?

By the way, zowel mijn vrouwke als ik zullen ook binnenkort overstappen op de systeemhelm. Wij hebben beide nu nog een jethelm, maar we hebben ondervonden dat als je met de hand de onderkant van het visier afsluit, het plots een stuk rustiger wordt in de helm om elkaar te verstaan. Eerlijk gezegd, ik heb er nooit bij stilgestaan dat zoveel lawaai langs onderen kon doordringen. Bovendien komt dit ook de veiligheid ten goede, de kin is dan ook beschermd.

Dirk.
Met de Zumo op het stuur, doorheen de wonderschone natuur.

Redpoint

Berichtdoor Redpoint » 29 Jul 2014 14:44

Zelf heb ik de Cardo SHO-1. De radio is minder tussen hoge gebouwen of binnen, maar de intercom werk hier wel perfect en dadelijk, ook op langere ritten. Zou het misschien kunnen zijn dat uw VOX-drempel te hoog staat zodat je de stem teveel moet verheffen om het systeem te starten?
Bij mij zit de Cardo in twee systeemhelmen en staat de VOX op het midden van de drie standen (low-mid-high). Zelfs na 10 minuten stilte werkt het systeem bij het eerste woord.

Grtz
Yvan

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 29 Jul 2014 15:49

Divagent schreef:Ik ga nu proberen om de radio van de smartphone via bluetooth naar de setjes door te sturen, maar dan moet ik eerst een kabel in de headphone uitgang van de smartphone pluggen anders werkt de radio niet. Of de phone dan ook radio via de bluetooth doorstuurt weet ik nog niet. Hoe goed zal de ontvangst zijn ? Ik houd jullie verder op de hoogte. Misschien bestaat er een radio voor de motorfiets (op het stuur) met bluetooth verbinding ?

Sony heeft ergens een adapter die je in eender welke walkman, minidiscplayer en dergelijke plugt en het signaal via bluetooth doorstuurt :
:arrow: http://www.webbikeworld.com/r4/bluetooth-adapter-bluetooth-headphones/

Divagent schreef:ik heb er nooit bij stilgestaan dat zoveel lawaai langs onderen kon doordringen.
Ah nee ??? als eens bij stilgestaan hoeveel lawaai er bij ons langs onder kan buitenkomen ??? :lol:
Afbeelding

Felix

Berichtdoor Felix » 29 Jul 2014 16:16

Ik heb een sennheiser bluetooth dongle aangesloten op een kleine draagbare radio die in de zijkoffer geplaatst is. De radio is voorzien van oplaadbare batterijen en bij de radio was een adapter bijgeleverd om deze op te laden en rechtstreeks aan te sluiten op de radio. Verbinding met de headset van Schuberth is dik in orde. Geluid staat niet hoog en wordt aangepast aan de snelheid dat je rijd. (stil naar luider).

http://www.laptopshop.be/product/93974/ ... ongle.html
Gr, ;-)
D@niel.

Pensioen heeft vele voordelen maar je verliest het plezier om uit te kijken naar het weekend...

Afbeelding

Rik
Beheerder

Berichtdoor Rik » 29 Jul 2014 17:51

Felix schreef:Ik heb een sennheiser bluetooth dongle aangesloten op een kleine draagbare radio die in de zijkoffer geplaatst is. De radio is voorzien van oplaadbare batterijen en bij de radio was een adapter bijgeleverd om deze op te laden en rechtstreeks aan te sluiten op de radio. Verbinding met de headset van Schuberth is dik in orde. Geluid staat niet hoog en wordt aangepast aan de snelheid dat je rijd. (stil naar luider).

http://www.laptopshop.be/product/93974/ ... ongle.html
Maar blijkbaar niet meer verkrijgbaar :roll:
Er zijn wel alternatieven : http://www.conrad.be/ce/nl/Search.html? ... oCiMzw_wcB
Afbeelding

Felix

Berichtdoor Felix » 29 Jul 2014 17:56

Maar blijkbaar niet meer verkrijgbaar :roll:

Is maar een voorbeeld Rik wat ik gebruik en heb deze al enkele jaren. Er zal wel een nieuwer model op de markt te vinden zijn al dan niet van dit merk of een andere.
Keuze genoeg op internet te vinden.
Gr, ;-)
D@niel.

Pensioen heeft vele voordelen maar je verliest het plezier om uit te kijken naar het weekend...

Afbeelding

ALBERT

Berichtdoor ALBERT » 31 Jul 2014 09:42

Actie bij Groupon

Bluetooth Audio transmitter o.a. voor iPhone/MP3/smartphones naar keuze met microfoon
•€ 15,98 voor 1 Bluetooth Audio transmitter zonder microfoon (waarde € 39,99)
•€ 19,99 voor 1 Bluetooth Audio transmitter met microfoon (waarde € 49,99)
•€ 30 voor 2 Bluetooth Audio transmitters zonder microfoon (waarde € 39,99)
•€ 37,99 voor 2 Bluetooth Audio transmitters met microfoon (waarde € 99,98)

Na uren in de file is het wel zo prettig om qua muziektoevoer niet afhankelijk te zijn van een handjevol radiozenders. Met deze Bluetooth transmitter ben je van dat probleem af. De transmitter is via bluetooth te koppelen aan iPhone, iPad, je MP3 speler en telefoons van HTC, Nokia en Samsung en allerlei andere Bluetooth apparaten. Hij ondersteunt namelijk Bluetooth 2.0 met A2DP. Ook kan je er met een draadloze koptelefoon muziek mee luisteren. Bovendien krijg je er een USB kabel bij zodat je 'm kan opladen.

Wil je tussendoor even bellen? Ook dat kan - met de transmitter met microfoon welteverstaan - deze variant maakt het mogelijk te bellen, inkomende telefoontjes te beantwoorden of even te negeren.
Bijlagen
Mh-700x424.jpg
4V-700x424.jpg
Groetjes Albert
Hou steeds rekening met andere weggebruikers hun stommiteiten.
Deauville cho bao giờ hết

alex driver

Berichtdoor alex driver » 04 Jun 2018 18:22

Voor de die die tegen de holandse grens wonen,

https://www.aldi.nl/onze-aanbiedingen/v ... ticle.html
drive safely

Grtz
Alex

Nic

Berichtdoor Nic » 07 Jun 2018 23:39

Kans is groot dat die dan ook in België in de schappen zal liggen een dezer.
Chinees wellicht, maar dat kan ook goed meevallen.

Terug naar “DVC Praatcafé - ons virtuele clublokaal - openbaar (ook voor gasten)”